Stroomverdeler rotor voor jouw auto

Stroomverdeler rotor Voor Top modellen
- Stroomverdeler rotor VOLKSWAGEN GOLF
- Stroomverdeler rotor BMW 3-serie
- Distributeur rotor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Stroomverdeler rotor BMW 5-serie
- Stroomverdeler rotor OPEL CORSA
- Distributeur rotor OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Stroomverdeler rotor FORD FIESTA
- Stroomverdeler rotor CITROЁN BERLINGO
- Distributeur rotor AUDI A3
- AUDI A4
- Stroomverdeler rotor RENAULT CLIO
- Stroomverdeler rotor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Distributeur rotor FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Stroomverdeler rotor FIAT DUCATO
- Stroomverdeler rotor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Distributeur rotor CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Stroomverdeler rotor kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Rotor van de ontstekingsverdeler – klein onderdeel van groot belang
Technische vooruitgang laat ook de ontsteking niet onberoerd
Moderne techniek in de auto-industrie is vandaag de dag net zo vanzelfsprekend als de mogelijkheid tot aanschaf van vervangingsonderdelen in geval van defecten, of deze reeds werden vastgesteld of zich aankondigen. Weliswaar hebben nieuwe inzichten tal van systemen in en om de automotor revolutionair veranderd. Niettemin zijn taak en functie van de meeste systemen in de auto nog dezelfde als jaren geleden. Dit geldt ook voor de ontsteking. Ook deze werd door nieuwe elektronisch aangestuurde apparatuur voortdurend gemoderniseerd. Het werkingsprincipe is echter hetzelfde gebleven.
De "vinger" draait rond op een as
In de auto's van de allerlaatste generatie vindt men vandaag de dag nauwelijks nog de vertrouwde elementen zoals verdelerkap, stroomverdeler (de delco) en rotor. Tegelijkertijd rijden er nog tal van auto's met deze geïnstalleerde componenten op onze wegen. Veilig in een behuizing onder de motorkap ondergebracht, bevinden zich onderin de bobines, terwijl de stroomverdeler en rotor bovenin te vinden zijn. De rotor (in Duitsland spreekt men ook wel van een "vinger") is op een as geplaatst, waarop hij rond draait. Aan de spits toelopende kant bevindt zich een contact. Zodra dit contact langs het contactoppervlak van de overeenkomstige cylinder in de verdelerkap loopt, wordt de ontsteking door een overspringende vonk veroorzaakt.
De rotor van de stroomverdeler moet uiterlijk om de 10.000 km worden gecheckt
Weigerende ontsteking van de motor, het moeten ondernemen van meerdere startpogingen, afslaan van de motor en schokkende beweging van de auto kunnen erop wijzen dat de rotor van de stroomverdeler zijn dienst niet meer naar behoren verricht. Natuurlijk is dit onderdeel door zijn voortdurende belasting aan hoge slijtage blootgesteld en uiteraard kunnen ook de contacten van de rotor roesten. Om te vermijden dat dergelijke schade optreedt, dienen deze onderdelen elke 10.000 km aan een nauwkeurige zichtcontrole te worden onderworpen. Reparatie is niet aan te bevelen. De betere oplossing is vervanging van de complete kap met bobines, verdelers en rotor teneinde na de vervanging weer vol vertrouwen in een compleet vernieuwd ontstekingssysteem te kunnen doorstarten.
Werkzaamheden aan de ontsteking dient u aan de expert over te laten
Voorzichtigheid is bij reparatiewerkzaamheden geboden wanneer u deze zelf wilt uitvoeren. De aanwezige hoogspanning in de ontsteking kan tot 40.000 Volt bedragen en betekent levensgevaar bij onvakkundig handelen! Het is raadzaam vaklui in een bevoegde garage de opdracht hiertoe te geven. Alleen zij zijn in staat, de voor- en nadelen van een complete vervanging tegen de vervanging van afzonderlijke componenten af te wegen. Dit dient u over de rotor van de ontstekingsverdeler te weten:
- ook moderne ontstekingssystemen werken volgens traditionele principes
- de rotor van de ontstekingsverdeler is een essentieel onderdeel van de ontsteking
- de rotor functioneert als een soort "vinger" of "voeler"
- hij is op een as aangebracht en draait rond
- zonder rotor van de ontstekingsverdeler zou geen verbranding van het lucht/brandstofmengsel plaatsvinden
- hij is vaak aan hoge slijtage onderhevig
- typische symptomen doen zich voor bij een mankement van het vervangingsonderdeel
- daarom moet hij ongeveer elke 10.000 km in ogenschouw worden genomen
- in het ontstekingssysteem kan hoogspanning tot 40.000 Volt levensgevaar betekenen
- alle reparatie- en onderhoudswerkzaamheden hieraan zouden uitsluitend moeten worden uitgevoerd door experts.