0

0.00

#

Vering voor alle automerken

Selecteer uw voertuig

Vervangingsonderdelencatalogus voor Vering van topkwaliteit

Merkfabrikanten van Vering auto-onderdelen

  • BILSTEIN

Vering - Informatie over werking, reparatie en vervanging

Met behulp van de vering bewegen de wielen vrij ten opzichte van de carrosserie. Samen met de schokdemper maakt de vering gebruik van het traagheidsprincipe om het comfort bij het rijden drastisch te verhogen. Zonder vering zou elke hobbel en oneffenheid direct op de wagen worden overgebracht.
Aan het einde van de veerpoot zijn het veerpootlager en de veren van het onderstel te vinden, die verantwoordelijk zijn voor het los bewegen van de wielen ten opzichte van de carrosserie. Zij worden ondersteund door schokdempers die binnenin de veren zitten en omwille van hun traagheid optredende schommelingen succesvol dempen. De wielophanging is het laatste element, maar heeft met de eigenlijke taak van het veringssysteem slechts weinig van doen.

Veel optredende defecten en hun oorzaken

De schokdempers: een defecte schokdemper vormt een hoog risico, omdat hij de rijkwaliteit sterk verandert. In het ergste geval kan de wagen zodanig opschommelen, dat de bestuurder de controle volledig verliest. Loopt olie uit de schokdemper of is de behuizing vochtig van olie, is dit een onmiskenbaar teken voor een defect. De vervanging moet dat zo snel mogelijk worden doorgevoerd.
Veerbreuk: de veren van het onderstel staan aan hoge mechanische belasting bloot, die in dynamisch opzicht voortdurend verandert. Geen materiaal is daartegen volledig bestand en er kunnen haarscheuren optreden die uiteindelijk tot een veerbreuk kunnen leiden. Dit is niet alleen te merken door een slechtere rijkwaliteit, vaak ligt de wagen op één plaats lager dan elders. Voor een test kan het stuur volledig naar één kant worden gedraaid en de windingen van de veer met de hand worden nagelopen. Is het materiaal gebroken of zijn scheuren voelbaar, komt u niet onder een vervanging uit.
Speling in het veerpootlager: het veerpootlager kan door verschillende defecten zijn getroffen. De lagers kunnen zijn vervormd, hetgeen door een knarsend geluid is te horen. Ook kunnen de mechanische delen zijn verbogen. Dan kan het wiel in de verticale richting niet meer goed gesteund worden en er ontstaat speling. Een test is relatief eenvoudig: op een reparatiebrug of de krik kan de belasting van veer en lager worden geïnspecteerd. Laat het wiel zich met de hand in verticale richting bewegen, is het veerpootlager defect. Een reparatie van het onderdeel is alleen in bepaalde gevallen mogelijk. Een vervanging wordt eerder aangeraden en dient omwille van de eigen veiligheid ook snel te worden uitgevoerd.

Tips voor een langere levensduur

Behalve conventionele schokdempers, die met hydraulische olie werken, zijn er ook dempers die met behulp van gasdruk functioneren. Deze techniek stamt uit de racesport, is echter voor gewone wagens ook toepasbaar en biedt een aantal voordelen omdat olie bij dynamische temperaturen zijn eigenschappen verandert en daarom de ene keer slechter, de andere keer beter dempt. Bovendien beschikken gasdrukveren over een beter reactievermogen en – het allerbelangrijkste - ze houden het duidelijk langer uit. Waar bij de meeste oliedrukdempers het met 60.000 tot 80.000 km voorbij is, kunnen de gasdrukdempers het makkelijk tot 200.000 kilometer uithouden.
Wie de levensduur van zijn vering aanzienlijk wil verhogen, dient zich zo ver mogelijk te houden van kinderhoofdjes en oneffen of geheel onverharde wegen. De reden daarvoor ligt voor de hand: de hoge mechanische belasting op hobbelige wegen leidt tot hogere slijtage en verkort de levensduur. Natuurlijk betekent dit niet, dat men deze absoluut moet vermijden, maar eerder dat het de overweging verdient, of men in plaats van direct door de geklinkerde binnenstad te rijden, misschien maar beter de goed uitgebouwde ringbaan gebruikt. De vering zal u in ieder geval dankbaar zijn.

Topseller: