00#
19-9595

Roetfilter (DPF) voor jouw auto

Selecteer uw voertuig
Zoeken
Roetfilter (DPF) - 48H levering en 2 jaar garantie

DPF van gekozen en leidende fabrikanten

  • VAICO Roetfilter (DPF) ervaring
  • HELLA Roetfilter (DPF) ervaring
  • DELPHI Roetfilter (DPF) ervaring
  • BLUE PRINT Roetfilter (DPF) ervaring
  • BOSAL Roetfilter (DPF) ervaring
  • HJS Roetfilter (DPF) ervaring
  • WALKER Roetfilter (DPF) ervaring
  • VEGAZ Roetfilter (DPF) ervaring
  • GROOT koopje op prijzen ERNST DPF
  • GROOT koopje op prijzen OBERLAND DPF
  • GROOT koopje op prijzen LRT DPF
  • GROOT koopje op prijzen KAMOKA DPF
  • GROOT koopje op prijzen MTS DPF
  • GROOT koopje op prijzen IMASAF DPF
  • GROOT koopje op prijzen KLOKKERHOLM DPF
  • GROOT koopje op prijzen Servotec DPF
  • LASER TOOLS
  • Faurecia
  • ESEN SKV
  • VITALE

Roetfilter (DPF) kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage

De uitlaatgassen van dieselmotoren bevatten ook roet. Roetfilters zijn daarom ook vandaag nog een technische standaard bij dieselwagens. Omdat er nog altijd wagens zonder deeltjesfilter zijn toegelaten, moet voor bepaalde regio's zoals stedelijke agglomeraties een milieuvignet worden gevoerd. Dieselroetfilters kunnen ook achteraf worden ingebouwd. Voor alle vereisten, dus zowel vervanging als montage achteraf bieden wij in onze online shop een veelomvattend aanbod aan dieselroetfilters. Uiteraard zijn deze door alle instanties goedgekeurd.

Waarom een roetfilter in de diesel?
In de negentiger jaren zette zich geleidelijk een nieuwe verbrandingstechnologie bij dieselwagens door – de directe inspuiting met common-railtechniek. Deze dieselmotoren verbranden diesel veel efficiënter. Zoals bij elke diesel komt het ook hierbij tot vorming van roet. Deze is echter aanzienlijk fijner. Daarom waren aan het begin van het nieuwe millennium dieselroetfilters vereist. Dieselwagens, die niet over de juiste roetfilter beschikken, mogen – in ieder geval in Duitsland – de grote steden niet in. Het is echter in principe mogelijk, bij elke dieselauto een deeltjesfilter achteraf in te bouwen. Daarom wordt er ook voor de bij ons aangeboden dieselroetfilters nog onderscheid gemaakt tussen vervangingsfilters voor dieselauto's die in de fabriek al een filter meekregen, en de roetfilters voor montage achteraf.

Dieselroetfilters die in de fabriek werden gemonteerd
Met name bij moderne dieselwagens zijn er hier belangrijke verschillen. De roetfilters die bij constructie in de fabriek werden aangebracht, worden meestal door het regelwerk in de motor aangestuurd. Daarbij kan het om een zgn. wall flow-filter gaan. De filters vullen zich met roet en dan wordt door de regeleenheid een vetter mengsel geïnjecteerd. Door de de ontstane hittte wordt een chemisch proces (oxidatie) in werking gezet, waardoor de roetdeeltjes in de filter bijna volledig verbranden.
Deze reiniging wordt ook wel regeneratie genoemd en kan echter ook door additieven in werking worden gezet, die zich in een speciale tank bevinden. Deze continue verbranding van roetdeeltjes is echter ook prestatie-afhankelijk. Daarom kan het vooral bij wagens die met name in het stadsverkeer onderweg zijn tot verstopping van de filterporiën komen. De genoemde reinigingsprocessen zijn afhankelijk van sensoren en hebben een aanzienlijke impact op het brandstofmanagement. In dit geval zou de montage achteraf te duur worden.

Actieve – passieve roetfilter
Een katalytisch proces behoort echter ook tot de mogelijkheden. Hierbij worden de vereiste temperaturen ook bij overeenkomstige prestatie, dus bijvoorbeeld het rijden op de snelweg, bereikt. Bij auto's die vooral in het stadsverkeer onderweg zijn, wordt dan als alternatief vetter brandstofmengsel geïnjecteerd om de benodigde temperaturen te bereiken. Zodoende zijn roetkatalysatoren geschikt voor passieve (het bereiken van de temperatuur door bijv. rijden op de snelweg) en actieve (injectie met vet mengsel) deeltjesverbranding resp. regeneratie.

Roetfilters voor montage achteraf bij dieselwagens
Voor inbouw achteraf wordt gebruik gemaakt van zijstroomfilters. Zoals de naam al aanduidt, wordt slechts een deel van de uitlaatgassen door de filter geleid. Ook hier betreft het een katalytisch continu proces. Daarom zijn deze deeltjesfilters voor montage achteraf onderhoudsvrij. Het nadeel is, dat slechts een deel van de uitstoot wordt gereinigd. Terwijl het andere door door de hoofstroomkring ongefilterd wordt uitgestoten.

