Vacuumslang rembekrachtiger voor jouw auto

Vacuumslang Voor Top modellen
- Vacuumslang rembekrachtiger VOLKSWAGEN GOLF
- Vacuumslang rembekrachtiger BMW 3-serie
- Vacuumslang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Vacuumslang rembekrachtiger BMW 5-serie
- Vacuumslang rembekrachtiger OPEL CORSA
- Vacuumslang OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Vacuumslang rembekrachtiger FORD FIESTA
- Vacuumslang rembekrachtiger CITROЁN BERLINGO
- Vacuumslang AUDI A3
- AUDI A4
- Vacuumslang rembekrachtiger RENAULT CLIO
- Vacuumslang rembekrachtiger MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Vacuumslang FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Vacuumslang rembekrachtiger FIAT DUCATO
- Vacuumslang rembekrachtiger VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Vacuumslang CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Vacuumslang rembekrachtiger kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Onderdrukslang voor de rembekrachtiger: alleen de beste kwaliteit is goed genoeg Rembekrachtiger biedt comfort en veiligheid in één
In tegenstelling tot auto's van een ouder bouwjaar wordt bij modernere modellen steeds meer de nadruk op veiligheidsrelevante systemen gelegd. Daarom ondersteunen in de meeste auto's rembekrachtigers de bestuurder wanneer hij de snelheid wil reduceren of de auto tot stilstand wil brengen. Door de rembekrachtiging wordt de kracht die de bestuurder op het rempedaal uitoefent, door onderdruk versterkt en zodoende aanzienlijk efficiënter aan de wielen doorgegeven. De rembekrachtiger wordt in de benzinemotor via de gasklep en bij dieselmotoren via een vacuümpomp van onderdruk voorzien. Hiervoor is het nodig dat de motor op dat moment draait. De bekrachtiger is dus bedoeld om met relatief weinig kracht een betere remwerking te bereiken. De onderdruk wordt gegenereerd doordat door lagere druk in het aanzuigspruitstuk de toevoer van het brandstof-/luchtmengsel naar de clinder wordt gereduceerd. De verbinding naar de rembekrachtiger komt tot stand via een zogenaamde onderdrukslang. Om de kringloop in het onderdruksysteem veilig te handhaven, is een uitstekende hoedanigheid van deze siliconen slangen van grote betekenis. Ze zijn voorzien van een ingelegd weefsel.
Zo test u de functie van onderdrukslangen
Deze schijnbaar gecompliceerde technische processen verhinderen echter geenszins dat elke autobestuurder heel eenvoudig kan vaststellen of de rembekrachtiging nog deugdelijk functioneert of dat de onderdrukslang aan een controle moet worden onderworpen. Twee kenmerken zijn hierbij bijzonder markant: het rempedaal is bij draaiende motor net zo moeilijk in te trappen als bij uitgeschakelde toestand. Of uit de nabijheid van het rempedaal is een zacht, doch duidelijk gesis te vernemen. In beide gevallen moet o.a. de onderdrukslang in een bevoegde vakgarage worden onderzocht. Een andere mogelijkheid voor het testen van de werking van de onderdrukslang is, het rempedaal bij uitgeschakelde motor een aantal keren zo lang in te drukken tot een duidelijke weerstand te voelen is. Wanneer vervolgens het rempedaal ingedrukt wordt gehouden en de motor wordt gestart, zou het rempedaal weer duidelijk mee moeten geven. In dit geval is de slang in orde. Is hij daarentegen poreus, heeft hij een lek of is hij losgeraakt, is dit vaak ook door schommelende toerentallen merkbaar.
Reparatie van het remsysteem is geen werk voor de doe-het-zelver
Alleen al bij de verdenking van storingen van de onderdrukslang is het bezoek aan een vakgarage dringend aangeraden. Alleen hier kan een eenduidige diagnose worden gesteld en eventueel een reparatie of vervanging vakkundig worden doorgevoerd. De onderdrukslang is onderdeel van het remsysteem en behoort hiermee tot de veiligheidsrelevante componenten van een auto. Werkzaamheden eraan zijn niets voor doe-het-zelvers omdat het leven van bestuurder en passagiers, maar ook dat van andere verkeersdeelnemers van de voor honderd procent veilige functie van de rem afhangt. Vaklui in een vakgarage stellen exacte diagnosen, gebruiken vervangingsonderdelen van hoogwaardige kwaliteit, voeren de ordentelijke reparatie van de rembekrachtiging uit en herstellen zijn functionaliteit. Dit moet u weten:
- rembekrachtiging verhoogt de pedaaldruk
- van de gasklep wordt de onderdruk d.m.v. een slang doorgegeven
- bij een dieselmotor neemt een vacuümpomp deze taak over
- een verbinding met de rembekrachtiging geschiedt via een onderdrukslang van hoge kwaliteit
- duidelijke symptomen wijzen op een defect van de rembekrachtiging
- bepaalde tests kunnen eigenhandig worden uitgevoerd
- bij de geringste verdenking van een defect van de onderdrukslang onmiddellijk een vakgarage opzoeken
- werkzaamheden aan het remsysteem in principe enkel door bevoegde vaklieden laten uitvoeren.