Ruitenwisserarm voor jouw auto

Wisserarm Voor Top modellen
- Ruitenwisserarm VOLKSWAGEN GOLF
- Ruitenwisserarm BMW 3-serie
- Wisserarm VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Ruitenwisserarm BMW 5-serie
- Ruitenwisserarm OPEL CORSA
- Wisserarm OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ruitenwisserarm FORD FIESTA
- Ruitenwisserarm CITROЁN BERLINGO
- Wisserarm AUDI A3
- AUDI A4
- Ruitenwisserarm RENAULT CLIO
- Ruitenwisserarm MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Wisserarm FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Ruitenwisserarm FIAT DUCATO
- Ruitenwisserarm VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Wisserarm CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Ruitenwisserarm kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De ruitenwissers zijn veiligheidsrelevante onderdelen aan de wagen. Komt het tot schade of problemen, kan de auto zich in het ergste geval niet meer veilig in het wegverkeer bewegen. Wij tonen u welke problemen kunnen optreden en wat te doen wanneer de wisserarm een defect vertoont.
Tekenen voor een defect aan de ruitenwisserarm
Er zijn veel signalen die duiden op een defect aan de wisserarm. Een onmiskenbaar teken is een slechte wisprestatie, oftewel het feit dat de voor- of achterruit niet langer door de wisser wordt schoongeveegd. Ook een wisserarm die zich niet meer beweegt, vertragingen of schokkende bewegingen vertoont, kan over het algemeen als duidelijk signaal worden gezien.
Andere foutbronnen effectief uitsluiten
Om een defect aan de wisserarm vast te stellen, moeten eerst andere foutoorzaken worden uitgesloten. Hiervoor dient u de volgende elementen te checken:
- bij slecht wisbeeld de wisserbladen controleren. Zijn deze vervuild of versleten, kan dit tevens het wisbeeld beïnvloeden.
- op motorgeluiden letten. De wissermotor functioneert afzonderlijk. Wanneer motorgeluiden hoorbaar zijn en de wisserarm desondanks niet beweegt, is sprake van een defect aan de wisserarm.
- zijn er geen motorgeluiden te horen, is oftewel de aansluiting van de wissermotor of de motor zelf defect.
De foutbronnen zijn dus:
- defect aan de wisserbladen
- defect aan de wissermotor
- defect aan de wisserarm.
Wanneer de eerste twee mogelijkheden kunnen worden uitgesloten, blijft het defect aan de wisserarm over, hetgeen meestal makkelijk kan worden verholpen.
Welke schade kan aan een wisserarm optreden?
Een wisserarm werkt volledig mechanisch. In de regel kunnen aan een wisserarm de veren en scharnieren beschadigd of geklemd raken. In principe moeten eerst alle elementen van de wisserarm op hun functioneren worden gecheckt. Niet zelden zijn scharnieren afgebroken en veren ook gebroken of geklemd. Een eenvoudige controle verloopt als volgt:
- trek de wisserarm van de ruit af
- controleer de scharnieren één voor één
- controleer de aanwezige veren op spanning en beweging
- vallen er op het eerste gezicht geen fouten op, vergelijk de niet meer functionerende wisserarm met zijn tegenhanger aan de andere kant.
Repareren of vervangen? Wat is zinvoller?
Het hangt grotendeels van het mankement af of reparatie van de wisserarm de moeite waard is. Wanneer een veer kapot is en deze vanwege de constructie van de wisserarm kan worden vervangen, is dit meestal het voordeligste alternatief. Bij alle andere fouten en schade dient u echter van reparatie af te zien. Een ruitenwisser is een essentieel onderdeel voor het veilig rijden in het wegverkeer onder alle weersomstandigheden. Bovendien zijn wisserarmen niet bijzonder duur en kunnen door een identiek vervangingsonderdeel snel worden vervangen. De vervanging is snel gebeurd en kan ook door leken in een handomdraai worden voltooid. Over het algemeen is het daadwerkelijk economischer en veiliger, de wisserarm in geval van defect gewoon te vervangen en zo de veiligheid in het wegverkeer te herstellen. Slechts in uitzonderlijke gevallen of bij bepaalde automodellen is reparatie economisch zinvol en doeltreffend.