0

0.00

#

Veerpootlager voor auto

Selecteer uw voertuig

Veerpootlager - 48H levering en 2 jaar garantie

Veerpootlager van gekozen en leidende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Veerpootlager
  • MAPCO Veerpootlager
  • VAICO Veerpootlager
  • SKF Veerpootlager
  • MONROE Veerpootlager
  • SACHS Veerpootlager
  • TRW Veerpootlager
  • TOPRAN Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen SWAG Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen METZGER Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen KYB Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen JP GROUP Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen JAPANPARTS Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen DELPHI Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen LEMFÖRDER Veerpootlager
  • GROOT koopje op prijzen OPTIMAL Veerpootlager
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • Magnum Technology
  • SASIC
  • RUVILLE
  • CORTECO
  • TRISCAN cataloog reserveonderdelen
  • SNR cataloog reserveonderdelen
  • MOOG cataloog reserveonderdelen
  • MEYLE cataloog reserveonderdelen
  • YAMATO cataloog reserveonderdelen
  • BUGIAD cataloog reserveonderdelen
  • BILSTEIN cataloog reserveonderdelen
  • FORTUNE LINE cataloog reserveonderdelen
  • ASHIKA
  • NK
  • SIDEM
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • HUTCHINSON
  • Borsehung
  • TRICLO
  • FAI AutoParts
  • MALÒ
  • AUTOMEGA
  • ORIGINAL IMPERIUM
  • DT
  • GSP
  • MAXGEAR
  • AUGER
  • Schokbreker Taatspot van auto-onderdelen fabrikanten TEDGUM
  • Schokbreker Taatspot van auto-onderdelen fabrikanten Metalcaucho
  • Schokbreker Taatspot van auto-onderdelen fabrikanten FEBEST
  • Schokbreker Taatspot van auto-onderdelen fabrikanten PROFIT
  • Schokbreker Taatspot van auto-onderdelen fabrikanten S-TR
  • Schokbreker Taatspot van auto-onderdelen fabrikanten SAKURA

Veerpootlager kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage

Enkel veerpootlagers van hoge kwaliteit zijn tegen hoge belasting bestand

Schokdempers en vering in de auto vormen samen de veerpoot. Deze moet veilig en stevig met de carrosserie verbonden zijn. Dat gebeurt d.m.v. de zogenaamde veerpootlagers. Hun vervanging is slechts zelden noodzakelijk. Ongebruikelijk gedrag van de sturing bij het rijden door de bocht kan niettemin op een defect of slijtage van dit onderdeel wijzen. Ook plotseling optredende, rare geluiden bij het sturen zijn een indicatie van een defect veerpootlager. Bij moderne auto's moet het veerpootlager zo'n 200.000 gereden kilometers meegaan. Wanneer de genoemde symptomen optreden, moet het veerpootlager hoognodig in een bevoegde garage door een vakman worden gecontroleerd. Bij hoge kilometerstanden heeft dit ronde onderdeel - afhankelijk van de toestand van de weg - hoge belastingen ondergaan omdat hij alle krachten moet opvangen die door de veerpoot aan de carrosserie worden doorgegeven. Omdat de wielen bij het sturen verdraaien, moet deze verbinding bovendien aan de vooras draaibaar zijn. In de huidige autobouw gebruikt men daarom gewoonlijk veerpootlagers die uit stressbestendige rubber-metaalelementen bestaan. De veerpoot is voorzien van een zogenaamd rollager (in bijna alle gevallen is dit een kogellager), dat een draaien van het veerpootlager bij de stuurhandeling mogelijk maakt. Bij veerpootlagers aan de achteras ontbreekt het rollager omdat de achterste veerpoten niet hoeven te draaien. Belangrijk bij de vervangingswerkzaamheden is altijd het gebruik van uitsluitend producten van hoogwaardige kwaliteit.

Samenvatting

  • Veerpootlagers moeten relatief zelden worden vervangen.
  • Ongewoon stuurgedrag kan op een defect wijzen.
  • Kogellagers maken het draaien van het veerpootlager bij het sturen mogelijk.
  • Uitsluitend vervangingsonderdelen van allerbeste kwaliteit gebruiken.

