Kofferbakveer Voor Top modellen
- Gasveer kofferruimte VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- OPEL ASTRA
- Gasveer kofferruimte BMW 5-serie
- OPEL CORSA
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Gasveer kofferruimte BMW 1-serie
- AUDI A4
- CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Gasveer kofferruimte FORD FOCUS
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- PEUGEOT PARTNER
- Gasveer kofferruimte CITROЁN C4
- AUDI A6
- VOLKSWAGEN PASSAT
- RENAULT MEGANE

Buitenspiegel
(10000 artikelen)
Buitenspiegelglas (spiegelglas)
(10000 artikelen)
Bumper
(10000 artikelen)
Deurslot & cilinderslot
(6653 artikelen)
Bumper grill
(10000 artikelen)
Wielkast / modderkuip
(10000 artikelen)Gasveer achterklep kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Een gasdrukveer is een technisch onderdeel dat voor verscheidene doelen kan worden ingezet, doch in de auto bij voorkeur voor het dempen van de achterklep of de motorkap wordt gebruikt. Preciezer gezegd: de kracht in uitschuifrichting zorgt ervoor dat deze ook niet naar beneden komen wanneer ze niet worden vastgehouden. Dat gaat echter maar voor een bepaalde tijd goed, omdat gasveren aan onvermijdelijke verouderingsverschijnselen onderhevig zijn. Wie niet op tijd vervangt, kan het gebeuren dat hij de achterklep of motorkap op een goede dag op zijn hoofd krijgt. Daarbij is het letselrisico door het hoge gewicht en de scherpe randen heel groot.
Waar vindt u gasdrukveren in de auto?
Meestal aan de achterklep in enkelvoudige of dubbele uitvoering, minder vaak ook aan de motorklep.
Hoe functioneert hij?
- De gasdrukveer bestaat uit een buisvormige behuizing en een zuigerstang, waaraan een kopstuk en een dempingszuiger zijn bevestigd. De holle ruimte daartussen is met een gas – in de regel stikstof – gevuld.
- Omdat de gecomprimeerde stikstof omwille van de verschillende oppervlakken niet aan beide zijden tegelijkertijd werken kan, ontwikkelt zich een kracht in de uitschuifrichting. Daardoor blijven achterkleppen of motorkappen vanzelf omhoog staan.
Welke oorzaken leiden tot een defect?
- Een defect kan door mechanische vervorming, bijvoorbeeld door een ongeluk of onvakkundige behandeling komen. Al bij de minste vervorming passen zuiger en zuigerstang niet meer in elkaar, hetgeen de werking benadeelt.
- Veel vaker bereiken gasveren echter het einde van hun levensduur. Bij elke krachtwisseling ontsnappen enkele gasmoleculen net zo lang totdat er niet langer voldoende druk voor een ordentelijke werking voorhanden is. Dan is vervanging noodzakelijk.
- In de winter zorgen koude temperaturen ervoor dat de schommelingen van moleculen minder worden. In dit jaargetijde merkt men duidelijk of er nog voldoende druk is. Bij wijze van test kunt u de hand losjes op de achterklep of motorkap leggen. Blijft de klep op de plaats waar hij tegengehouden wordt, is de druk nog in orde.
Kan ik de gasveer zelf vervangen?
- Zelfs voor een leek mag de vervanging geen probleem vormen. Normaal gezien heeft u slechts een schroevendraaier of een andere hefboom modig. Overigens: voor een zo lang mogelijke levensduur moeten gasveren altijd paarsgewijs worden vervangen.
Zo vindt u de juiste gasveer
Gasdrukveren zijn standaardonderdelen die niet alleen in auto's worden ingezet, maar ook in veel andere apparatuur, machines en zelfs bij de huizenbouw. Hij moet precies op de wagen zijn afgestemd om zijn werk betrouwbaar te kunnen verrichten. U mag nooit zo maar lukraak een gasveer kopen omdat bij te hoge kracht de scharnieren van de achterklep kunnen breken of de motorkap zo snel omhoog komt dat hij tegen de voorruit slaat. Bovendien moeten de buislengte en de positie van de bevestigingspunten kloppen om hem überhaupt te kunnen monteren. Bij het zoeken naar het juiste vervangingsonderdeel helpt het zogenaamde OE-nummer. Dat staat op de oorspronkelijke veer gedrukt of kan desnoods bij de autofabrikant worden opgevraagd. Met dit nummer kan de handelaar a.d.h.v. lijsten het passende vervangingsonderdeel vinden.
Zo functioneert de vervanging
Voor een vervanging hoeft u niet per se naar de garage. Met een schroevendraaier of een eendere hefboom en eventueel een helper lukt u het zelf ook. Bij bijna alle auto's zijn gasdrukveren aan de achterklep of motorkap slechts vastgeklemd en kunnen door zachte hefbewegingen worden gedemonteerd. Nadat de daaronder liggende balhoofden van het ergste vuil zijn bevrijd, kunnen de nieuwe gasveren er heel eenvoudig ingedrukt en met de klemmen weer op hun plaats worden bevestigd. Na de vervanging kan het zijn dat de veren zwaar bewegen. Dat is echter de bedoeling en dit verdwijnt vanzelf.
Hoeveel gaat het kosten?
De kosten voor nieuwe gasveren hangen sterk van de auto in kwestie en de fabrikant van het vervangingsonderdeel af. Tussen de 30 EUR en 100 EUR moet u voor een set van twee gasveren neertellen, waarbij traditionele, voordelige producten ongeveer 20.000 lastwisselingen (ca. 2 – 3 jaren) verdragen. Premiumproducten houden het dankzij betere dichtingen dubbel zo lang uit. Wanneer u de gasdrukveren van de kofferruimte en de motorkop tegelijkertijd vervangt, kan dit behoorlijk in de papieren lopen. Om dit te voorkomen, dient u met behulp van het OE-nummer naar het passende vervangingsonderdeel bij ons in de shop te zoeken. Hier bieden wij u producten van OEM-kwaliteit aan grote kortingen en prijzen die ver onder de aanbevolen prijs van de fabrikant liggen. Stevig besparen kunt u bovendien met onze regelmatige speciale acties.