Geleiderol voor jouw auto
Geleiderol Voor Top modellen
- Geleiderol VOLKSWAGEN GOLF
- Geleiderol BMW 3-serie
- Geleiderol poly v-riem VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Geleiderol BMW 5-serie
- Geleiderol OPEL CORSA
- Geleiderol poly v-riem OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Geleiderol FORD FIESTA
- Geleiderol CITROЁN BERLINGO
- Geleiderol poly v-riem AUDI A3
- AUDI A4
- Geleiderol RENAULT CLIO
- Geleiderol MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Geleiderol poly v-riem FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Geleiderol FIAT DUCATO
- Geleiderol VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Geleiderol poly v-riem CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Geleiderol kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De geleiderol is klein, onopvallend maar niettemin enorm belangrijk. Wij tonen u welke functies de geleiderol in de auto vervult, welke schade aan de rol kan optreden en welke reparatie er mogelijk is.
Deze functies vervult de omdraai- of geleiderol in de auto
De distributieriem oefent in de auto een belangrijke rol uit. Hij brengt immers de kracht van de motor op de verschillende nevenaggregaten van de auto over. Via de omdraai- of geleiderol wordt de riem zodanig gevoerd dat hij de verschillende aggregaten kan bereiken. Overeenkomstig belangrijk is de soepele werking van de geleiderol voor de werking van de auto. Wanneer het tot een defect komt, kan in het ergste geval de distributieriem zijn functie niet meer volledig vervullen.
Zo kunt u defecten aan de geleiderol herkennen
Een defect aan de geleiderol is vooral vanwege geluidsontwikkelingen te merken. Wanneer de geleiderol niet meer correct werkt, heeft dit onmiddellijk en allereerst een effect op de distributieriem. Herkenbaar zijn defecten aan de omdraairol o.a. aan de volgende factoren:
- een piepend geluid bij draaiende motor
- een gebrom of ratelende geluiden onder de motorkap
- deze geluiden worden met stijgend toerental meestal veel luider en zijn zeer goed waarneembaar.
Controleer, wanneer u dergelijke geluiden waarneemt, eerst de volledige distributieriem. Wanneer deze geen slijtageverschijnselen vertoont, kan de fout enkel bij de geleiderol of de riemspanner te vinden zijn. Een doelgerichte controle brengt de fout meestal aan het licht. De schade is daardoor zeer makkelijk te identificeren. Bovendien zult u tevens vaststellen dat een aantal systemen van de auto zoals bijvoorbeeld de dynamo niet meer werkt zoals het hoort. Ook dit is een teken voor schade aan de distributieriem of de geleiderol.
Is de omdraai-/geleiderol een slijtageonderdeel?
Deze vraag is niet één-twee-drie te beantwoorden aangezien dit van verschillende factoren afhangt. Eigenlijk zijn geleiderollen zodanig gebouwd dat ze het een autoleven lang uithouden. Niettemin komt het bij uitermate veel kilometers op de teller en een hoge leeftijd van de auto tot slijtageverschijnselen die een vervanging noodzakelijk maken. Een reparatie van de geleiderol is over het algemeen economisch niet zinvol. De directe vervanging is in geval van defect daarom de juiste keuze.
Omdraairol zelf vervangen of naar de vakgarage?
In principe is het mogelijk met de noodzakelijke ervaring de vervanging van de geleiderol zelfstandig uit te voeren. Niettemin moet u hiervoor zeer goed met de materie vertrouwd zijn en vooral in staat zijn, de spanning van de distributieriem optimaal vast te stellen. Vaak is het daarom veel zinvoller en doelmatiger de vervanging in een vakgarage te laten uitvoeren. In de regel dient u bij vervanging van de geleiderol tevens de distributieriem te vervangen. Deze moet voor de vervanging toch al worden verwijderd. Dit spaart dan reparatiekosten en zorgt bovendien voor meer veiligheid in de auto. Bovendien moet ook de riemspanner worden gecheckt. Hier zet zich nogal eens roest op de veer af die de werking sterk beïnvloedt. Een volledige vervanging van de gehele set is bij een defecte omdraairol in elk geval zinvol.
















































