MAPCO Stuurbekrachtigingspomp


Bestel originele Stuurbekrachtigingspomp van MAPCO in onze online winkel en mis onze geweldige aanbiedingen niet! Hoogstaande fabrikanten van auto-onderdelen zoals MAPCO garanderen een langere levensduur en Stuurbekrachtigingspomp van de hoogste kwaliteit. Een uitgebreid assortiment van 377 artikelen met een uitstekende prijs-prestatieverhouding maakt het winkelen bij auto-onderdelenshop.be virtueel perfect!
MAPCO Servopomp voor tal van voertuigen
De Servopomp is onderdeel van de stuurbekrachtiging, die pas in de laatste twee decennia populair werd, maar tegenwoordig in bijna 100% van alle wagens is ingebouwd. Door de ondersteuning van stuurbewegingen kan de bestuurder aanzienlijk nauwkeurigere manoeuvres uitvoeren en ook vermoeidheidsverschijnselen worden voorkomen. Het wegvallen ervan leidt echter tot een plotselinge verandering van de rijkwaliteit en kan – ook al laat de wagen zich nog steeds sturen – tot een ongeval leiden.
De taak van de servopomp
De stuurbekrachtiging, oftewel servobesturing, beschikt over een eigen hydraulische kringloop met behalve een servopomp die de systeemdruk veroorzaakt, een met draaiklep uitgerust meerkamersysteem dat indirect de hydraulische cilinders activeert die op hun beurt met het stuurhuis zijn verbonden. Bij stuurbewegingen wordt de olie die zich normaal gezien in de kringloop bevindt in een kamer geleid en zet met de stijgende druk de hydraulische cilinder in beweging, die zijn bewegingen op het stuurhuis overbrengt. Weliswaar bestaan tegenwoordig ook elektromechanische systemen zonder servopomp. Deze zijn echter relatief zeldzaam. Uitval van de servopomp merkt u meteen. Louter slijtage leidt echter niet altijd tot merkbare symptomen. Daarbij komt, dat mankementen in het gehele systeem tot eendere uitval kan leiden. Het is voor leken mogelijk de servopomp zelf te vervangen. Belangrijk daarbij is de noodzakelijke ontluchting na de montage van het vervangingsonderdeel.
De servo-pomp van MAPCO
Bij de servopomp van MAPCO zijn vooral de verschillende systeemtypes belangrijk. Omdat autofabrikanten een paar verschillende basismodellen overeen zijn gekomen en bovendien de trend zich eerder in de richting van elektromechanische servobesturing beweegt, zijn er varianten met dan wel zonder niveauregeling verkrijgbaar, zoals voor de zogenaamde servotronic-besturing die bijvoorbeeld bij Audi, BMW, Skoda en VW toepassing vindt. Bovendien is er een speciaal model voor de sturingsproducent SAGINAW (Opel) en dan die, die met dan wel zonder voorgemonteerde riemschijf worden geleverd. Zoals bij alle producten is ook de servopomp van MAPCO volgens alle richtlijnen van OE-kwaliteit en met inachtname van de gangbare tolerantiewaarden vervaardigd.
De servopomp van MAPCO voor een heel leven?
Over het algemeen kan worden gezegd, dat het meer dan waarschijnlijk is, dat de servopomp van MAPCO het daadwerkelijk een heel autoleven lang uithoudt. Hoewel hij meestal voortdurend in werking is, dus ook wanneer men niet stuurt, staat hij normaal gezien niet aan hoge belastingen bloot. Af en toe dient echter het oliepeil in het compensatievat of bij de niveauregeling te worden gecontroleerd aangezien bij drooglopen van de pomp slijtage en uitval snel optreden. Ook lekken doen zich pas na vele jaren voor. Heel goedkoop is een dergelijke pomp echter niet. Neem daarom eens een kijkje in onze shop. Hier bieden wij nog echte koopjes aan. Ook zijn wij normaal gezien veel goedkoper dan de fabrikant zelf.