Wisselstroomdynamo Voor Top modellen
- Generator VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- OPEL ASTRA
- Generator BMW 5-serie
- OPEL CORSA
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Generator BMW 1-serie
- AUDI A4
- CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Generator FORD FOCUS
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- PEUGEOT PARTNER
- Generator CITROЁN C4
- AUDI A6
- VOLKSWAGEN PASSAT
- RENAULT MEGANE

Sensoren
(10000 artikelen)
Slijtage indicator remblokken
(10000 artikelen)
Koplamp
(10000 artikelen)
Achterlichten
(10000 artikelen)
Autolampen
(4753 artikelen)
Autoaccu
(2241 artikelen)Dynamo / alternator kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Met een defecte dynamo kan de auto niet meer rijden
Bijna elke autobestuurder heeft het al eens meegemaakt: een onaangenaam en indringend gepiep uit het motorcompartiment wijst erop dat de distributieriem (of multiriem) te losjes opgespannen of zelfs gescheurd is. Dan is de dynamo niet meer in staat genoeg stroom voor de elektriciteitsverbruikers in de auto te produceren en de batterij met nieuwe energie te voeden. Vroeg of laat blijft de auto dan staan en kan de motor door gebrek aan stroom niet meer worden gestart. Weliswaar kondigt het waarschuwingslampje op het dashboard een defect aan de alternator (generator) op tijd en onmiskenbaar aan. Een autobestuurder doet er echter verstandig aan, de dynamo preventief in regelmatige afstanden te controleren. De spanning tussen positieve en negatieve batterijpool moet zowel bij stationair draaien als bij ongeveer 3000 rpm tussen 14 en 14,5 volt bedragen. Bij de regelmatige onderhoudsintervallen kan een dergelijke inspectie zonder problemen worden uitgevoerd.
Een defect aan de alternator kan veel oorzaken hebben
Wanneer de spanning teveel van de genoemde waarden afwijkt, functioneert de alternator niet meer goed en moet er naar fouten worden gezocht. Ook wanneer de vrijloop van de dynamo gestoord is of zijn lagers het laten afweten, kondigt zich dit door een hard gefluit aan. In een vakgarage hebben professionelen alle mogelijkheden om de alternator grondig door te meten. Welsiwaar zijn defecten aan dit vervangings- en slijtageonderdeel relatief zeldzaam. Niettemin heeft de alternator bekende zwakke plekken: bekend is de gevoeligheid van de zogenaamde laadregelaars, waaraan de stroomspanning kan worden gemeten. Als vuistregel geldt: ligt de spanning onder 13 Volt functioneert de dynamo niet meer goed en moet hij onmiddellijk in een vakgarage worden gecontroleerd. Verdere oorzaken voor een niet meer goed functionerende alternator kunnen afgesleten koolborstels en beschadigde kabels of stekkers zijn.
Reparatie aan de dynamo lonen niet
Wanneer zich deze tekenen voordoen, moet onmiddellijk een vakgarage worden opgezocht. Daar zal ook de starterbatterij worden gecheckt die eveneens beschadigd kan zijn geraakt. Wanneer vaklui een defect aan de dynamo vaststellen, zal deze door een nieuwe alternator worden vervangen omdat reparaties aan dit onderdeel de moeite niet lonen. Vaak wordt echter voor een goedkopere methode gekozen en een totaal gereviseerde alternator geïnstalleerd die nog vele jaren betrouwbaar dienst kan doen. Voor welk type vervanging ook gekozen wordt: belangrijk is de eersteklas kwaliteit van de nieuwe alternator. Met het oog op een betrouwbaar toekomstig functioneren moet van goedkope producten uit het buitenland absoluut worden afgezien.
- De dynamo moet met regelmatige tussenpozen worden worden gecheckt
- daarbij op de juiste spanning tussen ca. 14 en 14,5 Volt letten
- verschillende tekenen kunnen een defect aan de dynamo aankondigen
- mankementen mogen enkel in een vakgarage worden verholpen
- een alternator houdt het lang uit, maar kent enkele zwakke plekken
- daartoe behoren o.a. kabels en stekkers
- de professionals in een vakgarage controleren deze zeer grondig
- reparaties aan dynamo's worden nauwelijks nog uitgevoerd