Radiateur voor jouw auto

Radiateur van de motor Voor Top modellen
- Radiateur VOLKSWAGEN GOLF
- Radiateur BMW 3-serie
- Radiator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Radiateur BMW 5-serie
- Radiateur OPEL CORSA
- Radiator OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Radiateur FORD FIESTA
- Radiateur CITROЁN BERLINGO
- Radiator AUDI A3
- AUDI A4
- Radiateur RENAULT CLIO
- Radiateur MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Radiator FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Radiateur FIAT DUCATO
- Radiateur VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Radiator CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Radiateur kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Moderne auto's: vloeistofkoeling heeft de overhand
Auto's die vandaag de dag onder "historische voertuigen" geschaard worden, waren overwegend van luchtkoeling voorzien. De eenvoudige werking en de relatief simpele constructie waren de belangrijkste reden voor de toepassing van luchtkoeling. Tegenwoordig zijn auto's met een waterradiateur uitgerust. Dit begrip handhaaft zich, daar voor de koeling van een motor een mengsel van water en antivriesmiddel van toepassing is. De traditionele koelventilatie nam een tiende van het motorvermogen in beslag; een waterradiateur heeft bijna niets nodig. Ook de geluidsontwikkeling van de luchtkoeling was behoorlijk. Bij de waterkoeling is hier nagenoeg geen sprake van. Bovendien maakt de vloeistofkoeling een bijna constant gelijke temperatuur van alle motoronderdelen mogelijk, die hierdoor tegen elke vervorming beter zijn beschermd. Maar bij al deze aanzienlijke voordelen waartoe ook de mogelijkheid tot verwarming van de wagen behoort, heeft waterkoeling ook nadelen: het koelmiddel kan bijvoorbeeld bij extreme koude het motorblok doen barsten.
Dit dient u te weten:
- tegenwoordig zijn bijna alle moderne auto's vloeistofgekoeld.
- dit neemt veel minder motorvermogen in beslag dan luchtkoeling.
- radiateurs maken gelijke temperatuur van alle motoronderdelen mogelijk.
Vaak is de complete vervanging van de radiateur het voordeligst
Een reparatie van de radiateur is alleen dan aan te bevelen wanneer het minimale schade betreft. Een vervanging van de complete radiateur is meestal het voordeligst wanneer er grote defecten moeten worden verholpen. Of het nu reparatie of vervanging betreft: werkzaamheden aan de radiateur vereisen de nodige voorzichtigheid. De extreem hoge temperaturen van het koelwater alsmede de hoge druk kunnen ernstige verbrandingen veroorzaken. Daarom is het raadzaam allereerst de druk van de koeling langzaam en voorzichtig af te bouwen om zware ongelukken te vermijden. Omdat het werk aan de radiateur met zoveel risico gepaard gaat, kunt u beter op de ervaring van uitgesproken vaklui in een bevoegde garage vertrouwen voordat u zich onnodig op gevaarlijk terrein begeeft. Zodra de reparatiewerkzaamheden aan de radiateur voltooid zijn, is ook de hoogste oplettendheid m.b.t. de keuze van koelvloeistof geboden: deze moet exact met de gegevens van de radiateurfabrikant overeenkomen. Wanneer de verkeerde koelvloeistof wordt toegevoegd, voldoet deze niet aan de vereisten en in het ongunstigste geval komt uw garantie zelfs in gevaar. Competente experts in een goed uitgeruste garage weten hier alles over. Daarom raden wij van onvakkundig gesleutel aan de radiateur af.
Kosten voor reparatie aan de radiateur verschllen van automodel tot automodel
De kosten voor een reparatie van de radiateur laten zich niet algemeen berekenen. Vooral moet u bedenken dat ook afzonderlijke onderdelen van de koeling voor mankementen kunnen zorgen. Dit kan bijvoorbeeld delen van de thermostaat of de waterpomp, dan wel de sensor voor de koeltemperatuur betreffen. Aan de andere kant kunnnen ook slechts kleine en eenvoudig te verhelpen defecten aan de radiateur de oorzaak van permanente stijging van de koelvloeistoftemperatuur zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een klein gat is ontstaan, kan dit naar omstandigheden met lassen of solderen worden gedicht. De kosten voor een grotere reparatie, daarentegen, of voor een vervanging van de radiateur zijn ook niet goed in te schatten. Het komt natuurlijk in hoge mate op het automodel in kwestie aan, waarbij de schade is opgetreden. Voor een auto uit de middenklasse zijn er algemene indicaties: een nieuwe originele radiateur of een onderdeel van OEM-kwaliteit kost ongeveer tussen de 250 en 300 euro. Voor de montage moet, afhankelijk van de hoeveelheid werk, twee tot drie uur worden berekend. Daar komt de koelvloeistof nog eens bovenop, waarvan de benodigde hoeveelheid van automodel tot automodel verschilt. Behalve de vakkundig gekwalificeerde werkzaamheden aan de radiateur is een voortreffelijke kwaliteit van de vervangingsonderdelen van allergrootst belang. Wie hier verkeerde zuinigheid betracht, kan al gauw voor verdere hoge kosten door een defecte motor staan.
Conclusie
- Kosten voor radiateurvervanging laten zich niet algemeen berekenen.
- Kleine defecten kunnen vaak relatief eenvoudig worden verholpen.
- Reparatie enkel door competente vaklui laten uitvoeren.
- Alleen vervangingsonderdelen van de hoogste kwaliteit gebruiken.