Hulpkoppelingscilinder voor jouw auto

Hulpkoppelingscilinder Voor Top modellen
- Hulpkoppelingscilinder VOLKSWAGEN GOLF
- Hulpkoppelingscilinder BMW 3-serie
- Hulpcilinder koppeling VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Hulpkoppelingscilinder BMW 5-serie
- Hulpkoppelingscilinder OPEL CORSA
- Hulpcilinder koppeling OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hulpkoppelingscilinder FORD FIESTA
- Hulpkoppelingscilinder CITROЁN BERLINGO
- Hulpcilinder koppeling AUDI A3
- AUDI A4
- Hulpkoppelingscilinder RENAULT CLIO
- Hulpkoppelingscilinder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hulpcilinder koppeling FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Hulpkoppelingscilinder FIAT DUCATO
- Hulpkoppelingscilinder VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Hulpcilinder koppeling CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Hulpkoppelingscilinder kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Wanneer de koppeling tegenstribbelt: werkcilinder zorgvuldig checken Werkcilinders behoren tot de belangrijkste onderdelen van een koppeling
In onze auto's van vandaag worden koppelingen oftewel mechanisch via een kabel oftewel hydraulisch bediend. Behalve de hoofdcilinder behoort zijn neef de werkcilinder tot de belangrijkste onderdelen van de hydraulische koppeling. Hij wordt ook wel hulpcilinder genoemd en versterkt de kracht die op het koppelingspedaal wordt uitgeoefend. Voordien werkt deze kracht echter in op de hoofdcilinder. Via een met vloeistof gevulde leiding wordt de kracht daarna op de iets grotere werkcilinder overgedragen. Zijn grote diameter maakt het mogelijk de oorspronkelijke energie die door het trappen op het koppelingspedaal ontstond en op de koppelingsschijf inwerkt, met een veelvoud te vergroten. Zoals veel auto-onderdelen zijn werkcilinders onderhevig aan natuurlijke slijtage die versneld wordt door zijn constante bediening. Om te voorkomen dat deze onderdelen voortijdig moeten worden vervangen, is regelmatig onderhoud dringend aangeraden.
Symptomen van een defecte werkcilinder zorgvuldig in de gaten houden
Wanneer de werkcilinder niet meer behoorlijk functioneert, is dit meestal te merken aan ongewone geluiden of een voelbaar tegenstribbelen bij het koppelen. Waakzaam moet u ook zijn wanneer hydraulische vloeistof is gelekt. Behalve een defecte leiding kan de oorzaak ook schade aan de werkcilinder zelf zijn. Ook roest kan de functie van het onderdeel danig beperken. Oplettendheid is bovendien gevraagd wanneer het koppelingspedaal doortrapt of er teveel speling op zit. Andere symptomen voor een defecte werkcilinder zijn een verhoogd brandstofverbruik of een slippende koppeling. De vervanging van deze cilinder is veel werk die aan een vakman moet worden overgelaten.
Hier kan alleen de vakman uitkomst bieden
Inspectie van schade aan de werkcilinder alsmede de exacte foutdiagnose kan alleen de ervaren mecanicien uitvoeren. In de koppeling van een auto werken veel delen precies op elkaar in. Het gevaar bestaat dat de doe-het-zelver bij het werken hieraan meer schade dan nut aanricht. Behalve een hefbrug vereisen zulke reparaties speciaal equipment en veel know-how. Aangezien in de motorruimte bovendien andere aggregaten in de weg zitten, geraakt u slechts moeizaam bij de defecte werkcilinder. Hier is behalve vakkennis veel Fingerspitzengefühl nodig om oude onderdelen te demonteren en nieuwe in te bouwen. Bovendien wordt in een vakgarage veel waarde gehecht aan het gebruik van uitsluitend originele vervangingsonderdelen of producten van gelijkwaardige kwaliteit.
Dit moet u weten:
- De koppelingswerkcilinder versterkt de van het pedaal komende kracht
- hij kan deze energie met een veelvoud verhogen
- werkcilinders zijn aan natuurlijke slijtage onderhevig
- onderhoud in regelmatige intervallen verlengt de levensduur
- defecten kondigen zich vroegtijdig aan
- bijzonder opvallend is hierbij een slippende koppeling
- schade aan de werkcilinder kan enkel een vakman diagnosticeren
- vervanging is veel werk en gaat daarom ook met veel kosten gepaard