Autospiegel Voor Top modellen
- Buitenspiegel VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- OPEL ASTRA
- Buitenspiegel BMW 5-serie
- OPEL CORSA
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Buitenspiegel BMW 1-serie
- AUDI A4
- CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Buitenspiegel FORD FOCUS
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- PEUGEOT PARTNER
- Buitenspiegel CITROЁN C4
- AUDI A6
- VOLKSWAGEN PASSAT
- RENAULT MEGANE

Gasveer achterklep
(10000 artikelen)
Buitenspiegelglas (spiegelglas)
(10000 artikelen)
Bumper
(10000 artikelen)
Deurslot & cilinderslot
(6653 artikelen)
Bumper grill
(10000 artikelen)
Wielkast / modderkuip
(10000 artikelen)Buitenspiegel kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Alleen deugdelijke buitenspiegels garanderen overzicht en veiligheid
Om veilig en zonder ongevallen in het voortdurend toenemende wegverkeer te kunnen bewegen, moet de autobestuurder volledig geconcentreerd zijn, zich niet af laten leiden en bovendien zijn ogen voortdurend op andere verkeersdeelnemers in zijn directe en indirecte nabijheid kunnen richten. Om dit voor hem te vereenvoudigen, hebben fabrikanten hun auto's in de loop der tijd met tal van veiligheidssystemen uitgerust waartoe ook de spiegels in en aan de auto behoren. Al lang geleden werd ook in de wet vastgelegd, welke spiegels van binnen en van buiten aan de auto moeten zijn aangebracht. Om het verkeer achter zich te kunnen gadeslaan, kan de bestuurder een blik in de achteruitkijkspiegel werpen. De beide buitenspiegels links en rechts aan de auto worden ook wel eens als zijspiegels aangeduid. Ze verschaffen de bestuurder de mogelijkheid, zowel het verkeer vóór hem niet uit het oog te verliezen als ook het gedrag van auto- en motorfietsbestuurders achter en naast hem te kunnen gadeslaan. De buitenspiegels zijn vooraan aan de auto gemonteerd. Dit stelt de bestuurder in staat het achterliggende verkeer te checken zonder dat hij zijn hoofd en bovenlichaam heel ver zijwaarts hoeft te bewegen. Bijzonder gevaarlijke situaties ontstaan altijd wanneer bij het inhalen de inhaler door de bestuurder niet meer in de achteruitkijkspiegel en nog niet in de buitenspiegel kan worden gezien. Men spreekt in zo´n geval van de zogenaamde "dode hoek". Om dit gevaar af te wenden zijn inmiddels veel buitenspiegels convex (naar buiten) gewelfd. Ze verkleinen weliswaar het beeld, doch bereiken een groothoekeffect en vergroten hiermee de blikhoek.
Het volgende is belangrijk:
- Buitenspiegels zijn onmisbare veiligheidselementen van de auto.
- Bijzonder gevaarlijk is de "dode hoek".
- Convex gewelfd spiegelglas vergroot de blikhoek.
Rijden zonder buitenspiegels kan behoorlijk duur worden
Wanneer vroeger een buitenspiegel opnieuw moest worden afgesteld, betekende dit een heel gedoe voor de bestuurder: pas na het opendraaien van de zijruit aan de bestuurders- of bijrijderskant kon de spiegel handmatig zodanig worden bijgesteld dat hij het achterliggende verkeer veilig in zijn blikveld had. Tegenwoordig biedt de handel buitenspiegels aan die elektrisch verwarmd zijn en van binnenuit kunnen worden bijgesteld. Opgepast: bij een eventueel noodzakelijke vervanging is het bijzonder belangrijk dat de nieuwe spiegel absoluut trillingsvrij wordt aangebracht. Alleen zo is een goed zicht mogelijk. Wanneer vroeger een buitenspiegel tegen een hindernis botste, was afbreken en een totaal verlies meestal het gevolg. Tegenwoordig worden de elementen overwegend in omklapbare uitvoering vervaardigd: bij een botsing klappen ze nu (naar de auto) om en kunnen daarna weer in hun oorspronkelijke positie worden gezet. Wanneer u vandaag door een ongeval of een andere omstandigheid de achteruitkijkspiegel verliest, hoeft u de auto niet meteen te laten staan. Niettemin is een directe rit naar de dichtstbijzijnde garage onvermijdelijk. En zelf bij deze kleine rit zou de defecte of een andere spiegel – eventueel provisorisch met plakband – zodanig moeten worden bevestigd dat hij zijn functie nog kan vervullen. Opgepast: wanneer u zonder buitenspiegel rijdt, kunt u een rijverbod oplopen. Wanneer dan een ongeluk gebeurt, kan de bestuurder zijn verzekeringsdekking verliezen.
Alleen onberispelijke buitenspiegels garanderen veiligheid
Botsingen met tegenliggers zijn na diefstal en moedwillige beschadiging de meest voorkomende oorzaak voor ontbrekende of defecte buitenspiegels. Relatief voordelig wordt de reparatie wanneer enkel het spiegelglas hoeft te worden vervangen. Voor het overige bent u in een bevoegde vakgarage op de juiste plaats wanneer de buitenspiegel compleet moet worden vervangen. Wanneer het dan ook nog eens een elektrisch verstelbare of verwarmbare spiegel betreft, gaan de werkzaamheden de doe-het-zelver wellicht al gauw boven de pet. In ieder geval is het van belang dat u bij vervanging principieel zowel van goedkope importwaren als van minderwaardige producten afziet en een uitstekend functionerende en lange tijd houdbare buitenspiegel als origineel onderdeel of van OEM-kwaliteit uitkiest. Dat moet voor elke verantwoordelijkheidsbewuste bestuurder eigenlijk vanzelfsprekend zijn, aangezien de buitenspiegel met het oog op de veiligheid in het wegverkeer een belangrijke rol speelt.
Samenvatting
- Alleen trillingsvrije buitenspiegels bieden vrij zicht.
- Met het oog op uw verzekeringsdekking: nooit zonder (desnoods provisorisch gemonteerde) buitenspiegel rijden.
- Enkel originele buitenspiegels of producten van OEM-kwaliteit laten monteren.