Einddemper voor jouw auto

Demper Voor Top modellen
- Einddemper VOLKSWAGEN GOLF
- Einddemper BMW 3-serie
- Achterdemper VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Einddemper BMW 5-serie
- Einddemper OPEL CORSA
- Achterdemper OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Einddemper FORD FIESTA
- Einddemper CITROЁN BERLINGO
- Achterdemper AUDI A3
- AUDI A4
- Einddemper RENAULT CLIO
- Einddemper MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Achterdemper FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Einddemper FIAT DUCATO
- Einddemper VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Achterdemper CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Einddemper kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Einddemper defect – wat nu?
Wanneer de einddemper defect is, betekent dit geen onmiddellijk gevaar. Wij tonen u waaraan u een defect herkent en welke mogelijkheden u in dit geval heeft.
Deze functie verricht de einddemper
De einddemper heeft een belangrijke taak. Hij moet, zoals de naam het al zegt, het geluid van de uitstoot dempen. Daarbij komt dat de klank van de auto door de constructie en de vorm van de einddemper zich aanzienlijk laat beïnvloeden. Daarom werken sound-designers vaak met veel aandacht aan de einddemper omdat deze voor veel kopers enorm belangrijk is. Door vormen en diameters van de einddemper laat het geluid zich duidelijk en effectief moduleren.
Zo herkent u schade aan de einddemper
Schade aan de einddemper is meestal aan de volgende symptomen te herkennen:
- achterblijven van het motorvermogen vanaf een bepaald toerental
- een duidelijke verandering in de klank van de auto
- een klapperend geluid bij acceleratie
- een hoger brandstofverbruik zonder andere oorzaken.
Wanneer deze symptomen samen of afzonderlijk optreden, dient u altijd een blik op de uitlaat van uw auto te werpen. Niet altijd is de einddemper de boosdoener. Deze symptomen duiden altijd op schade aan een onderdeel van het gehele systeem.
Is de einddemper een slijtageonderdeel?
In principe is de einddemper niet als slijtageonderdeel gebouwd. Niettemin wordt hij zeer sterk aangetast door regen en vocht en ook condenswater bij korte ritten belast hem hevig. Het in de winter vaak gebruikte strooizout draagt tevens tot corrosie van het onderdeel bij. Zo ontstaat schade die heel moeilijk te repareren valt.
Zelf repareren of liever aan de garage overlaten?
Wanneer het om kleinere schade gaat, laat u reparatie beter over aan een expert. Er is hier vaak veel ervaring vereist om bij de reparatie geen verdere schade aan te richten en de opbouw van de einddemper niet beduidend te veranderen. Wanneer het echter om een complete vervanging gaat, kunt u zich de gang naar de vakgarage besparen. Over het algemeen kunt u ook zonder ervaring deze taak zelf uitvoeren. Van belang is echter een reparatiekuil of hefbrug omdat u vaak kracht moet kunnen zetten voor het losdraaien van de klemmen.
Zo vervangt u de einddemper heel eenvoudig
Bij de meeste auto's zijn de afzonderlijke onderdelen van de uitlaat met buizen en klemmen verbonden en met rubberen houders aan de carrosserie vastgemaakt. De afzonderlijke onderdelen zijn zodoende makkelijk te vervangen. Er zijn echter fabrikanten die de gehele uitlaat in één stuk vervaardigen en deze ook aan de carrosserie vastlassen. In dergelijke gevallen is het beter, naar de vakgarage te gaan wanneer u niet over de juiste ervaring met laswerk beschikt.
- Rijd de wagen boven een reparatiekuil of op een hefbrug
- Schroef de klemmen los, die de buizen met de einddemper verbinden
- Laten de klemmen zich niet losschroeven, gebruik voldoende roestomvormer en tijd
- Verwijder de einddemper en monteer een nieuwe
- Bevestig de buizen weer en schroef alle klemmen stevig vast.