Koppelingskabel voor jouw auto

Koppelingskabel Voor Top modellen
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN GOLF
- Koppelingskabel BMW 3-serie
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Koppelingskabel BMW 5-serie
- Koppelingskabel OPEL CORSA
- Koppelingskabel OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppelingskabel FORD FIESTA
- Koppelingskabel CITROЁN BERLINGO
- Koppelingskabel AUDI A3
- AUDI A4
- Koppelingskabel RENAULT CLIO
- Koppelingskabel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koppelingskabel FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Koppelingskabel FIAT DUCATO
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koppelingskabel CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Koppelingskabel kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Veel onderdelen van de koppeling zijn slijtageonderdelen
In de moderne generatie auto's vindt de bediening van de koppeling overwegend hydraulisch plaats. In auto's met een traditionele schakeling zorgen het trappen op het pedaal en een koppelingskabel ervoor dat de krachtstroom tussen motor en transmissie wordt onderbroken. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer de auto stil komt te staan of de versnelling wordt verlaagd. Het omgekeerde geldt natuurlijk eveneens: bijvoorbeeld bij het optrekken na een rood licht of bij het verhogen van de versnelling moet de koppeling voor een zo soepel mogelijke acceleratie zorgen. Daartoe brengt de trekkabel elke keer de pedaalkracht naar het zogenaamde koppelingsdruklager over. Overbrenging via een hefboom zorgt bij dit proces ervoor dat de pedaalweg voor de bestuurder altijd even lang is en dat de auto comfortabel kan worden geschakeld. Aangezien veel onderdelen van de koppeling tot de normale slijtageonderdelen horen, slijten ook o.a. de schijven. Dit verandert de speling tussen de membraanveren van de drukplaat en het druklager en kan de koppeling gaan slippen. Om dit te vermijden, kan de kabel met een afstelschroef relatief makkelijk worden gecorrigeerd.
Kleine mankementen kunnen grote schade veroorzaken
Blijft dit eenvoudige, doch belangrijke onderhoud achterwege, kan dit ernstige gevolgen hebben. Zo kan de koppeling gaan slippen. Dit kan oververhitting van de schijfvoeringen veroorzaken, en zelfs de membraanveren compleet laten verkolen. Aan een defect van de koppelingskabel kunnen meerdere oorzaken ten grondslag liggen. De drukveren kunnen losgeraakt zijn of de koppelingsplaat verricht zijn functie niet meer naar behoren. De kabel kan gescheurd zijn of door roest beschadigd. De bestuurder merkt dat dit onderdeel dringend moet worden gecontroleerd aan het feit dat het schakelen moeizaam gaat. Mogelijkerwijs hoort hij bij het schakelen vreemde geluiden. Typisch is ook een voelbaar schokken bij het inkoppelen. In al deze gevallen moet absoluut een vakgarage worden opgezocht om schade aan de koppelingskabel te verhelpen of hem te vervangen.
Alleen hoogwaardige vervangingsonderdelen garanderen functionaliteit en duurzaamheid
Ervaren doe-het-zelvers kunnen weliswaar een koppelingskabel vervangen, maar beschikken niet altijd over het benodigde gereedschap. Ook is het handig, wanneer voor deze werkzaamheden een hefbrug ter beschikking staat. Een ervaren mecanicien in een goed uitgeruste garage is daarentegen snel in staat de fout te lokaliseren. Ook kan hij betrouwbaar beoordelen of de koppelingskabel eventueel nog kan worden gerepareerd of dat hij vervangen moet worden. Als auto-eigenaar kunt u ervan uitgaan dat hier niet alleen reparaties vakkundig worden uitgevoerd. In een vakgarage heeft men bovendien de zekerheid dat uitsluitend eersteklas vervangingsonderdelen in de auto worden geïnstalleerd en hetzelfde mankement niet snel wederom opduikt. Dit moet u weten:
- onderscheid wordt gemaakt tussen mechanische en hydraulische koppelingen
- oudere auto's met traditionele versnellingsbak hebben meestal een mechanische koppeling
- koppelingskabels behoren tot de normale slijtageonderdelen
- voor een defecte kabel zijn er veel oorzaken
- snelle reparatie vermijdt onnodig hoge kosten
- zorgvuldig op typische symptomen letten
- voor vakkundige reparatie beter een vakgarage opzoeken
- altijd op de montage van hoogwaardige vervangingsonderdelen toezien.