Spatbord voor jouw auto

Voorspatbord en achterspatbord achter/vóór + links/rechts voor tal van voertuigen
Voorspatbord Voor Top modellen
- Spatbord VOLKSWAGEN GOLF
- Spatbord BMW 3-serie
- Voorspatbord en achterspatbord VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Spatbord BMW 5-serie
- Spatbord OPEL CORSA
- Voorspatbord en achterspatbord OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Spatbord FORD FIESTA
- Spatbord CITROЁN BERLINGO
- Voorspatbord en achterspatbord AUDI A3
- AUDI A4
- Spatbord RENAULT CLIO
- Spatbord MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Voorspatbord en achterspatbord FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Spatbord FIAT DUCATO
- Spatbord VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Voorspatbord en achterspatbord CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Spatbord kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Spatborden beschermen bestuurder en voetgangers tegen vocht en vuil
Eenvoudig of pittig en elegant: moderne spatborden kunnen een auto een karakteristiek profiel verlenen. Als onderdeel van de carrosserie bestaat het spatbord uit metaal, aluminium of kunststof. Hij is meestal in dezelfde kleur als de auto gelakt zodat hij ook uiterlijk een eenheid met de auto vormt. Spatborden hebben in principe twee belangrijke taken: om te beginnen moeten ze passanten tegen vuil en vocht beschermen. Beide worden tijdens het rijden door de wielen van de auto opgespat. Aan de andere kant verhinderen ze echter ook dat de bestuurder het zicht van achterliggend verkeer met vuil en vocht hindert. Bij het inparkeren in nauwe plekken of bij lichte aanrijdingen raken vooral spatborden makkelijk beschadigd. Ook al hebben spatborden geen technische functie, blutsen, deuken en krassen zijn niet bepaald een fraai gezicht.
Wanneer frisse lak ernstige roest moet verdoezelen...
Wanneer een spatbord niet van kunststof is gemaakt, is roest zijn grootste vijand. Vooral daarom moet er bij oudere auto's - bijvoorbeeld bij de aanschaf van een tweedehands auto - er bijzonder goed op worden gelet of een verse laklaag niet een sterk doorgeroeste plek bedekt. Uiteindelijk kunnen dan ook andere componenten zoals bijvoorbeeld de koplampen in veel gevallen niet meer voldoende tegen extreme weersomstandigheden beschermd zijn. Roest kan snel zich snel vormen omdat een spatbord tijdens het rijden voortdurend met vuil en water in aanraking komt. Bijzonder erg wordt het in de winter, wanneer aggressief strooizout het onderdeel nog eens extra aantast. Weliswaar moeten spatborden niet per se in korte regelmatige intervallen worden gecontroleerd. Niettemin is het zeker raadzaam ze af en toe toch eens wat beter in ogenschouw te nemen.
Bij een nieuwe laklaag uitsluitend hoogwaardige producten gebruiken
Om het uiterlijk niet te compromitteren, moeten de spatborden van een verzorgde auto altijd in onberispelijke staat zijn. Kleine krassen en minieme lakschade kunt u misschien zelf verhelpen; grotere schade zoals blutsen en deuken, ernstige vervuiling of afgebladderde lak groeit u al gauw boven het hoofd. In dergelijke gevallen dient u de auto aan een specialist in een autolakkeerwerkplaats over te dragen. Daar beschikt men over speciaal gereedschap waarmee een spatbord weer geëffend en – indien nodig – zelfs weer rechtgetrokken wordt. Kleine plekken van het spatbord kunnen worden overgelakt. Het is echter zeer waarschijnlijk dat dergelijke correcties daarna duidelijk opvallen. Daarom wordt na reparatiewerkzaamheden meestal het gehele spatbord nieuw gelakt. In ieder geval dient u niet op lak te bezuinigen. Op goedkope producten zouden o.a. zon en vogelpoep al gauw hun sporen achterlaten. Dit moet u weten:
- het spatbord beïnvloedt het uiterlijk van een auto
- hij beschermt bestuurder en passanten tegen opspattend vuil
- parkeerschade en aanrijdingen kunnen spatborden beschadigen
- roest is hun grootste vijand
- kleine lakschade kan men zelf verhelpen
- bij twijfel wordt het gehele spatbord nieuw gelakt
- grotere schade in een vakgarage (autolakkeerder) laten repareren
- op gebruik van hoogwaardige lak letten