Chassisbalk voor jouw auto

Langsliggers Voor Top modellen
- Chassisbalk VOLKSWAGEN GOLF
- Chassisbalk BMW 3-serie
- Langsliggers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Chassisbalk BMW 5-serie
- Chassisbalk OPEL CORSA
- Langsliggers OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Chassisbalk FORD FIESTA
- Chassisbalk CITROЁN BERLINGO
- Langsliggers AUDI A3
- AUDI A4
- Chassisbalk RENAULT CLIO
- Chassisbalk MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Langsliggers FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Chassisbalk FIAT DUCATO
- Chassisbalk VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Langsliggers CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Chassisbalk kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Vroeger werd de carrosserie van een auto voornamelijk op een chassis gemonteerd. Bij terrein- en bedrijfswagens is dit principe nog van toepassing in de vorm van een laddervormig chassis. Zelfdragende carrosserieën zijn er sinds de eerste helft van de 20ste eeuw. In de tweede helft zette zich dit principe nog sterker door. Vandaag de dag is het de gangbare constructie van een de auto. Om een zelfdragende carrosserie niettemin zo torsiestijf (buigstijf) te maken, moet hij met dragers worden gestabiliseerd. Gelijktijdig heeft in de laatste decennia de passieve bescherming tegen ongevallen aan betekenis gewonnen. Voor beide opgaven zijn langsdragers aan de wagen nodig.
Langsdragers, dwarsdragers en chassisbalken aan de auto
Een drager is een hol metaalprofiel. Dit kan gelast (staal) of ook geplakt (aluminium, magnesium) zijn. Dragers zijn niet te verwisselen met de zijdelingse dorpels die sommige wagens hebben. Dragers bevinden zich aan de gehele carrosserie:
- - langsdragers aan de binnenkant van de spatborden in de motorruimte
- A-zuil
- B-zuil
- C-zuil
- langsdragers in de vloergroep van de carrosserie
Per definitie zijn de A-zuilen ook langsdragers, de C-zuilen kunnen dat eventueel zijn. Bij wagens met hatchback zijn de C-zuilen altijd langsdragers. Bij stationwagens is dit niet noodzakelijk het geval.
Taak van de dragers en zuilen
Aan de ene kant garandeert een langsdrager de stijfheid van de carrosserie. Anders zou hij bij het rijden over een stoep zo sterk verbuigen, dat deze niet meer tot zijn eigen vorm zou terugkeren. Vooral bij de bouw van cabriolets wordt deze betekenis snel duidelijk, omdat minstens de B-zuil en C-zuil en de dakdrager ontbreken. De torsiestijfheid moet daarom via dragers aan of op de vloergroep worden gegarandeerd.
Bescherming tegen ongevallen
Bovendien moeten moderne wagens echter ook voorzien zijn van een hoge mate aan passieve bescherming tegen ongevallen. Daarom zijn de langsdragers in de motorruimte van regelmatige knikken voorzien of lopen anderszins dusdanig samen, dat ze frontaal inwerkende krachten als gevolg van een botsing kunnen absorberen. De dragers die de passagierscabine definiëren, moeten tevens botsingenergie kunnen opnemen, maar mogen zich niet naar binnen verbuigen. Daarom zijn vooral langsdragers elementaire componenten van de moderne autoconstructie. Zij garanderen een torsievrije en beveiligde carrosserie.
Hoge torsiestijfheid voor een veilige rijkwaliteit
Behalve de passieve bescherming tegen ongelukken is de torsiestijfheid ervoor verantwoordelijk dat de rijkwaliteit van een wagen betrouwbaar is. Wordt in de garage van een schade aan het chassis gesproken, is dit eigenlijk wat verwarrend, omdat er niet echt meer sprake is van een chassis. Eerder gaat het dan om de dragers, die geknikt of verbogen kunnen zijn. Vooral de langsdragers die aan de onderkant te vinden zijn, zijn ernstig door roest bedreigd. Daarom wordt ook geen keuringscertificaat uitgereikt, wanneer hier gebreken zoals doorgeroeste plekken of zwaar gecorrodeerde lasverbindingen worden vastgesteld. Regelmatige maatregelen voor roestbescherming zorgen ervoor dat deze producten het een gehele productcyclus uithouden. Langdragers moeten vooral bij oldtimers en na ongevalschade worden vervangen.
Reparatie en vaststellen van schade bij de langsdrager
Soms kan een langsdrager of draagbalk op een richtbank worden rechtgetrokken. Hierbij verandert echter de interne staaltextuur hetgeen de stabiliteit sterk beperkt. Het vervangen van een langsdrager vereist een hoop werk en verregaande kennis van carrosserieconstructie. Daarbij is ook veel verstand van metaal, lastechniek nodig en dient men te weten met welke legering moet worden gelast.
Langsdrager en draagbalken vervangen
Belangrijk bij de reparatie van dwars- en langsdragers is bovendien dat de carrosserie voorafgaand aan demontage van deze onderdelen (ze moeten er meestal eruit worden gesneden) waterpas staat en de rest van de carrosserie ook gestabiliseerd wordt. Voor montage zelf zijn dan speciale meetinstrumenten nodig waarmee de montagepositie nauwkeurig kan worden bepaald. Het uitlijnen van de wagen is bij ongevalschade al vóór reparatie belangrijk om de omvang van de schade vast te stellen. Na montage moet de carrosserie opnieuw worden uitgelijnd. Daarbij mogen ook andere onderdelen zoals draagarmen, fusee en het bandenprofiel geen schade vertonen.
Langsdragers en draagbalken vervangen is veel werk
Het vervangen van kokerbalken of een langsdrager kost veel werk en geld. Of de montage de moeite waard is, hangt van de economische waarde of de individuele waarde van de wagen af. Ervaren monteurs en mechatronici zijn meestal in staat, deze werkzaakheden uit te voeren. Toch verdient het de voorkeur, een gecertificeerde carrosseriemonteur in te schakelen.