De vervanging van een veerpootlager vereist veel voorbereiding

Vervanging van de veerpootlagers moet altijd door een vakman in een bevoegde garage worden uitgevoerd. De reden: dit is een tamelijk arbeidsintensief karwei dat met een aantal voorwaarden gepaard gaat. Daarbij hoort bijvoorbeeld de demontage van het betreffende wiel. Pas daarna kan de veerpoot worden gedemonteerd. Dat kan op zijn beurt enkel gebeuren, wanneer eerst de dwarsdraagarm en de aandrijfas, de spoorstang en de remklauw zijn losgemaakt. Na het comprimeren van de veer en het verwijderen van de veerpoot ligt het veerpootlager eindelijk vrij en kan hij eruit worden gehaald. Daarna moet in omgekeerde volgorde alles weer worden geïinstalleerd. Voor deze werkzaamheden heeft de vakman met alle nodige gereedschap ongeveer een uur nodig. Daarom dient u het in overweging te nemen wanneer competente medewerkers van de garage bij de noodzakelijke vervanging van het veerpootlager andere onderhoudsmaatregelen voorstellen: het ligt bijvoorbeeld voor de hand om de schokdempers en wiellagers te vervangen teneinde bij een auto met een groot aantal kilometers op de teller bij de volgende vervanging van versleten onderdelen alle werkzaamheden niet nog eens te moeten uitvoeren.

Veerpootlagers staan aan hoge belastingen bloot

Defecte of versleten veerpootlagers moeten altijd paarsgewijs per as worden vervangen omdat alleen zo het comfort en de veiligheid kunnen worden hersteld. De slijtage van een dergelijk onderdeel hangt sterk van het autogebruik af. Veelvuldige vervuiling door zand en opspattend water, gruis en strooizout kunnen een veerpootlager ook beschadigen en zowel de functie als de levensduur van dit belangrijke onderdeel van de vering sterk inperken. Bij een kleine wagen moet afhankelijk van fabrikant en model ongeveer 150 EUR voor de vervanging van een veerpootlager worden neergeteld. Een paarsgewijze vervanging kost ongeveer 200 EUR. Bij een Audi A3 moet u op ca. 300 EUR voor een paarsgewijs uitgevoerde vervanging van het veerpootlager rekenen, bij een Mercedes 230 C op ongeveer 600 EUR. Bovenop deze (ruwweg geschatte) prijzen komen nog eens de kosten van het instellen van de sporing.

Conclusie – eerste uitgangspunt:

  • Veerpootlagers: alleen kwaliteitsproducten zijn tegen de hoge belastingen bestand.
  • Bij een hoge kilometerstand eventueel verdere onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren.
  • Kosten afhankelijk van fabrikant en automodel.
  • Na vervanging van de veerpootlagers het instellen van de sporing niet vergeten.

Suggesties voertuigonderdelen:

  • Veerpoot
    Veerpoot van MAPCO 36022 aan aanvaardbare prijs
    MAPCO | 36022
    9,48 € -28% Adviesprijs: 13,00 € Bespaar: 28%
  • Reparatieset, Ring voo...
    Reparatieset, Ring voor schokbreker veerpootlager van SACHS 802 417 aan aanvaardbare prijs
    SACHS | 802 417
    24,86 € -27% Adviesprijs: 34,00 € Bespaar: 27%
  • Reparatieset, Ring voo...
    Reparatieset, Ring voor schokbreker veerpootlager van SACHS 802 460 aan aanvaardbare prijs
    SACHS | 802 460
    18,07 € -28% Adviesprijs: 25,00 € Bespaar: 28%
  • Veerpoot
    Veerpoot van SACHS 802 548 aan aanvaardbare prijs
    SACHS | 802 548
    7,08 € -30% Adviesprijs: 10,00 € Bespaar: 30%
  • Veerpoot
    Veerpoot van SACHS 802 535 aan aanvaardbare prijs
    SACHS | 802 535
    11,41 € -29% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 29%
  • Veerpoot
    Veerpoot van FEBI BILSTEIN 12703 aan aanvaardbare prijs
    FEBI BILSTEIN | 12703
    10,10 € -28% Adviesprijs: 14,00 € Bespaar: 28%
  • Veerpoot
    Veerpoot van FEBI BILSTEIN 38952 aan aanvaardbare prijs
    FEBI BILSTEIN | 38952
    28,25 € -26% Adviesprijs: 38,00 € Bespaar: 26%
  • Veerpoot
    Veerpoot van RIDEX 1180S0002 aan aanvaardbare prijs
    RIDEX | 1180S0002
    7,88 € -76% Adviesprijs: 32,00 € Bespaar: 76%
  • Veerpoot
    Veerpoot van BILSTEIN 12-244942 aan aanvaardbare prijs
    BILSTEIN | 12-244942
    32,03 € -26% Adviesprijs: 43,00 € Bespaar: 26%
  • Veerpoot
    Veerpoot van BILSTEIN 12-117109 aan aanvaardbare prijs
    BILSTEIN | 12-117109
    11,57 € -28% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 28%
  • Veerpoot
    Veerpoot van TOPRAN 700 354 aan aanvaardbare prijs
    TOPRAN | 700 354
    10,46 € -26% Adviesprijs: 14,00 € Bespaar: 26%
  • Veerpoot
    Veerpoot van MONROE MK095 aan aanvaardbare prijs
    MONROE | MK095
    14,43 € -28% Adviesprijs: 20,00 € Bespaar: 28%