Koppelingsplaat voor jouw auto

Koppelingsschijf Voor Top modellen
- Koppelingsplaat VOLKSWAGEN GOLF
- Koppelingsplaat BMW 3-serie
- Koppelingsschijf VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Koppelingsplaat BMW 5-serie
- Koppelingsplaat OPEL CORSA
- Koppelingsschijf OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppelingsplaat FORD FIESTA
- Koppelingsplaat CITROЁN BERLINGO
- Koppelingsschijf AUDI A3
- AUDI A4
- Koppelingsplaat RENAULT CLIO
- Koppelingsplaat MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koppelingsschijf FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Koppelingsplaat FIAT DUCATO
- Koppelingsplaat VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koppelingsschijf CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Koppelingsplaat kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Koppelingsplaten verdragen geen extreme rijstijl De koppelingsplaat vervult tal van taken
Om de kracht van de motor efficiënt op de weg te brengen heeft de auto een goed functionerende koppeling nodig. Doordat de bestuurder het bijbehorende pedaal bedient, creëert hij via het het koppelingssysteem een verbinding tussen motor en versnellingsbak en onderbreekt deze indien nodig ook weer. Het koppelingssysteem bestaat uit meerdere verschillende onderdelen. Een van deze delen is de koppelingsschijf of koppelingsplaat. Wanneer de bestuurder op het koppelingspedaal trapt om te schakelen en hij deze daarna langzaam weer loslaat, drukt een schotelveer (membraanveer) deze plaat tegen een vliegwiel. Op dit ogenblik is de zogenaamde wrijvingsverbinding tussen motor en versnellingsbak gelegd. Wanneer het koppelingssysteem door het naar beneden drukken van het koppelingspedaal wederom wordt bediend, wordt de verbinding tussen koppelingsplaat en vliegwiel onderbroken. De toerentallen van motor en versnellingsbak zijn doorgaans verschillend. Een koppeling compenseert dit verschil en maakt bovendien ook een goed gedoseerd optrekken in de file of stop-and-go-verkeer mogelijk. De van robuust metaal vervaardigde koppelingsplaat loopt vooral schade op door roekeloos en bruut autorijden, waartoe bijvoorbeeld het rijden met slippende koppeling en bruut optrekken met doordraaiende wielen behoren.
Onbedachtzaam rijden veroorzaakt de meeste schade
Het voortdurende geschakel dat in het wegverkeer van vandaag nodig is, heeft nauwelijks invloed op de koppelingsschijf. Hij is echter gevoelig voor een "slippende" rijstijl. Hiermee is een schakelen van de versnellingen bedoeld zonder dat het pedaal volledig naar beneden wordt gedrukt. Dan worden afzonderlijke onderdelen van de koppeling niet van elkaar gescheiden en kunnen zij ook niet overeenkomstig hun functie grijpen. Het gevolg: de afzonderlijke onderdelen van de koppeling beginnen te schuren en verslijten voortijdig. Nog een zonde bij het onbedachtzaam rijden is het wachten bij het stoplicht met permanent ingedrukt koppelingspedaal. Dit belast de membraanveren onnodig, die voor de nodige druk van de koppelingsplaat zorgen. Hun voeringen bevatten vroeger vaak asbest. Tegenwoordig bestaan zij met name uit metalen, keramische of organische stoffen. Wanneer een koppelingsplaat moet worden vervangen, is dit een taak voor professionele mecaniciens. Het werk vereist veel know-how, is gecompliceerd en kostbaar omdat afhankelijk van het soort schade ook delen van de transmissie moeten worden gedemonteerd.
Koppelingsplaat enkel door vaklui laten vervangen
Permanent rijden op slechte wegen en het gebruik van minderwaardige onderdelen, een brute rijstijl als ook olie en vuil op het oppervlak kunnen een koppelingsplaat blijvend beschadigen. Dit is te merken aan het slippen van de koppeling of ongewone geluiden bij het schakelen, trillingen en haperingen bij het koppelen. Soms gaat het pedaal niet meer in zijn oorspronkelijke positie terug. In al deze gevallen is een directe controle in een bevoegde garage nodig om gevolgschade te vermijden. Alleen in een garage beschikt men over het vereiste equipment voor een vakkundige vervanging van de koppelingsplaat. Heel belangrijk is hierbij ook dat uitsluitend originele vervangingsonderdelen of eventueel identieke producten van eersteklas kwaliteit worden gebruikt. Dit moet u weten:
- de koppelingsplaat maakt de wrijvingskoppeling tussen motor en transmisie mogelijk
- deze kan met het ontkoppelen weer worden onderbroken
- koppelingsschijven compenseren verschillen tussen toerentallen van motor en transmissie
- hun voering bestaat tegenwoordig uit materiaal dat niet schadelijk is voor de gezondheid
- bijzonder het slippende rijden beschadigt de koppelingsplaat
- minderwaardige onderdelen en vuil kunnen hun levensduur verkorten
- werkzaamheden aan de koppeling zijn complex en vereisen veel know-how
- enkel hoogwaardige vervangingsonderdelen verzekeren een lange levensduur