Onderhoud en bijzonderheden van roetfilters
Weliswaar wordt het roet bijna volledig verbrand. Er zijn echter nog asdeeltjes die zich in de roetfilter afzetten. Deze afzettingen worden gevormd door bijvoorbeeld bestanddelen en additieven in de motorolie. Daarom is het belangrijk dat er in wagens met een roetfilter uitsluitend door de fabrikant goedgekeurde olie wordt gebruikt.
Hierbij gaat het om motorolie, die relatief weinig asresidu vormt. Toch verzamelen zich op den duur steeds meer asdeeltjes. Daardoor gaat het brandstofverbruik omhoog en het reinigingsproces wordt slechter. Afhankelijk van de leeftijd van de wagen en het rijgedrag is dit punt na 150.000 tot 200.000 km bereikt. Eigenlijk bevelen fabrikanten de vervanging van de filter op dit punt aan. Er zijn ondertussen ook mogelijkheden, de dure roetfilter te reinigen. Hiervoor bestaan speciale reinigingsmiddelen.

De roetfilter online kopen
In onze online shop vindt u een uitgebreide keuze aan roetfilters. Wij bieden uitsluitend wettelijk toegelaten filters. Dit betreft hoogwaardige dieselroetfilters die tegen voordelige voorwaarden te koop zijn. Het bestelproces is intuïtief en eenvoudig door te voeren, en zoals de totale shop in zijn gehele gegevensuitwisseling versleuteld. Na een geslaagde bestelling van uw roetfilter volgt de verzending zeer spoedig. Met onze talrijke klantenbeoordelingen kunt u zich van al deze voordelen en aantrekkelijke mogelijkheden zelf overtuigen.


Suggesties voertuigonderdelen:
Roetfilter (DPF)
Roetfilter RIDEX 1256S0005
  • Lengte [mm]: 600
  • Emissienorm: Euro 5
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: met montageset
  • Materiaal: Siliciumcarbide
  • Conditie:  Geheel nieuw
1256S0005 RIDEX Roetfilter auto prijs
RIDEX | 1256S0005
399,46 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
DPF JMJ 1201
  • Gewicht [kg]: 8.450
  • Lengte [mm]: 1100
1201 JMJ DPF auto prijs
JMJ | 1201
344,47 €
Slangverbinderset, dru...
Partikelfilter FAST FT63803
FT63803 FAST Partikelfilter auto prijs
FAST | FT63803
10,48 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
DPF filter JMJ 1065
  • Gewicht [kg]: 4,680
  • Conditie:  Geheel nieuw
1065 JMJ DPF filter auto prijs
JMJ | 1065
346,05 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Dieselpartikelfilter JMJ 1200
  • Lengte [mm]: 300
  • Gewicht [kg]: 3,320
  • Conditie:  Geheel nieuw
1200 JMJ Dieselpartikelfilter auto prijs
JMJ | 1200
353,31 €
Conditie:  Geheel nieuw
Slangverbinderset, dru...
Roetfilter, diesel FAST FT63804
FT63804 FAST Roetfilter, diesel auto prijs
FAST | FT63804
13,26 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Uitlaatgasfilter RIDEX 1256S0004
  • Gewicht [kg]: 6,8
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met aanbouwdelen
  • Emissienorm: Euro 4
  • Diameter [mm]: 60
  • Katalysatortype: voor voertuigen met katalysator
  • Materiaal: Cordieriet
  • Inbouwplaats: Voor
  • Geschikt voor motor: Diesel
  • Conditie:  Geheel nieuw
1256S0004 RIDEX Uitlaatgasfilter auto prijs
RIDEX | 1256S0004
346,20 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Uitlaatfilter JMJ 1208
  • Lees de montagehandleiding
  • Lengte [mm]: 1130
  • Gewicht [kg]: 8.850
  • Conditie:  Geheel nieuw
1208 JMJ Uitlaatfilter auto prijs
JMJ | 1208
459,14 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Dieseldeeltjesfilter RIDEX 1256S0155
  • Materiaal: Cordieriet
  • voor uitlaatgasnorm van fabrikant: Up to Euro 5
  • Lengte [mm]: 300
  • Katalysatortype: Zonder katalysator
  • Geschikt voor motor: Diesel
  • Conditie:  Geheel nieuw
1256S0155 RIDEX Dieseldeeltjesfilter auto prijs
RIDEX | 1256S0155
253,84 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reiniging roet / parti...
Roetfilter (DPF) LIQUI MOLY 5169
  • Inhoud [liter]: 1
  • Bundeltype: Blik
  • Conditie:  Geheel nieuw
5169 LIQUI MOLY Roetfilter (DPF) auto prijs
LIQUI MOLY | 5169
14,78 €
14,78 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Roetfilter KAMOKA 8010004
  • Voor OE nummer: 18308508993
  • Conditie:  Geheel nieuw
8010004 KAMOKA Roetfilter auto prijs
KAMOKA | 8010004
434,36 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
DPF JMJ 1005
  • Lengte [mm]: 640
  • Gewicht [kg]: 6,620
  • Emissienorm: Tot 4 euro
  • Conditie:  Geheel nieuw
1005 JMJ DPF auto prijs
JMJ | 1005
326,93 €
Conditie:  Geheel nieuw