0

0.00

#

Carrosserie voor alle automerken

Selecteer uw voertuig

Vervangingsonderdelencatalogus voor Carrosserie van topkwaliteit

Merkfabrikanten van Carrosserie auto-onderdelen

  • JOHNS

Carrosserie - Informatie over werking, reparatie en vervanging

De carrosserie wordt oftewel op het chassis, de basisconstructie van de wagen, opgebouwd of is vandaag de dag zelfdragend en kan daarom niet alleen flexibeler maar ook nog gewichtsbesparender worden ontworpen. De carrosserie wordt vaak uit één gietstuk vervaardigd. De aanbouw-onderdelen verlenen de wagen zijn uiteindelijke typische uiterlijk. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de motorkap, de voor- en achterbumper, de spatborden, de deuren met de vensters, de voorruit, de spiegels en alle voor deze elementen benodigd bevestigingsmateriaal. Tot de context van de carrosserie behoren ook de trekhaak en de radiateurgrille. Laatstgenoemde kan oftewel als afzonderlijk onderdeel, dan wel als onderdeel van de bumper of de motorkap zijn uitgevoerd.

Veel optredende mankementen en hun oorzaken

Verkeerde tussenruimtes, verbogen onderdelen: als gevolg van hoge mechanische belasting, bijvoorbeeld na een ongeluk, kunnen de aangebouwde onderdelen en de carrosserie zelf "kromtrekken", d.w.z. uit hun oorspronkelijke vorm verbuigen. Dit is om verschillende redenen een slechte zaak omdat aan de ene kant de rijkwaliteit hier vaak onder lijdt; aan de andere kant verhoogt een niet-verholpen defect het risico, nogmaals bij een ongeval betrokken te raken. Voor een expert is het vandaag de dag geen probleem meer om een verbogen carrosserie weer in de originele toestand te brengen en de aanbouw-ondedelen zoals spatborden of motorkap snel te vervangen. Dan is ook de rijkwaliteit weer zoals die van de eerste dag.
Lekkende rubbers: om vuil, vocht en de rijwind uit het interieur te houden, is de wagen met een hele reeks rubberen dichtingen en afsluitlippen uitgerust. Deze zijn o.a. aan elk venster, aan de binnenkant van de deuren, de kofferruimte, aan de binnenkant van de motorkap naar de cabine toe en – indien aanwezig – het dakvenster te vinden. Wanneer tijdens de rit koele rijwind door het interieur waait, is de rubber aan het einde van zijn latijn, doch de eerste tekenen treden reeds eerder op. Vooral in de lente en herfst, wanneer de luchtvochtigheid hoog is en de ramen van binnen beslagen zijn, is dat een teken van kapotte rubbers. Zekerheid brengt de duimentest. Blijft de duimafdruk voor langer dan vijf seconden zichtbaar, kan ervan worden uitgegaan dat poreusheid reeds is ingetreden en de dichting moet worden vervangen. Dit moet dan wel zo snel mogelijk gebeuren omdat een langdurig vochtig klimaat in de auto schimmelvorming kan bespoedigen.
Defecte demper aan de motorkap of kofferruimte: zowel aan de motorkap als de kofferruimte zijn dempers te vinden, die voor een zachte opening en sluiting zorgdragen. Mettertijd kan het echter voorkomen, dat deze op hydraulica of gasdruk gebaseerde onderdelen hun werking verliezen. Een duidelijk geringere weerstand is het gevolg. Een onmiskenbaar teken is vaak een met olie besmeurde demper of een licht sisgeluid. Het gaat hierbij weliswaar niet om direct veiligheidsrelevante onderdelen, die het functioneren van de wagen benadelen. Het risico bestaat echter, dat de vaak behoorlijk zware motorkap of de kofferruimteklep op het hoofd valt, wanneer u net voorovergebogen eronder staat. De vervanging is overigens snel gebeurd en kan met een beetje handigheid ook probleemloos door een doe-het-zelver worden uitgevoerd.

Tips voor een langere levensduur

De carrosserie is in principe voor de eeuwigheid gebouwd en wordt hooguit door roest geveld. Het is bij de aangebouwde onderdelen ongeveer hetzelfde; al naar gelang automodel is het mogelijk dat deze uit een ander materiaal bestaan dan het eigenlijke chassis, waardoor ze mogelijkerwijs sneller met roest te kampen krijgen, of bestaan ze uit goedkoop kunststof, dat vroeg of laat poreus wordt.
Bijzonder kritisch voor de carrosserie is in dit opzicht de bodemplaat. Door de wielen opgeworpen vuil en kleine stenen worden tegen de autobodem geslingerd. Daarbij komen nog eens de hoge temperaturen door de nabijheid van de uitlaat en niet zelden komt de bodemplaat in aanraking met olie, water of koelmiddel. Er bestaan mogelijkheden om de bodemplaat beter te beschermen zodat de kans kleiner is, dat roest optreedt. Als een van de beste middelen heeft daarvoor zich een transparante was doorgezet. Dit wordt als doseerbaar middel om zelf op te sproeien geleverd of dit kan door garages worden gedaan. De voordelen: was is natuurlijk en niettemin zeer bestand tegen weersinvloeden. Bovendien blijft het uiterlijk door de transparantie onberoerd in tegenstelling tot de gebruikelijke, donkere roestbeschermingskleur.
Ook voor de rubberen afdichtingen kunt u iets goeds doen. Een licht onderhoudsprogramma van eenmaal per maand is reeds voldoende om ze jarenlang elastisch te houden en daardoor hun functie te garanderen. Vaak aanbevolen wordt hiervoor vaseline of lippenbalsem. De goedkope huismiddelen vormen een alternatief, maar kunnen soms ook een beschadigende werking op de weekmakers hebben. Beter zijn speciale verzorgingsmiddelen uit de vakhandel. Hierbij moet echter goed erop worden gelet dat deze niet op waterbasis zijn geproduceerd omdat dit in de winter bevriezen kan en de dichtingen zo beschadigen.

Topseller: