Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar voor jouw auto
Remkrachtregelaar Voor Top modellen
- Remkrachtregelaar VOLKSWAGEN GOLF
- Remkrachtregelaar BMW 3-serie
- Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remkrachtregelaar BMW 1-serie
- Remkrachtregelaar OPEL ASTRA
- Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar OPEL CORSA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remkrachtregelaar FORD FIESTA
- Remkrachtregelaar AUDI A4
- Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Remkrachtregelaar MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Remkrachtregelaar RENAULT CLIO
- Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Remkrachtregelaar FIAT DUCATO
- Remkrachtregelaar AUDI A6
- Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar CITROЁN C4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Remdrukregelaar verhindert gevaarlijke slipsituaties Zo blijft de auto ook bij het remmen stabiel in zijn spoor
Een remdrukregelaar is een mechanisch onderdeel dat de auto tijdens een remmanoeuvre zo stabiel mogelijk in zijn spoor moet houden. Over het algemeen is zijn functie met name voor grotere voertuigen zoals vrachtwagens met hun aanhangers van betekenis. De remdrukregelaar moet vooral verhinderen dat deze wagens tijdens een remmanoeuvre gaan slingeren. Het slingeren kan worden vermeden wanneer de zogenaamde remstabiliteit voorhanden is. Die ontstaat wanneer bij krachtig trappen op het rempedaal de vooras eerder blokkeert dan de achteras. Onderscheid wordt hoofdzakelijk gemaakt tussen de lastafhankelijke remdrukregelaar en de elektronische remdrukverdeler. De eerstgenoemde wordt meestal in wagens gebruikt waarvan de gewichtsverdeling door belading zoals bijvoorbeeld van passagiers of vracht continu verandert. De elektronische remdrukverdelers daarentegen begrenzen de remdruk op de achterwielen zodra een vooraf ingestelde waarde wordt overschreden. Natuurlijk moet elk wiel zo exact mogelijk van de juiste remdruk worden voorzien die het in een bepaalde situatie nodig heeft.
Teveel remdruk op de achterwielen vermijden
De regelaars zorgen aldus voor een zo optimaal mogelijke verdeling van de remdruk op de voor- en achteras. Om deze functie in fysieke zin te kunnen vatten: wanneer een auto wordt afgeremd, zorgt de voorste rem voor een vermindering van de rijdynamiek tot 80 procent terwijl de overige 20 procent voor rekening van de achterste rem komen. De remdruk kan niet zomaar lukraak over de afzonderlijke wielen worden verdeeld, maar moet aan de beladingsstand van de wagen, de toestand van de weg en de operationele omstandigheden worden aangepast. Bovendien kan de remdruk niet procentueel op de afzonderlijke wielen worden afgestemd. Voor de best mogelijk verdeling is de remdrukverdeler verantwoordelijk. In elk geval moet deze verhinderen dat er teveel remdruk op de achteras wordt uitgeoefend zodat deze blokkeert. Wanneer de achteras eerder dan de vooras wordt geblokkeerd, zou de auto in de slip geraken. De voorste remmen profiteren van bijna 100 procent van de druk die bij het trappen op het rempedaal wordt gegenereerd. Voor de achterste daarentegen blijft maar zoveel druk over als de remdrukverdeler toelaat. Het is in ieder geval belangrijk dat de voorwielen blokkeren voordat de achterste wielen dit doen en niet omgekeerd.
ABS: de aflossing van de remdrukregelaar
In de afgelopen jaren is er veel veranderd. In de wagens van een meer recent bouwjaar zijn nauwelijks nog remdrukregelaars te vinden. Ze zijn inmiddels door het antiblokkeersysteem (ABS) vervangen. Een gerichte elektronische remdrukverdeling voor elk afzonderlijk wiel is zodanig praktisch op elk moment mogelijk. ABS is zo succesvol omdat het – net zo als de vroegere remdrukregelaars – bijna storings- en onderhoudsvrij te gebruiken is. Wanneer u niettemin een door voortdurend gebruik versleten regelaar moet vervangen, dient dit vanwege de veiligheidsrelevante aspekten absoluut door een vakman te worden uitgevoerd. Een doe-het-zelver heeft vast ook niet het juiste gereedschap om dergelijke werkzaamheden in de vereiste kwaliteit te kunnen uitvoeren. Tevens dienen autobestuurders in principe voor een hoogwaardige remdrukregelaar te kiezen, die goede garages als originele onderdelen zowel als onderdelen in OEM-kwaliteit aanbieden. Dit dient u over de remdrukregelaar te weten:
- remdrukregelaars houden de auto veilig in zijn spoor
- zij verhinderen gevaarlijke slipmanoeuvres
- regelaars zorgen voor optimale remdrukverdeling
- ze verhinderen het blokkeren van de achterwielen
- regelaars passen de remdruk aan de belading aan
- ze zijn zo goed als onderhoudsvrij
- de remdrukregelaar werd door het ABS vervangen