Roetfilter (DPF) voor jouw auto

Partikelfilter Voor Top modellen
- Roetfilter (DPF) VOLKSWAGEN GOLF
- Roetfilter (DPF) BMW 3-serie
- Roetfilter VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Roetfilter (DPF) BMW 5-serie
- Roetfilter (DPF) OPEL CORSA
- Roetfilter OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Roetfilter (DPF) FORD FIESTA
- Roetfilter (DPF) CITROЁN BERLINGO
- Roetfilter AUDI A3
- AUDI A4
- Roetfilter (DPF) RENAULT CLIO
- Roetfilter (DPF) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Roetfilter FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Roetfilter (DPF) FIAT DUCATO
- Roetfilter (DPF) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Roetfilter CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Roetfilter (DPF) kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De uitlaatgassen van dieselmotoren bevatten ook roet. Roetfilters zijn daarom ook vandaag nog een technische standaard bij dieselwagens. Omdat er nog altijd wagens zonder deeltjesfilter zijn toegelaten, moet voor bepaalde regio's zoals stedelijke agglomeraties een milieuvignet worden gevoerd. Dieselroetfilters kunnen ook achteraf worden ingebouwd. Voor alle vereisten, dus zowel vervanging als montage achteraf bieden wij in onze online shop een veelomvattend aanbod aan dieselroetfilters. Uiteraard zijn deze door alle instanties goedgekeurd.
Waarom een roetfilter in de diesel?
In de negentiger jaren zette zich geleidelijk een nieuwe verbrandingstechnologie bij dieselwagens door – de directe inspuiting met common-railtechniek. Deze dieselmotoren verbranden diesel veel efficiënter. Zoals bij elke diesel komt het ook hierbij tot vorming van roet. Deze is echter aanzienlijk fijner. Daarom waren aan het begin van het nieuwe millennium dieselroetfilters vereist. Dieselwagens, die niet over de juiste roetfilter beschikken, mogen – in ieder geval in Duitsland – de grote steden niet in. Het is echter in principe mogelijk, bij elke dieselauto een deeltjesfilter achteraf in te bouwen. Daarom wordt er ook voor de bij ons aangeboden dieselroetfilters nog onderscheid gemaakt tussen vervangingsfilters voor dieselauto's die in de fabriek al een filter meekregen, en de roetfilters voor montage achteraf.
Dieselroetfilters die in de fabriek werden gemonteerd
Met name bij moderne dieselwagens zijn er hier belangrijke verschillen. De roetfilters die bij constructie in de fabriek werden aangebracht, worden meestal door het regelwerk in de motor aangestuurd. Daarbij kan het om een zgn. wall flow-filter gaan. De filters vullen zich met roet en dan wordt door de regeleenheid een vetter mengsel geïnjecteerd. Door de de ontstane hittte wordt een chemisch proces (oxidatie) in werking gezet, waardoor de roetdeeltjes in de filter bijna volledig verbranden.
Deze reiniging wordt ook wel regeneratie genoemd en kan echter ook door additieven in werking worden gezet, die zich in een speciale tank bevinden. Deze continue verbranding van roetdeeltjes is echter ook prestatie-afhankelijk. Daarom kan het vooral bij wagens die met name in het stadsverkeer onderweg zijn tot verstopping van de filterporiën komen. De genoemde reinigingsprocessen zijn afhankelijk van sensoren en hebben een aanzienlijke impact op het brandstofmanagement. In dit geval zou de montage achteraf te duur worden.
Actieve – passieve roetfilter
Een katalytisch proces behoort echter ook tot de mogelijkheden. Hierbij worden de vereiste temperaturen ook bij overeenkomstige prestatie, dus bijvoorbeeld het rijden op de snelweg, bereikt. Bij auto's die vooral in het stadsverkeer onderweg zijn, wordt dan als alternatief vetter brandstofmengsel geïnjecteerd om de benodigde temperaturen te bereiken. Zodoende zijn roetkatalysatoren geschikt voor passieve (het bereiken van de temperatuur door bijv. rijden op de snelweg) en actieve (injectie met vet mengsel) deeltjesverbranding resp. regeneratie.
Roetfilters voor montage achteraf bij dieselwagens
Voor inbouw achteraf wordt gebruik gemaakt van zijstroomfilters. Zoals de naam al aanduidt, wordt slechts een deel van de uitlaatgassen door de filter geleid. Ook hier betreft het een katalytisch continu proces. Daarom zijn deze deeltjesfilters voor montage achteraf onderhoudsvrij. Het nadeel is, dat slechts een deel van de uitstoot wordt gereinigd. Terwijl het andere door door de hoofstroomkring ongefilterd wordt uitgestoten.
Onderhoud en bijzonderheden van roetfilters
Weliswaar wordt het roet bijna volledig verbrand. Er zijn echter nog asdeeltjes die zich in de roetfilter afzetten. Deze afzettingen worden gevormd door bijvoorbeeld bestanddelen en additieven in de motorolie. Daarom is het belangrijk dat er in wagens met een roetfilter uitsluitend door de fabrikant goedgekeurde olie wordt gebruikt.
Hierbij gaat het om motorolie, die relatief weinig asresidu vormt. Toch verzamelen zich op den duur steeds meer asdeeltjes. Daardoor gaat het brandstofverbruik omhoog en het reinigingsproces wordt slechter. Afhankelijk van de leeftijd van de wagen en het rijgedrag is dit punt na 150.000 tot 200.000 km bereikt. Eigenlijk bevelen fabrikanten de vervanging van de filter op dit punt aan. Er zijn ondertussen ook mogelijkheden, de dure roetfilter te reinigen. Hiervoor bestaan speciale reinigingsmiddelen.
De roetfilter online kopen
In onze online shop vindt u een uitgebreide keuze aan roetfilters. Wij bieden uitsluitend wettelijk toegelaten filters. Dit betreft hoogwaardige dieselroetfilters die tegen voordelige voorwaarden te koop zijn. Het bestelproces is intuïtief en eenvoudig door te voeren, en zoals de totale shop in zijn gehele gegevensuitwisseling versleuteld. Na een geslaagde bestelling van uw roetfilter volgt de verzending zeer spoedig. Met onze talrijke klantenbeoordelingen kunt u zich van al deze voordelen en aantrekkelijke mogelijkheden zelf overtuigen.