0

0.00

#

Uitlaat voor alle automerken

Selecteer uw voertuig

Vervangingsonderdelencatalogus voor Uitlaat van topkwaliteit

Merkfabrikanten van Uitlaat auto-onderdelen

  • ELRING

Uitlaat - Informatie over werking, reparatie en vervanging

In het pionierstijdperk van de auto had de uitlaat de simpele taak, de schadelijke uitlaatgassen bij het interieur vandaan te houden. Vandaag de dag zit achter de uitlaatinstallatie, zoals zijn correcte aanduiding luidt, een uiterst complex systeem verborgen, dat van de motor uit bij het uitlaatspruitstuk begint en van daaruit via verbindingspijpen naar de katalysator inclusief lambdasonde, de middendemper, de einddemper en uiteindelijk naar het uitlaatmondstuk loopt. Bij dieselwagens komt er nog eens een roetdeeltjesfilter bij. De beide hoofdtaken van de uitlaat zijn aan de ene kant geluidsdemping, omdat door de warme, stromende gassen een heftige vibratie ontstaat en aan de andere kant de filtering of omzetting van ongewenste stoffen uit de uitstoot. Dat zijn met name koolwaterstoffen, koolmonoxide en stikstofoxide, die in kooldioxide, waterdamp en zuurstof worden omgezet.

Vaak optredende mankementen en hun oorzaken

Het meest voorkomende defect in de uitlaat is het typische "gat". De meeste uitlaatsystemen beginnen na een bepaalde periode te roesten en dat leidt onvermijdelijk tot een gat. De einddemper heeft hier het meeste last van. De auto maakt aanzienlijk meer geluid en dit kan zelfs tot geluidsoverlast leiden. Het is weliswaar in ieder geval aan de einddemper mogelijk, een gat met een aangelast stuk metaal tijdelijk te repareren, doch een zo snel mogelijke vervanging wordt dringend aangeraden.
- Wanneer de katalysator het laat afweten, wordt dit meestal begeleid door uitval van de ontsteking en een sterk verminderde prestatie. Wie helemaal op zeker wil spelen, klopt in koude toestand tegen de katalysator. Begint deze te reutelen of ratelen, is een vervanging nodig. Begleidende symptomen moeten vóór de vervanging ook worden gecontroleerd, omdat het defect vaak door een slecht functionerende ontsteking of een kapot uitlaatspruitstuk wordt veroorzaakt. Wie niet snel handelt, riskeert motorschade en wordt bovendien tot milieumisdadiger, hetgeen een fikse boete kan opleveren.
- De lambdasonde meet de samenstelling van de uitlaatgassen en regelt het benzine-luchtmengsel. De sonde is zeer gevoelig voor mechanische belasting en ook door een defecte katalysator beschadigd raken. Een mankement verraadt zich in de meeste gevallen door een hoger brandstofverbruik en een verminderde motorprestatie. De verandering kan zowel plotseling als geleidelijk optreden. In het laatste geval kan ook een geleidelijk dichtslibben met roet van de sonde de oorzaak zijn. Een defecte lambdasonde verandert de uitstootwaarden, en daarom wordt een snelle vervanging dringend aangeraden.

Juridische tip

Wanneer mankementen aan de uitlaat eenvoudigweg worden "genegeerd", kan de auto de vereiste uitstootwaarden niet meer bereiken. De gevolgen zijn verstrekkend. Bij de APK-keuring wordt geen nieuw vignet verleend. Bovendien mag u met de auto niet langer rijden en u maakt zich aan verzekeringsfraude schuldig, omdat de indeling direct in verbinding met het te betalen bedrag staat. Wanneer in geval van politiecontrole het defect wordt opgemerkt, zijn de aanvankelijke boetes relatief licht (boete + strafpunten), maar kunnen bij herhaaldelijk vergrijp duidelijk zwaarder worden.

Tips voor een langere levensduur

Het uitlaatsysteem is geen traditioneel slijtageonderdeel en heeft geen vastgelegde levensduur. Hoe lang de afzonderlijke componenten het uithouden, kan aanzienlijk door het rijgedrag als ook door keuze van de juiste vervangingsonderdelen worden beïnvloed.
Is vervanging aan de orde, dient u in elk geval voor een zogenaamde "montageset" te kiezen, die alle belangrijke bevestigingselementen bevat, die tevens moeten worden vervangen. Zo is een deugdelijke montage gegarandeerd en vibraties worden beter opgevangen.
Wie voordelig inkoopt, heeft meestal niet lang plezier van zijn onderdelen. Vooral midden- en einddemper hebben last van condensvocht. Wie hier voor edelstaal kiest, kan het moment dat roest ontstaat, lang uitstellen. Helemaal uitsluiten kan men dit helaas niet.
Het vocht heeft hoge druk nodig om eruitgeslingerd te worden. Wanneer de auto stilstaat, is deze druk niet aanwezig. Wie dus in de winter bij het ruiten krabben de motor laat draaien en daarna slechts een korte rit maakt, ondertekent het doodsvonnis voor zijn uitlaat. Zo zal water zich immers zeer snel in de holle ruimtes verzamelen.
Korte ritten zijn over het algemeen geen goed idee, wanneer u de uitlaat wilt ontzien. Ook al lijkt het banaal, maar eenmaal in de week een afstand van minstens 10 km over de snelweg (130 km/u) rijden, is niet alleen goed voor de uitlaat, maar ook voor de motor die op deze wijze weer eens helemaal schoongeblazen wordt.

Topseller: