Brandstofpomp relais voor jouw auto

Relais, brandstofpomp Voor Top modellen
- Brandstofpomp relais VOLKSWAGEN GOLF
- Brandstofpomp relais BMW 3-serie
- Relais, brandstofpomp VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Brandstofpomp relais BMW 5-serie
- Brandstofpomp relais OPEL CORSA
- Relais, brandstofpomp OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Brandstofpomp relais FORD FIESTA
- Brandstofpomp relais CITROЁN BERLINGO
- Relais, brandstofpomp AUDI A3
- AUDI A4
- Brandstofpomp relais RENAULT CLIO
- Brandstofpomp relais MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Relais, brandstofpomp FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Brandstofpomp relais FIAT DUCATO
- Brandstofpomp relais VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Relais, brandstofpomp CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Brandstofpomp relais kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De vooruitgang leidde zowel bij diesel- als bij benzinemotoren van een mechanisch naar een elektrisch aangedreven brandstofpomp. De aansturing van de brandstofpomp gebeurt via het brandstofpomprelais. In onze auto-onderdelenshop in het internet vindt u alle gangbare brandstofrelais. Wij leveren uitsluitend hoogwaardige relais van gerenommeerde kwaliteitsproducenten tegen onze gebruikelijk voordelige prijzen in onze online shop.
Van de mechanisch naar de elektrisch aangedreven brandstofpomp
Tot in de 1990er jaren werd de brandstofpomp bij veel wagens nog mechanisch aangedreven. Een aantal autofabrikanten waren er echter duidelijk vroeger bij met de installatie van elektrisch aangedreven brandstofpompen. Met name bij dieselmotoren tot de eerste generatie van de common-railinjectie waren mechanisch aangedreven pompen gebruikelijk. Er zijn zelfs motoren waarbij de injectiepomp de taak van de brandstofpomp overneemt, dus waar er helemaal geen brandstofpomp is geïnstalleerd. De elektrische brandstofpomp is bovendien inmiddels van buiten de tank naar de binnenkant verhuisd. Hier draait de pomp in de brandstof. Daardoor wordt een voortdurende koeling van de brandstofpomp gegarandeerd alsmede de constante smering van de mechanisch bewegende onderdelen van de brandstofpomp. Niettemin kan met name het brandstofrelais in zeldzame gevallen tot een mankement leiden, zodat de brandstofpomp niet meer uitschakelt wanneer de motor wordt uitgezet. Wanneer de pomp in de brandstoftank zit, is dit verder draaien van de pomp alleen nog maar waarneembaar wanneer er bewust op wordt gelet. De diagnose van een defect van het brandstofpomprelais is naar omstandigheden enigszins beperkt.
Taak van het brandstofpomprelais
Het pomprelais heeft een aantal taken. Enerzijds moet het de brandstofpomp bij het starten van de motor inschakelen en bij het uitzetten van de motor uitschakelen. Bovendien kunnen de relais eventueel ook worden aangestuurd om de pomp in een noodsituatie, bijvoorbeeld bij een ongeval, uit te schakelen. Zo wordt het verdere pompen van brandstof en het daarmee gepaard gaande eventuele brandgevaar duidelijk teruggedrongen.
Herkennen en diagnosticeren van een defect brandstofpomprelais
Afhankelijk van de leeftijd van de wagen wordt het brandstofpomprelais direct door het omdraaien van de contactsleutel ingeschakeld of bij nieuwere wagens direct door de motorregeleenheid aangestuurd. Afhankelijk van bouwjaar kan het brandstofpomprelais eventueel via de foutopslag worden afgelezen. Afhankelijk van constructie van het relais worden daarbij verschillende foutcodes getoond, die a.d.h.v. het garagehandboek kunnen worden ingedeeld.
Mankement beperken en pomprelais doormeten
Bij oudere wagens is de controle iets ingewikkelder. Eerst moet het defecte relais worden opgemerkt. In de regel zijn er twee dingen aan de hand, die kunnen opvallen. Oftewel begint de brandstofpomp niet te werken bij het starten van de motor, of de brandstofpomp loopt verder – ook wanneer de motor werd uitgeschakeld. De laatstgenoemde situatie wijst tamelijk eenduidig op het relais. Doet de brandstofpomp het echter helemaal niet, kan de fout in de gehele elektrische leiding leggen. Er kan een kabelbreuk zijn opgetreden, de brandstofpomp zelf kan defect zijn of de steekcontacten zijn verroest. Ook een doorgebrande zekering is denkbaar en dient daarom ook te worden gecontroleerd.
Eventueel kunnen verschillende pomprelais worden gebruikt
Het enige wat uiteindelijk helpt, is het doormeten van het relais. Het brandstofpomprelais kan worden geïdentificeerd aan de hand van een nummer. Deze nummers worden door de autofabrikant bepaald. Overigens kan het zijn dat bij een bepaalde wagen ook pomprelais met een afwijkend nummer werden geïnstalleerd. Dat moet echter aan de hand van de fabrikantgegevens worden gecheckt. Het doormeten van een elektrisch relais dient te worden uitgevoerd door een vakkracht. Voor het uitlezen van de foutopslag is sowieso een diagnoseapparaat nodig, en bovendien het garagehandboek met de bijbehorende foutcodes.
Brandstofpomprelais snel en gemakkelijk in onze auto-onderdelenshop bestellen
U kunt het voor uw wagen passende brandstofpomprelais aan de hand van de zoekfunctie, het onderdelennummer of uw autogegevens zoeken. Bovendien kunt u via de categorieën en bouwgroepen ook de verschillende benzinepomprelais met elkaar vergelijken. Het bestelproces is makkelijk uitvoerbaar en volledig - zoals de gehele shop - volgens de meest actuele technologie versleuteld. Aan de hand van onze talrijke klantenbeoordelingen kunt u zich over de hoge productkwaliteit, de permanent lage prijzen van alle vervangingsonderdelen informeren. De verzending van uw pomprelais volgt onmiddellijk na geslaagde afronding van het bestelproces.