Uitlaatspruitstuk voor jouw auto

Uitlaatspruitstuk Voor Top modellen
- Uitlaatspruitstuk VOLKSWAGEN GOLF
- Uitlaatspruitstuk BMW 3-serie
- Spruitstuk VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Uitlaatspruitstuk BMW 5-serie
- Uitlaatspruitstuk OPEL CORSA
- Spruitstuk OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Uitlaatspruitstuk FORD FIESTA
- Uitlaatspruitstuk CITROЁN BERLINGO
- Spruitstuk AUDI A3
- AUDI A4
- Uitlaatspruitstuk RENAULT CLIO
- Uitlaatspruitstuk MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Spruitstuk FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Uitlaatspruitstuk FIAT DUCATO
- Uitlaatspruitstuk VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Spruitstuk CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Uitlaatspruitstuk kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Het spruitstuk is defect – wat nu?
Het uitlaatspruitstuk is een belangrijk onderdeel van de auto. Wij tonen u welke taken dit onderdeel verricht, hoe u schade aan het uitlaatspruitstuk herkent en welke oplossingen er in dit geval zijn.
Deze taak verricht het uitlaatspruitstuk in de auto
Het uitlaatspruitstuk bestaat uit meerdere gebogen of ook gegoten buizen en is met de motor verbonden. Het moet de uit de cilinder ontsnappende uitlaatgassen opvangen en deze naar de uitlaat leiden. Alle afzonderlijke buizen van een uitlaatspruitstuk eindigen in een gemeenschappelijke buis die de uitlaatgassen naar het uitstootreinigingssysteem en de uitlaat laat stromen.
Is het uitlaatspruitstuk een slijtageonderdeel?
Omwille van de hoge belastingen waaraan het uitlaatspruitstuk is blootgesteld, treedt aan dit onderdeel regelmatig schade op. In principe gaat in de meeste auto's het uitlaatspruitstuk vroeg of laat defecten vertonen. Het is dus een slijtageonderdeel. De volgende factoren zijn voor de vaak optredende defecten van het spruitstuk verantwoordelijk:
- slijtage aan de pakkingen
- schade aan de ophanging
- het ontbreken van flexibele verbindingen
- trillingen tijdens het rijden
- hevige en plotselinge temperatuurveranderingen tijdens het rijden.
l deze oorzaken maken een defect aan dit onderdeel waarschijnlijk.
Zo herkent u defecten aan het uitlaatspruitstuk
Wanneer zich een defect aan het uitlaatspruitstuk voordoet, is dit aan een reeks symptomen te merken. Belangrijke signalen voor schade aan het spruitstuk zijn:
- duidelijk verlies van motorvermogen
- significant hoger brandstofverbruik
- zeer luide motorgeluiden
- zichtbare uitlaatgassen onder de motorkap
- de geur van uitlaatgassen in het interieur van de auto
- duidelijk verkeerde meetwaarden van de lambdasonde, vaak op de interface af te lezen.
Reparatie of vervanging – wat is beter?
Reparatie van kleinere schade aan het uitlaatspruitstuk is mogelijk. Niettemin heeft dit niet veel zin omdat de nodige laswerkzaamheden de eigenschappen van het onderdeel mogelijkerwijs negatief beïnvloeden. Het komt dan vaak tot verdere schade zodat het uitlaatspruitstuk alsnog moet worden vervangen. Het is dan ook economisch zinvoller om het uitlaatspruitstuk meteen te vernieuwen en een nieuw vervangingsonderdeel te gebruiken dat het langdurig uithoudt en goed functioneert.
Zelf doen of de vakgarage erbij halen?
De meeste doe-het-zelvers houden zich ver van werkzaamheden aan het uitlaatspruitstuk en met goede redenen. De montage en demontage van dit onderdeel ziet er makkelijk uit, maar kent zijn nukken. Zonder voldoende ervaring en het passende gereedschap kan er al snel schade ontstaan die de reparatie aanzienlijk duurder maakt. Vooral afgebroken steunbouten zijn een groot probleem dat de demontage van de cilinderkop nodig maakt. Wanneer dit onderdeel beschadigd raakt, wordt het pas echt duur. Daarom raden wij u principieel aan, de vervanging van een uitlaatspruitstuk uitsluitend in de vakgarage te laten uitvoeren. De experts aldaar hebben voor de vervanging van een uitlaatspruitstuk en de pakkingen meestal hoogstens twee uur nodig. U kunt bovendien nog geld besparen wanneer u het nieuwe uitlaatspruitstuk zelf aanschaft en de dure prijzen in de vakgarage voor dit onderdeel niet hoeft te betalen.