Distributieriem & distributieset Voor Top modellen
- Distributieriem & distributieset VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- OPEL ASTRA
- Distributieriem & distributieset BMW 5-serie
- OPEL CORSA
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Distributieriem & distributieset BMW 1-serie
- AUDI A4
- CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Distributieriem & distributieset FORD FOCUS
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- PEUGEOT PARTNER
- Distributieriem & distributieset CITROЁN C4
- AUDI A6
- VOLKSWAGEN PASSAT
- RENAULT MEGANE

Poly-v riem (multiriem)
(10000 artikelen)
V-snaar
(7647 artikelen)
Spanrol
(10000 artikelen)
Riemschijf
(201 artikelen)
Riemspanner
(8942 artikelen)
Geleiderol
(10000 artikelen)Distributieriem & distributieset kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Een defect aan de distributieriem (tandriem) veroorzaakt een wel heel dramatisch effect. Breekt de distributieriem af, komt het in de meeste gevallen tot zware motorschade. De distributieriem moet daarom regelmatig worden gecontroleerd om dergelijke schade door vroegtijdige vervanging te vermijden. Wij tonen u waaraan u een defecte distributieriem herkent, wanneer vervanging raadzaam is en of u de vervanging zelf kunt doorvoeren.
De distributieriem en zijn functie in de auto
De distributieriem vormt in de motorruimte van de auto de directe verbinding tussen de krukas en de nokkenas. Daarbij stuurt de distributieriem de door de nokkenas aangedreven in- en uitlaatkleppen van de motor aan. Zo belangrijk is de tandriem als onderdeel en daarom moet u even nauwkeurig op fouten en schade letten. Wanneer de distributieriem breekt, kunnen de kleppen niet meer worden bediend, hetgeen tot zware en vaak nauwelijks nog te repareren motorschade kan leiden.
Is de distributieriem een slijtageonderdeel?
Deze vraag is eenduidig met "ja" te beantwoorden. De distributieriem in de auto is een slijtageonderdeel dat regelmatig moet worden vervangen. Daarbij spelen zowel het aantal gereden kilometers als ook de ouderdom van de distributieriem een belangrijke rol. Als vuistregel geldt dat een tandriem ongeveer alle zes jaar moet worden vernieuwd omdat het materiaal op den duur broos en minder belastbaar wordt.
Zo herkent u schade aan de distributieriem
Schade aan de distributieriem herkennen is vaak niet eenvoudig. Niettemin kunt u de distributieriem op zicht en met de hand controleren. Let daarbij niet alleen op de vertanding van de riem maar vooral ook op zijn spanning. Wanneer de distributieriem aan spanning verliest, kan hij overspringen en mankementen in de motor veroorzaken. Daarom dient u wanneer de motor onrustig draait, altijd ook een blik op de distributieriem te werpen. Deze kan als oorzaak in aanmerking komen en moet in een dergelijk geval worden vervangen. Wanneer u de eerste schade aan de distributieriem ontdekt, is onmiddellijke vervanging aan de orde!
Niet op schade wachten, maar proactief handelen
De distributieriem in de auto is zo belangrijk en essentieel dat een defect eraan heel snel tot dure en ernstige motorschade kan leiden. Daarom moet u bijzonder erop bedacht zijn, de eerste tekenen van een defect aan de distributieriem te herkennen. Dit betekent ook dat de distributieriem regelmatig moet worden gewisseld. Het vervangingsinterval hangt heel sterk van de verschillende autofabrikanten af. Werp daarom een blik in het autoboekje van uw wagen om u over het vervangingsinterval op de hoogte te stellen. Het kan tussen de 80.000 en 200.000 km liggen. Bovendien hangt het vervangingsinterval ook van het bouwjaar van de auto af. Moderne auto's zijn anders gebouwd zodat de distributieriem aanzienlijk minder sterk wordt belast.
Zelf vervangen of de vakgarage inschakelen
De vervanging van de distributieriem is omwille van de nabijheid van de motor vaak duidelijk gecompliceerder dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Bovendien moeten afhankelijk van de auto en fabrikant verschillende onderdelen van de motor worden gedemonteerd. Daarom mag u enkel tot een eigenhandige vervanging overgaan, wanneer u over het noodzakelijke gereedschap en vooral de benodigde know-how beschikt. Fouten bij de installatie van een nieuwe distributieriem kunnen in het ergste geval zware schade aan de motor veroorzaken. Dan is de weg naar de vakgarage vaak de betere keuze. Breng zelf een nieuwe distributieriem mee; dan bespaart u in de vakgarage nog eens geld voor de vervangingsonderdelen.