V-riem voor jouw auto

V-snaar Voor Top modellen
- V-riem VOLKSWAGEN GOLF
- V-riem BMW 3-serie
- V-snaar VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- V-riem BMW 5-serie
- V-riem OPEL CORSA
- V-snaar OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- V-riem FORD FIESTA
- V-riem CITROЁN BERLINGO
- V-snaar AUDI A3
- AUDI A4
- V-riem RENAULT CLIO
- V-riem MERCEDES-BENZ E-Klasse
- V-snaar FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- V-riem FIAT DUCATO
- V-riem VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- V-snaar CITROЁN C3
- CITROЁN C4
V-riem kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De V-snaar is een belangrijk onderdeel van de auto en kan snel problemen veroorzaken wanneer het tot een defect komt. Uitgebreid onderhoud kan de levensduur van de V-riem weliswaar vaak verlengen, doch een defect is ook dan niet uitgesloten.
De V-snaar en zijn functie in de auto
De V-riem is een essentieel onderdeel in de motor van een auto. Hij drijft o.a. belangrijke componenten zoals de dynamo of de waterpomp aan. Wanneer de V-riem scheurt, kan de dynamo niet functioneren waardoor veel elektrische systemen in de auto het niet meer doen. Bovendien loopt ook de waterpomp van de motor niet meer zodat de auto niet langer actief wordt gekoeld. Dan kan snel een oververhittting van de motor optreden. Aangezien de V-snaar altijd in beweging is en aan hoge krachtontwikkeling blootgesteld wordt, treedt sterke belasting van het materiaal op. De V-snaar is dan ook een slijtageonderdeel dat minstens eenmaal per autoleven moet worden vervangen. Men kan ervan uitgaan dat een vernieuwing van de V-riem elke 90.000 km moet plaatsvinden.
Zo merkt u een defect aan de V-snaar op
Wanneer een V-snaar tijdens de rit breekt, merkt slechts een gering aantal bestuurders dit direct op. Daarom is het zo belangrijk dat op de kleine tekenen wordt gelet die bij een defect kunnen optreden. De belangrijkste tekenen zijn:
- stijging van de motortemperatuur
- de servobesturing valt uit
- een luid gepiep in het motorcompartiment
Wanneer deze symptomen optreden, moet de auto onmiddellijk worden stilgezet. Verder rijden met een defecte V-snaar kan tot ernstige schade aan de motor leiden. U dient de auto naar een vakgarage of naar u thuis te laten slepen, dat laatste voor het geval u de reparatie zelf wilt uitvoeren. Van verder rijden wordt dringend afgeraden.
Defecte V-snaar – repareren of vervangen?
Reparatie van een defecte V-snaar is onmogelijk. Omwille van de hoge belasting van het materiaal is reparatie niet toegelaten en al helemaal niet bijzonder zinvol. Aangezien de kosten voor een nieuwe V-snaar over het algemeen binnen de perken blijven, moet u de vervanging in elk geval uitvoeren of laten uitvoeren. Bovendien neemt een vervanging niet veel tijd in beslag en houdt dit de functionaliteit van de auto in stand.
De vervanging van de V-snaar
In principe kunt u de vervanging van de V-riem zelf opknappen. Niettemin kan geen precieze handleiding worden gegeven, aangezien de installatie van de V-snaar van wagen tot wagen en van fabrikant tot fabrikant verschilt. Bovendien zijn meestal slechts geringe kosten verbonden aan de vervanging van een V-riem in een vakgarage. De materiaalkosten liggen bij een V-snaar op maximaal 50 EUR, afhankelijk van automodel en fabrikant. Bovendien kan de vervanging in een vakgarage vaak binnen de 30 – 60 minuten worden uitgevoerd. Wanneer u de V-snaar laat vervangen, moeten tevens de spanrol en de omdraairol worden vernieuwd. Beide onderdelen zijn bij de vervanging van de V-snaar makkelijk toegankelijk en bovendien erg voordelig. Het loont zich daarom over het algemeen, de volledige vervanging uit handen te geven.