Drukgroep voor jouw auto

Drukgroep Voor Top modellen
- Drukgroep VOLKSWAGEN GOLF
- Drukgroep BMW 3-serie
- Drukgroep koppeling VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Drukgroep BMW 5-serie
- Drukgroep OPEL CORSA
- Drukgroep koppeling OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Drukgroep FORD FIESTA
- Drukgroep CITROЁN BERLINGO
- Drukgroep koppeling AUDI A3
- AUDI A4
- Drukgroep RENAULT CLIO
- Drukgroep MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Drukgroep koppeling FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Drukgroep FIAT DUCATO
- Drukgroep VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Drukgroep koppeling CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Drukgroep kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Koppelingsschijf en drukplaat zijn belangrijke componenten van de aandrijving
De kruk- en aandrijfas van de motor zijn door de koppeling met elkaar verbonden. Ze bestaan uit meerdere delen. De meest opvallende daarvan zijn de koppelingsschijf en de drukplaat of drukgroep. De eerste is meestal tussen twee andere schijven ingeklemd, die met de krukas zijn verbonden: dat zijn het (star verbonden) vliegwiel en de meedraaiende drukplaat, die ook wel drukgroep wordt genoemd. Hij wordt met een membraanveer tegen het vliegwiel gedrukt. Bij het ontkoppelen wordt de drukgroep lichtjes van de koppelingsschijf en het vliegwiel gescheiden. Deze techniek maakt niet alleen een verandering van versnelling mogelijk, maar laat ook het zachtjes optrekken vanuit een staande positie toe. Dit systeem wordt ook als wrijvingskoppeling aangeduid. De componenten ervan behoren weliswaar tot de normale slijtageonderdelen, maar zijn bij de moderne auto's op een werkingsduur van tot wel 200.000 km gebouwd.
Beschadigingen kondigen zich meestal met typische symptomen aan
Koppelingsdrukplaten van mindere kwaliteit houden het echter meestal niet zo lang uit. Ze kunnen mettertijd krimpen of verbuigen. Bovendien kan gebrek aan zorgvuldigheid bij reparatie en onderhoud ertoe leiden dat vuil of olie op de drukplaat terechtkomen. Roest en een al te "sportieve" rijstijl kunnen dit onderdeel ook sterk aantasten. Dergelijke beschadigingen merkt de bestuurder vaak als ongewone geluiden bij het koppelen en ontkoppelen of door een duidelijke vertraging bij het bereiken van de gewenste snelheid. Soms is ook een verhoogd brandstofverbruik vast te stellen. Een opvallende of ongewone hapering kan tevens op een beschadigde drukgroep wijzen. Het is geenszins raadzaam in dergelijke gevallen zorgeloos verder te rijden. Het is dan hoog tijd om direct een vakgarage op te zoeken waar de precieze oorzaak kan worden vastgesteld. Een defecte drukgroep kan niet worden gerepareerd. Hij wordt in principe door een nieuwe vervangen.
Koppelingsdrukplaat vervangen: een veeleisende taak voor echte professionals
Deze reparatie betekent veel werk, vereist ruime ervaring alsmede bepaalde apparatuur zoals een hefbrug en bovendien speciaal gereedschap. Daarom kunnen drukplaten enkel door vaklui worden vervangen. Ze moeten o.a. de behuizing van de koppeling van het cilinderblok en de werkcilinder van de versnellingsbak scheiden. Tot deze complexe werkzaamheden behoort ook het losmaken van de koppelingsafdekking van het vliegwiel. Tenslotte moeten smeerstoffen worden afgetapt en weer bijgevuld. Vanzelfsprekend weet een ervaren mecanicien ook welke drukplaat precies bij uw motor past. De ondersteuning van een vakman heeft nog een voordeel: Meteen al na een korte proefrit kan hij de fout meestal precies lokaliseren en hoeft hij niet te lang naar de fout te zoeken. In een vakgarage zal men uitsluitend vervangingsonderdelen van hoge kwaliteit inbouwen zodat u in de toekomst van verdere schade van deze aard verschoond blijft. Dit moet u weten:
- koppelingsdrukplaten worden met een veer tegen het vliegwiel gedrukt
- het aandrukken en scheiden van de plaat en het vliegwiel maakt het wisselen van versnelling mogelijk
- een dergelijk systeem wordt ook wel als frictiekoppeling genoemd
- drukplaten zijn slijtageonderdelen, al bereiken ze vaak een werkingsduur van 200.000 km
- goedkope vervangingsonderdelen kunnen in het ergste geval een dure grap worden
- bij verdenking van schade op typische geluiden en symptomen letten
- defecte drukplaten worden altijd door nieuwe vervangen
- enkel vervangingsonderdelen van de hoogste kwaliteit ontzien op de lange duur uw zenuwen en uw portemonnee