
Ons assortiment automaterialen

Een lichte druk van de voet op het rempedaal zet tegelijkertijd de remkrachtregelaar, ABS en de hoofdremcilinder in werking. De kracht wordt gecontroleerd in de wielremcilinder versterkt en oefent via de remvoeringen van de remblokken druk uit op de remschijven, die altijd snel dreigen te verslijten. Wrijving en hitte bedreigen het systeem.
- Remschijven
- Remblokken
- Remslang
- Remklauw
- Handremkabel
- Remschoenen
- Wielremcilinder (remcilinder)
- Remklauw reparatieset
- Remtrommel
- Handremschoenen
- Remvloeistof
- Hoofdremcilinder
- Abs ring / abs sensorring
- Ankerplaat
- Remlichtschakelaar
- Remkrachtverdeler / remkrachtregelaar
- Remklauw houder
- Rembekrachtiger
- Vacuümpomp
- Veerbol / drukaccumulator

Filters hebben de taak, zwevende deeltjes en vocht buiten het systeem te houden. Zo blijft het interieur dankzij de interieurfilter stofvrij en vrij van stuifmeel. Oliefilters verminderen de slijtage van de motor; hydraulische filters garanderen de druk van remmen en koppeling. Voor de zuiverheid van het lucht-/benzinemengsel zorgen de brandstoffilters en luchtfilters.
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Pollenfilter (interieurfilter)
- Brandstoffilter
- Automaatbak-filter
- Hydraulische filter / steering filter

De ontstekingsvonk, die de verbranding start, ontstaat in de bobine. Hij springt aan de bougie tussen de elektroden over. Daartussen liggen vaak ook de bougiekabel en ontstekingsverdeler. Omdat er hoogspanning wordt overgedragen, zijn alle onderdelen van weerstanden voorzien. Een elektrostatische ontlading dient te worden vermeden.
- Bougies
- Gloeibougies
- Bobine
- Bougiekabels & bougiekabelset
- Stroomverdeler
- Verdelerkap
- Stroomverdeler rotor
- Ontstekingsmodule
- Gloeirelais

De sturing heeft zijn uitwerking op het onderstel en de wielen. Ook de carrosserie is betroffen, die bij het sturen niet mag gaan schommelen. De stuurstang is licht te bedienen dankzij de servobesturing en het stuurhuis. De beveiliging geschiedt door middel van spoorstangen, stabilisatoren, wieldraagarmen en andere onderdelen.
- Spoorstangeind (stuurkogel)
- Spoorstang
- Binnenste stuurkogel / axiaalkogel
- Stuurhuishoes
- Stuurbekrachtigingspomp
- Stuurhuis
- Stuurkolom + elektrische stuurbekrachtiging
- Hydrauliekolie / hydraulische olie
- Stuurdemper

Niet alleen in de veerpoot werken de veren de uitbreiding van schommelingen tegen. In samenwerking met schokdempers, spoorstangen, wieldraagarmen en draagelementen wordt de wielophanging beveiligd en het zwiepen van de carrosserie tegengegaan. Zo wordt de sturing beheersbaar, blijft onder controle en zorgt voor minder slijtage.
- Schokbrekers
- Schroefveren (veren)
- Veerpootlager
- Stofhoes schokdemper & aanslagrubber
- Veerpoot lager / veerpoot rubber
- Veerschotel
- Luchtvering
- Bladveren

