Hoofdkoppelingscilinder voor jouw auto

Cilinder, koppeling Voor Top modellen
- Hoofdkoppelingscilinder VOLKSWAGEN GOLF
- Hoofdkoppelingscilinder BMW 3-serie
- Hoofdcilinder, koppeling VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Hoofdkoppelingscilinder BMW 5-serie
- Hoofdkoppelingscilinder OPEL CORSA
- Hoofdcilinder, koppeling OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hoofdkoppelingscilinder FORD FIESTA
- Hoofdkoppelingscilinder CITROЁN BERLINGO
- Hoofdcilinder, koppeling AUDI A3
- AUDI A4
- Hoofdkoppelingscilinder RENAULT CLIO
- Hoofdkoppelingscilinder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hoofdcilinder, koppeling FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Hoofdkoppelingscilinder FIAT DUCATO
- Hoofdkoppelingscilinder VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Hoofdcilinder, koppeling CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Hoofdkoppelingscilinder kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De hoofdcilinder scheidt de verbinding tussen motor en transmissie
Optimale krachtoverbrenging is bij een hydraulische koppeling slechts mogelijk wanneer de hoofdcilinder zijn functie onbelemmerd kan verrichten. Om de scheidbare verbinding tussen motor en versnelling tot stand te brengen, zijn andere componenten van de koppeling nodig: behalve het pedaal en de hoofdcilinder zijn dat een werkcilinder en de leidingen. Net zoals bij de rem moet ook bij de koppeling de druk van de bestuurder op het pedaal worden overgebracht. Eerst brengt de hoofdcilinder deze kracht over aan een hydraulische vloeistof. Via deze vloeistof geraakt de druk naar de werkcilinder die hem dan weer doorgeeft aan de koppeling oftewel het koppelingsdruklager. Op deze wijze wordt de koppeling geopend en de verbinding tussen motor en versnelling onderbroken. Een haperen bij het in- en ontkoppelen kan net zo goed op een defect aan de hoofdcilinder wijzen als het lekken van hydraulische vloeistof. Ook kunnen een verhoogd brandstofverbruik en slippen van de koppeling merkbaar zijn. Een reparatie is zeer veel en gecompliceerd werk. Daarom kan dit uitsluitend in een vakgarage door beroepsmecaniciens worden uitgevoerd.
Na vervanging zijn een aantal extra werkzaamheden nodig
Bij een defect aan de hoofdcilinder kan er niet meer goed van versnelling worden gewisseld. Deze vervangingsonderdelen slijten weliswaar slechts gering maar ze kunnen onder omstandigheden het weleens laten afweten. Veel van deze onderdelen zijn van gietstaal of aluminium gemaakt. De meeste zijn echter van stabiel kunststof. De reparatie is ook veel werk omdat na vervanging van de hoofdcilinder het gehele koppelingsysteem zorgvuldig moet worden gecheckt. In het gunstigste geval bestaat de schade slechts uit een gebarsten of poreuze slang waarlangs de hydraulische vloeistof lekt. De vakkundige installatie vereist o.a. ook veel tijd omdat na vervanging veel extra werkzaamheden zoals bijvoorbeeld de ontluchting van de koppeling nodig zijn.
De koppelingshoofdcilinder regelt de wrijvingskoppeling tussen motor en transmissie
Na een vervanging van de hoofdcilinder moet de wrijvingskoppeling van motor en transmissie foutloos kunnen worden geregeld. Duidelijker gezegd: wanneer de druk van de hydraulische vloeistof wordt verhoogd, moet de koppeling zich openen. Daalt deze druk weer, moet hij zich sluiten. Opdat deze functies het goed doen, moet de mecanicien veel werk verrichten. Voordat hij de nieuwe hoofdcilinder kan monteren, moet hij eerst de aansluitingen en toeleidingen van het defecte onderdeel verwijderen en de bijbehorende bevestigingsbouten losdraaien. Dit kan in een moderne auto veel tijd kosten omdat zich in de motorruimte behalve het aggregaat veel componenten bevinden die plaats nodig hebben en zodoende de bereikbaarheid van de hoofdcilinder erg bemoeilijken. De relatief hoge kosten voor een vakkundige vervanging van dit onderdeel worden in de regel met een gesmeerd lopende motor beloond waarvan de bediening de auto-eigenaar al snel weer vreugde in het rijden bezorgt. Dit moet u weten
- de hoofdcilinder is een belangrijk onderdeel van de koppeling
- hij onderbreekt de frictie tusen motor en transmissie
- verschillende symptomen kunnen op een defect wijzen
- hoofdcilinders brengen de oliedruk op het ontkoppelingslager over
- na een vervanging moet de gehele koppeling worden gecheckt
- de regeling van de frictie tussen motor en transmissie moet weer perfect functioneren
- werkzaamheden aan de hoofdcilinder kunnen enkel professionele mecaniciens uitvoeren
- de hoge kosten worden met rijcomfort beloond