Brandstofpomp voor jouw auto
Brandstofpomp Voor Top modellen
- Brandstofpomp VOLKSWAGEN GOLF
- Brandstofpomp BMW 3-serie
- Benzinepomp VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Brandstofpomp BMW 5-serie
- Brandstofpomp OPEL CORSA
- Benzinepomp OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Brandstofpomp FORD FIESTA
- Brandstofpomp CITROЁN BERLINGO
- Benzinepomp AUDI A3
- AUDI A4
- Brandstofpomp RENAULT CLIO
- Brandstofpomp MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Benzinepomp FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Brandstofpomp FIAT DUCATO
- Brandstofpomp VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Benzinepomp CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Brandstofpomp kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De brandstofpomp is een belangrijk onderdeel van de auto, aangezien hij de motor continu van de benodigde brandstof voorziet. Ook wanneer de pomp in de regel zeer duurzaam en stabiel wordt gebouwd, kunnen er weleens defecten optreden. Wij tonen u waaraan u een defect aan de pomp kunt herkennen, waar deze defecten vandaan komen en wat u ertegen kunt doen.
Deze functies voert de brandstofpomp in de auto uit
De motor van een auto moet voortdurend met brandstof worden gevoed om regelmatig draaien te garanderen, of het nu diesel of benzine betreft. De brandstof zit in een tank achterin de auto. Om de brandstof naar de motor te voeren, is de brandstofpomp verantwoordelijk. Wanneer deze uitvalt of niet efficiënt werkt, geraakt er onvoldoende brandstof in de motor en doen zich problemen voor.
Hieraan kunt u een defect aan de brandstofpomp herkennen
Schade en defecten aan de brandstofpomp veroorzaken tal van symptomen. Niet elk symptoom hoeft een defect van de brandstofpomp te betekenen. Wanneer echter meerdere symptomen tegelijkertijd optreden, stijgt de kans dat de fout bij de pomp ligt. De symptomen zijn:
- - de auto start slecht, niet bij de eerste poging of helemaal niet
- de motor draait onregelmatig en klinkt onzuiver
- bij hogere toerentallen blijft de prestatie van de motor voelbaar achter. Dit is vooral bij inhalen te merken en kan daarom al snel gevaarlijk worden
- de uitstootwaarden vallen bij een uitstootcontrole slecht uit
- in de foutopslag van de auto is de melding "hoeveelheid aangevoerde brandstof onvoldoende" te lezen
Is de brandstofpomp een slijtageonderdeel?
In principe is de brandstofpomp niet een echt slijtageonderdeel aangezien hij erop gebouwd is, een autoleven lang mee te gaan. Er kan echter schade of slijtage optreden. Vooral veel kilometers op de teller van de auto of het gebruik van slechte brandstof kunnen de levensduur van de brandstofpomp verkorten.
Brandstofpomp defect: repareren of vervangen?
In sommige gevallen is slechts een defecte zekering of relais van de brandstofpomp verantwoordelijk voor uitval van dit onderdeel. In deze gevallen heeft een vervanging van de gehele pomp geen zin. Is er sprake van een defect aan de brandstofpomp zelf, is reparatie meestal niet mogelijk. Het onderdeel is dermate complex, dat de kosten voor reparatie veel hoger uitvallen dan de kosten voor een nieuwe brandstofpomp. Daarom is vervanging hier de juiste keuze.
Zo functioneert de vervanging van de brandstofpomp
Aangezien er verschillende varianten van de brandstofpomp zijn, is het niet eenvoudig om de vervanging zelf uit te voeren. Bij benzinemotoren zit de brandstofpomp vaak direct in de tank. Motoren met directe injectie beschikken over twee pompen, waarvan de brandstofpomp in de tank slechts de eerste toevoer op zich neemt. Bij dieselmotoren daarentegen wordt vaak een hogedrukpomp gebruikt die direct door de distributieriem wordt aangedreven. Dit maakt de vervanging wel zo omvangrijk en gecompliceerd. Bij heel eenvoudige modellen is de vervanging van de pomp binnen 30 minuten klaar. Bij complexe oplossingen die met de aandrijving verbonden zijn, kan de vervanging al gauw vijf uur in beslag nemen.
















