De overbrenging van het draaimoment vindt na de verbranding in de motor via de krukas plaats. Van daaruit verzorgt de riemaandrijving via tandriemen en riemschijven de aandrijving, die ook alle nevenaggregaten betreft. Daardoor verslijten de riemen en spanrollen en moeten zij regelmatig worden vervangen.
- Waterpomp + distributieriem set
- Motorolie
- Pakking
- Krukas
- Hydraulische klepstoters & tuimelaars
- Motorsteun & versnellingsbaksteun
- Klepsteelrubbers
- Koppakking / сilinderkoppakking
- Carterpan / oliecarter
- Krukaskeerring
- Cilinderkopbouten
- Uitlaatklep
- Inlaatklep
- Carterpan pakking
- Injectoren
- Zuigerveren
- Egr klep
- Intercooler
- Nokkenas
- Carterventilatie
- Gasklephuis / gasklep
- Oliepeilstok
- Distributieketting
- Stationaire regelklep
- Zuiger
- Cilinderblok / motorblok
- Kleppendeksel & cilinderkop
- Oliepomp
- Drukomvormer / turbodrukregelaar
- Drijfstanglager
- Inlaatspruitstuk
- Gaskabel
- Tandriemschijf / tandwielen
- Distributieketting spanner
- Inlaatspruitstuk pakking
- Kleppendeksel pakking
- Krukaspoelie
- Nokkenas keerring
- Olie aftapplug
- Turboslang

Pas met elektriciteit kon de verlichting verschoond blijven van storingen. Via de dynamo worden tevens de bobines, oliepompen, stuureenheden, sensoren, wissers en de wissermotor bediend. Extra comfort werd mogelijk dankzij elektrische raamopeners, centrale vergrendeling en verdere bedieningselementen.
- Koplamp
- Richtingaanwijzer (knipperlicht)
- Achterlichten
- Mistlampen
- Slijtage indicator remblokken
- Abs sensor
- Autolampen
- Luchtmassameter / lmm
- Dynamo / alternator
- Kentekenverlichting
- Temperatuursensor / temperatuurvoeler
- Startmotor / starter
- Krukassensor
- Verstralers / extra verlichting
- Autoaccu
- Sensoren
- Stuurkolomschakelaar / knipperlicht schakelaar
- Spanningsregelaar
- Oliedruksensor / oliedrukschakelaar
- Parkeersensoren / achteruitrijsensoren
- Koelmiddeltemperatuursensor
- Koplamphoogteregeling
- Achteruitrijschakelaar
- Gasklep positiesensor
- Airco regeleenheid
- Knipperrelais
- Centrale deurvergrendeling
- Lichtschakelaar
- Olietemperatuursensor
- Brandstofniveau sensor
- Claxon / toeter
- Starter solenoid
- Abs-pomp
- Koolborstels dynamo
- Turbodruksensor

Wissers bestaan uit een systeem van wisserstangen, wisserarm en een meerlagig wisserrubber. Zij worden met intervallen door de wissermotor in beweging gezet. Met name slijtagegevoelig is het rubber, dat samen met de wisser jaarlijks volledig dient te worden vervangen. De wassproeier houdt het meestal een autoleven lang vol.
- Wisserbladen (ruitenwissers)
- Ruitenwisserarm
- Ruitensproeierpomp
- Ruitenwissermotor
- Ruitenwisserstangen
- Ruitensproeier
- Ruitensproeier reservoir

De overbrenging van het draaimoment van de motor op de wielen en de uitlijning richting de as gebeurt via de koppeling. Daar vindt omzetting van het draaimoment plaats. Aandrijfassen en axiale gewrichten geven de energie door richting assen en de wielen en zetten deze kracht verder om.
- Wiellager & wiellagerset
- Stabilisator
- Draagarm
- Koppelstang (stabilisatorstang)
- Fuseekogel
- Draagarmrubbers
- Aandrijfashoes
- Homokineet
- Wielbouten
- Fuseestuk
- Wielnaaf
- Aandrijfas
- Hardyschijf
- Versnellingsbakolie
- Cardanas
- Atf olie / automaatbak olie
- Differentieel
- Achteras
- Achteras rubbers
- Stabilisatorstang rubbers

De carrosserie is de bouwsteiger van de auto, maar kan niet los van het onderstel en de aandrijving worden gezien. Tot de stabiliserende elementen ervan behoren de schokdemper, veerpoot, axiale gewrichten en dragende onderdelen zoals het kogelgewricht. Daarmee wordt opzwiepen van de carrosserie vermeden en schommelingen breiden zich nauwelijks uit.
- Gasveer achterklep
- Buitenspiegel
- Bumper
- Spatbord
- Wielkast / modderkuip
- Radiator grill
- Motorkap
- Bumpersteun
- Dorpel
- Bumperbalk
- Voorspoiler
- Langsliggers
- Trekhaak
- Buitenspiegelglas (spiegelglas)
- Bumper grill
- Gasveer motorkap
- Tankdop / brandstofdop
- Voorfront

