Remklauw voor jouw auto
Remzadel Voor Top modellen
- Remklauwen VOLKSWAGEN GOLF
- Remklauwen BMW 3-serie
- Remtang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remklauwen BMW 1-serie
- Remklauwen OPEL ASTRA
- Remtang OPEL CORSA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remklauwen FORD FIESTA
- Remklauwen AUDI A4
- Remtang CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Remklauwen MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Remklauwen RENAULT CLIO
- Remtang FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Remklauwen FIAT DUCATO
- Remklauwen AUDI A6
- Remtang CITROЁN C4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
Remklauw kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De remklauw – zijn onberispelijk functioneren kan levens redden
Het optimaal functioneren van het remsysteem in een auto is voor bestuurder, passagiers, maar ook voor andere verkeersdeelnemers van levensbelang. Een doorslaggevend onderdeel van de tegenwoordig in auto's overwegend gebruikte remschijf is de zogenaamde remklauw, ook wel remzadel genoemd. Wanneer de bestuurder het rempedaal bedient, wordt door de remvloeistof een hydraulische druk gegenereerd. Deze heeft de praktische taak, de hydraulische druk in een mechanische kracht om te zetten. Duidelijker gesteld: bij het trappen op het rempedaal ontstaat een overdruk, die via slangen en leidingen aan de remklauw wordt overgebracht. Deze druk zet de zuigers van de remklauw in beweging en drukken zo de remvoeringen tegen de remschijf. Het gevolg: de auto vertraagt snelheid en komt uiteindelijk tot stilstand. Zodra het rempedaal niet meer wordt bediend, neemt de druk weer af en de remzuigers nemen hun oorspronkelijke positie weer in. Dan kan ook de remschijf weer vrij bewegen. In de regel hoeft een remklauw nooit te worden vervangen. Wanneer het echter tot vervuiling van de remzuiger door beschadiging aan een van de beschermende rubberen hoezen komt, kunnen remstof, vuil van de weg, strooizout en vocht hem behoorlijk aantasten. Het gevolg is een moeizaam werkende of zelfs vastzittende schijfrem.
Het belangrijkste samengevat:
- een goed functionerend remsysteem kan levens redden.
- de remklauw zet hydraulische druk in mechanische kracht om.
- vuil en vocht kunnen de rem blokkeren.
Reparaties aan de remklauw enkel door bevoegd vakpersoneel laten uitvoeren
Van eigenhandige reparatie van een remklauw moet u afzien, alleen al omdat het bij dergelijke werkzaamheden altijd om de rijveiligheid gaat en die kan nu eenmaal niet hoog genoeg worden ingeschat. Voor tal van automerken en -modellen bestaat er overigens een onafzienbare hoeveelheid aan vervangingsonderdelen. De remklauw hoort daar vanzelfsprekend ook bij. Dat u in verband met het gevoelige remsysteem uitsluitend voor de hoogste kwaliteit voor dit onderdeel dient te kiezen in plaat van minderwaardige goedkope producten, spreekt eigenlijk vanzelf. Er is nog een reden om reparatie aan de remklauw aan een vakman over te laten: zelfs ogenschijnlijk kleine fouten bij dergelijke werkzaamheden of het gebruik van een niet absoluut identiek onderdeel, hoe klein dan ook, kan noodlottige gevolgen hebben. Bovendien heeft u op professioneel uitgevoerd onderhoud altijd garantie. Tevens moeten bij de vervanging van een remklauw nog meer werkzaamheden worden uitgevoerd, die een leek meestal boven zijn pet gaan. Zo moet de remvloeistof worden bijgevuld en het remsysteem ontlucht. Wanneer de auto over ABS beschikt, moet de bijbehorende module vaak ook nog worden gereinigd en daarvoor is diagnose-appatuur nodig. Dus handen af van reparatie aan de rem, ga enkel voor hoogwaardige vervangingsonderdelen en laat het werk liever aan een vakman over.
Revisie van de remklauw: een taak voor de expert
Tegenwoordig wordt in geval van een remklauw die aan reparatie toe is, soms een algemene revisie aangeboden. Daarbij moet worden overwogen hoe de kosten daarvan in verhouding tot een nieuwe aanschaf staan. In elk geval dienen deze reparaties aan ervaren experts te worden overgelaten of nog liever aan de fabrikant zelf. Alleen zij beschikken over de vereiste know-how en het speciale gereedschap waarmee zulke onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd, die de remklauw praktisch als nieuw maken. De remklauw behoort tot de belangrijkste componenten van het remsysteem in een auto. Alleen dit gegeven moet volstaan bij de vervanging van een dergelijk vervangingsonderdeel de hoogste oplettendheid te betrachten en te staan op de allerbeste kwaliteit van de remklauw.
Conclusie
- Reparatie van het remsysteem geen werk voor doe-het-zelvers.
- Remvoeringen, schijf en klauw bij elke inspectie laten controleren.
- Algemene revisie van de remklauw: werk voor ervaren experts.
- Bij vervanging van de remklauw voor de hoogste kwaliteit kiezen.