Druklager voor jouw auto

Koppelingsdruklager Voor Top modellen
- Druklager VOLKSWAGEN GOLF
- Druklager BMW 3-serie
- Druklager koppeling VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Druklager BMW 5-serie
- Druklager OPEL CORSA
- Druklager koppeling OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Druklager FORD FIESTA
- Druklager CITROЁN BERLINGO
- Druklager koppeling AUDI A3
- AUDI A4
- Druklager RENAULT CLIO
- Druklager MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Druklager koppeling FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Druklager FIAT DUCATO
- Druklager VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Druklager koppeling CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Druklager kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Ontkoppelingslager: de "koppeling voor de koppeling"
Het ontkoppelingslager is dan wel slechts een klein onderdeel, niettemin is het een van de belangrijkste onderdelen van de koppeling in een auto. Het scheidt de draaiende drukplaat van het eigenlijke ontkoppelingsmechanisme. Het betreft een kogellager dat met de ontkoppelingshefboom verbonden is. Wanneer de bestuurder op het koppelingspedaal trapt, wordt de kracht naar de hefboom of het lager op mechanische dan wel hydraulische wijze doorgegeven. Wanneer de koppeling wordt bediend, scheidt het ontkoppelingslager de krachtverbinding tussen motor en versnelling. Omdat het ontkoppelingslager de scheiding of de verbinding bewerkstelligt, wordt het ook wel "koppeling voor de koppeling" genoemd. Via het lager komt de kracht namelijk op een kleine schotelveer terecht, tevens een onderdeel van de koppeling. Bij de mechanische krachtoverbrenging wordt de koppelingshefboom door een trekkabel bediend. De hydraulische versie daarentegen maakt gebruik van twee kleine met remvloeistof gevulde cilinders. Dit zijn de zogenaamde hoofd- en werkcilinder.
Bij schade moet de fout in een vakgarage worden verholpen
Met een nauwelijks waarneembaar gefluit bij het trappen op het koppelingspedaal geeft het ontkoppelingslager vaak een defect aan. Het geluid kan aanvankelijk verdwijnen om vervolgens veel luider terug te keren. Bij schade aan het ontkoppelingslager is soms ook een ratelend of schurend geluid te horen bij het bedienen van het koppelingspedaal. Dat kan daaraan liggen, dat de koppelingsplaten niet meer goed van elkaar worden gescheiden. Dergelijke symptomen zijn vaak moeilijk toe te wijzen en men zou kunnen denken dat het om gevreesde schade aan de versnellingsbak gaat. Wanneer het ontkoppelingslager echter totaal de geest geeft, kan het koppelingspedaal niet langer worden bediend of van versnelling gewisseld. In ieder geval moeten defecten in een vakgarage absoluut nauwkeurig worden gelokaliseerd en verholpen omdat anders gevolgschade zou kunnen optreden, die niet alleen veel reparatiewerkzaamheden betekent, maar ook behoorlijk duur kan worden.
Alleen ervaren mecaniciens mogen aan de koppeling werken
De vervanging van een defect ontkoppelingslager stelt een ervaren mecanicien niet voor grote problemen. Aangezien de prijs voor vervangingsonderdelen ook relatief laag ligt, moet u reparatie niet onnodig op de lange baan schuiven. In het ergste geval zouden anders reparatiekosten ontstaan die veel hoger liggen dan de prijs van een nieuw ontkoppelingslager. Bovendien moet altijd een vakman reparatiewerkzaamheden aan gevoelige systemen zoals een koppeling uitvoeren. Als auto-eigenaar mag u er in ieder geval op vertrouwen dat hij uitsluitend eersteklas vervangingsonderdelen bij de reparatie gebruikt. Dit moet u weten:
- ontkoppelingslagers zijn belangrijke onderdelen van de koppeling
- zij functioneren mechanisch of hydraulisch
- schade aan het ontkoppelingslager moet zo snel mogelijk worden verholpen
- defecten doen zich meestal vroegtijdig opmerken
- liever een voordelige reparatie dan dure gevolgschade
- enkel vakkrachten mogen fouten aan het ontkoppelingslager lokaliseren
- alleen eersteklas vervangingsonderdelen beschermen tegen verdere schade
- doe-het-zelvers moeten van werkzaamheden aan de gevoelige koppeling afzien