0

0.00

#

Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar voor auto

Selecteer uw voertuig

Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar - 48H levering en 2 jaar garantie

Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar van gekozen en leidende fabrikanten

  • BOSCH Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • A.B.S. Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • BREMBO Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • ATE Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • TRW Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • JP GROUP Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • DELPHI Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • BLUE PRINT Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen MAGNETI MARELLI Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen TEXTAR Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen LPR Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen TRISCAN Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen MEYLE Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen FERODO Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen WABCO Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • GROOT koopje op prijzen JURID Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar
  • FTE
  • METELLI
  • NK
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • CAR
  • CIFAM
  • AUTOMEGA
  • DT
  • PNEUMATICS cataloog reserveonderdelen

Remkrachtverdeler / Remkrachtregelaar kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage

Remdrukregelaar verhindert gevaarlijke slipsituaties Zo blijft de auto ook bij het remmen stabiel in zijn spoor

Een remdrukregelaar is een mechanisch onderdeel dat de auto tijdens een remmanoeuvre zo stabiel mogelijk in zijn spoor moet houden. Over het algemeen is zijn functie met name voor grotere voertuigen zoals vrachtwagens met hun aanhangers van betekenis. De remdrukregelaar moet vooral verhinderen dat deze wagens tijdens een remmanoeuvre gaan slingeren. Het slingeren kan worden vermeden wanneer de zogenaamde remstabiliteit voorhanden is. Die ontstaat wanneer bij krachtig trappen op het rempedaal de vooras eerder blokkeert dan de achteras. Onderscheid wordt hoofdzakelijk gemaakt tussen de lastafhankelijke remdrukregelaar en de elektronische remdrukverdeler. De eerstgenoemde wordt meestal in wagens gebruikt waarvan de gewichtsverdeling door belading zoals bijvoorbeeld van passagiers of vracht continu verandert. De elektronische remdrukverdelers daarentegen begrenzen de remdruk op de achterwielen zodra een vooraf ingestelde waarde wordt overschreden. Natuurlijk moet elk wiel zo exact mogelijk van de juiste remdruk worden voorzien die het in een bepaalde situatie nodig heeft.

Teveel remdruk op de achterwielen vermijden

De regelaars zorgen aldus voor een zo optimaal mogelijke verdeling van de remdruk op de voor- en achteras. Om deze functie in fysieke zin te kunnen vatten: wanneer een auto wordt afgeremd, zorgt de voorste rem voor een vermindering van de rijdynamiek tot 80 procent terwijl de overige 20 procent voor rekening van de achterste rem komen. De remdruk kan niet zomaar lukraak over de afzonderlijke wielen worden verdeeld, maar moet aan de beladingsstand van de wagen, de toestand van de weg en de operationele omstandigheden worden aangepast. Bovendien kan de remdruk niet procentueel op de afzonderlijke wielen worden afgestemd. Voor de best mogelijk verdeling is de remdrukverdeler verantwoordelijk. In elk geval moet deze verhinderen dat er teveel remdruk op de achteras wordt uitgeoefend zodat deze blokkeert. Wanneer de achteras eerder dan de vooras wordt geblokkeerd, zou de auto in de slip geraken. De voorste remmen profiteren van bijna 100 procent van de druk die bij het trappen op het rempedaal wordt gegenereerd. Voor de achterste daarentegen blijft maar zoveel druk over als de remdrukverdeler toelaat. Het is in ieder geval belangrijk dat de voorwielen blokkeren voordat de achterste wielen dit doen en niet omgekeerd.

ABS: de aflossing van de remdrukregelaar

In de afgelopen jaren is er veel veranderd. In de wagens van een meer recent bouwjaar zijn nauwelijks nog remdrukregelaars te vinden. Ze zijn inmiddels door het antiblokkeersysteem (ABS) vervangen. Een gerichte elektronische remdrukverdeling voor elk afzonderlijk wiel is zodanig praktisch op elk moment mogelijk. ABS is zo succesvol omdat het – net zo als de vroegere remdrukregelaars – bijna storings- en onderhoudsvrij te gebruiken is. Wanneer u niettemin een door voortdurend gebruik versleten regelaar moet vervangen, dient dit vanwege de veiligheidsrelevante aspekten absoluut door een vakman te worden uitgevoerd. Een doe-het-zelver heeft vast ook niet het juiste gereedschap om dergelijke werkzaamheden in de vereiste kwaliteit te kunnen uitvoeren. Tevens dienen autobestuurders in principe voor een hoogwaardige remdrukregelaar te kiezen, die goede garages als originele onderdelen zowel als onderdelen in OEM-kwaliteit aanbieden. Dit dient u over de remdrukregelaar te weten:

  • remdrukregelaars houden de auto veilig in zijn spoor
  • zij verhinderen gevaarlijke slipmanoeuvres
  • regelaars zorgen voor optimale remdrukverdeling
  • ze verhinderen het blokkeren van de achterwielen
  • regelaars passen de remdruk aan de belading aan
  • ze zijn zo goed als onderhoudsvrij
  • de remdrukregelaar werd door het ABS vervangen

Suggesties voertuigonderdelen:

  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van CIFAM 303-001 aan aanvaardbare prijs
    CIFAM | 303-001
    11,54 € -28% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 28%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van A.B.S. 44102 aan aanvaardbare prijs
    A.B.S. | 44102
    110,85 € -26% Adviesprijs: 148,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van A.B.S. 63978 aan aanvaardbare prijs
    A.B.S. | 63978
    89,65 € -26% Adviesprijs: 120,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van LPR 9938 aan aanvaardbare prijs
    LPR | 9938
    51,93 € -26% Adviesprijs: 70,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van LPR 9932 aan aanvaardbare prijs
    LPR | 9932
    40,17 € -26% Adviesprijs: 54,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van LPR 9920 aan aanvaardbare prijs
    LPR | 9920
    16,34 € -26% Adviesprijs: 22,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van LPR 9914 aan aanvaardbare prijs
    LPR | 9914
    40,34 € -26% Adviesprijs: 54,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van ATE 03.6513-0340.3 aan aanvaardbare prijs
    ATE | 03.6513-0340.3
    181,66 € -26% Adviesprijs: 243,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van BOSCH 0 986 482 036 aan aanvaardbare prijs
    BOSCH | 0 986 482 036
    88,05 € -33% Adviesprijs: 130,00 € Bespaar: 33%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van DELPHI LV80013 aan aanvaardbare prijs
    DELPHI | LV80013
    52,15 € -26% Adviesprijs: 70,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van NK 899915 aan aanvaardbare prijs
    NK | 899915
    42,51 € -26% Adviesprijs: 57,00 € Bespaar: 26%
  • Remkrachtverdeler
    Remkrachtverdeler van NK 892315 aan aanvaardbare prijs
    NK | 892315
    14,43 € -28% Adviesprijs: 20,00 € Bespaar: 28%