Diesel of benzine is veilig aan de achterkant achter de zijwand in de brandstoftank opgeslagen. Daar is tevens de brandstofpomp in de tank te vinden, die tegelijkertijd gesmeerd wordt. Het systeem wordt met de inlaatklep door veilige leidingen en slangen verbonden, die met de brandstoffilter verontreiniging verhinderen.

- V-snaar
- Distributieriem & distributieset
- Geleiderol
- Spanrol
- Dynamovrijloop
- Riemspanner
- Riemschijf
- Distributiedeksel
- Poly-v riem (multiriem)

De binnenbekleding is ook in kleine wagens vaak compleet. Daarbij horen gestoffeerde zetels, elektrische raamopeners, verstelbare buitenspiegels, tapijtbekleding in het interieur als ook in de laadruimte, en tevens alle bedieningselementen voor verwarming, licht en airconditioning. Alleen de uitvoering bepaalt de middenklasse of de bovenklasse.
- Raammechanisme
- Raam schakelaar
- Pedaalrubbers
- Snelheidsmeterkabel
- Antenne
- Raamslinger
- Instrumentenpaneel

- Koppelingsset
- Hoofdkoppelingscilinder
- Hulpkoppelingscilinder
- Vliegwiel
- Druklager
- Koppelingskabel
- Koppelingsplaat
- Drukgroep

Met de airco wordt het interieur op zuinige wijze gekoeld, omdat alleen de compressor stroom nodig heeft. In de airco-kringloop kan de koelvloeistof door de expansieklep naar de verdamper stromen en de warmtewisseling, zoals ook de ontvochtiging en reiniging, zonder extra energie omzetten.
- Condensor airco
- Kachelventilator
- Ac compressor
- Airco droger
- Magneetkoppeling airco
- Drukschakelaar
- Airco slang / airco leiding
- Expansieventiel airco
- Airco verdamper

Waterkoeling en verwarming functioneren met weinig energieverbruik via warmtewisselaars. De radiateur geeft zijn warmte aan de buitenlucht af, die door de verwarming kan worden opgenomen. Stroom is enkel nodig voor ondersteuning door ventilatoren en blaasinstallaties. Ook de oliekringloop profiteert van de techniek.
- Radiateur (motorkoeling)
- Thermostaat
- Oliekoeler
- Koelvloeistof expansievat
- Waterpomp
- Kachelradiateur
- Radiateurventilator
- Expansievat dop
- Flens koelvloeistof
- Thermoschakelaar / temperatuurschakelaar radiateurventilator
- Kachelweerstand
- Ventilator koppeling
- Radiateurdop

In de uitlaat worden uitlaatgassen verzameld, gereinigd en gedempt. De katalysator verandert de samenstelling, terwijl de einddemper de druk uit het uitlaatsysteem afvoert en het geluid dempt. Sensoren in het spruitstuk zorgen daarbij voor een betere vermenging van brandstof en lucht voor de motor.
- Lambda sensor (lambdasonde)
- Einddemper
- Spruitstuk / uitlaatspruitstuk
- Uitlaat middendemper
- Uitlaatspruitstuk pakking
- Montageset uitlaat
- Katalysator
- Turbocharger / turbolader
- Voordemper
- Flexibel uitlaatstuk / flexibele uitlaatpijp
- Roetfilter
- Uitlaat eindstuk

Elastisch, hittebestendig en chemisch resistent zijn de drukslangen in een auto. Slangen worden vervaardigd uit rubber met weefselcomponent, en uit kunststof of siliconen. De slangen zijn aangesloten aan de waterpomp, de hoofdremcilinder, koppeling, de servopomp en zijn slechts in geringe mate aan slijtage onderhevig.