0

0.00

#

Relais Gloeitijd voor auto

Selecteer uw voertuig

Relais Gloeitijd - 48H levering en 2 jaar garantie

Relais Gloeitijd van gekozen en leidende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Relais Gloeitijd
  • VALEO Relais Gloeitijd
  • TOPRAN Relais Gloeitijd
  • SWAG Relais Gloeitijd
  • METZGER Relais Gloeitijd
  • JP GROUP Relais Gloeitijd
  • HELLA Relais Gloeitijd
  • VEMO Relais Gloeitijd
  • GROOT koopje op prijzen BLUE PRINT Relais Gloeitijd
  • GROOT koopje op prijzen SASIC Relais Gloeitijd
  • GROOT koopje op prijzen TRUCKTEC AUTOMOTIVE Relais Gloeitijd
  • GROOT koopje op prijzen HITACHI Relais Gloeitijd
  • GROOT koopje op prijzen AUTOMEGA Relais Gloeitijd
  • GROOT koopje op prijzen MAXGEAR Relais Gloeitijd

Relais Gloeitijd kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage

Dieselmotoren hebben geen bougies nodig omdat de dieselbrandstof zelfontstekend is. De dieselmotor heeft echter bij de koude start wat hulp van gloeibougies nodig. Hoe lang de opwarming van de gloeibougies duurt, bepaalt het voorgloeirelais. Bij nieuwere dieselmotoren heet dit onderdeel ook wel voorgloeiregeleenheid. In onze online shop verkrijgt u voor bijna alle gangbare dieselwagens het passende gloeirelais. Wij bieden uitsluitend hoogwaardige relais tegen aantrekkelijke prijzen. Met name bij het voorgloeirelais wordt het duidelijk waarom hoogwaardige producten het onderhoud goedkoper maken dan de aanschaf van een goedkoop voorgloeirelais.

De dieselmotor – de zelfontstekende verbrandingsmotor

Wij onderscheiden twee belangrijke soorten verbrandingsmotor: de benzinemotor voor normale en superbenzine en de dieselmotor. Dieselmotoren zijn beduidend steviger gebouwd omdat ze een hoger koppel genereren, maar ook onder hoge druk verbranding uitvoeren. Het duidelijkste verschil ligt bij de ontsteking. De dieselmotor is een zelfontsteker, dat wil zeggen: de brandstof ontbrandt zelfstandig. De benzinemotor daarentegen, moet bij elke verbrandingstakt met behulp van de bougie worden ontstoken. Bij een oude diesel zonder elektronica zou u het kunnen testen: zelfs met een lege batterij (wel geïnstalleerd omdat hij als weerstand werkt!) zou de motor draaien. De benzinemotor daarentegen zou uitgaan, omdat er geen stroom meer voor de ontsteking voorhanden is.

Waarom moet een dieselmotor eigenlijk voorgegloeid worden?

Dat de diesel zelf ontbrandt, ligt aan een aantal factoren. Enerzijds wordt de brandstof onder zeer hoge druk geïnjecteerd en wordt hij alleen al door dit injecteren verhit. Bovendien wordt de brandstof zeer fijn verstoven. Tevens wordt door de gelijktijdige zuigerslag een zeer hoge druk in de verbrandingsruimte bereikt. De combinatie van deze factoren leidt tot zelfontbranding. Bij een koude start, wanneer de motor te sterk is afgekoeld, wordt door de startmotor een geringere druk gegenereerd dan bij een draaiende motor. Daarom heeft de dieselmotor bij de koude start een starthulp nodig. Overigens moesten versleten zuigerringen vroeger nog vaker worden vervangen. De zuigerringen dichten de verbrandingsruimte tussen zuiger en cilinderwand af. Is de motor warm en de zuigerringen versleten, start de diesel bij een warme motor zeer slecht omdat er niet voldoende druk kan worden opgebouwd (thermische uitzetting en daardoor slechtere afdichting). Om de dieselmotor bij koude motor niettemin te kunnen starten, moet vervolgens de temperatuur worden verhoogd om ook de slechtere druk (door het starten per startmotor) te compenseren. Daarvoor is het voorgloeisysteem nodig. Gloeibougies en tegenwoordig vooral gloeistiften worden elektrisch zodanig verhit dat ze de verbrandingsruimte optimaal verwarmen. Daardoor wordt de diesel bij de ontsteking ondersteund. Natuurlijk mogen de gloeibougies niet permanent verhitten. Daarom worden ze geregeld. Hier hebben zich in de laatste decennia aanzienlijke ontwikkelingen voorgedaan.

Van gloeibewaker via het voorgloeirelais naar de voorgloeiregeleenheid

Wie een oldtimer met dieselmotor bezit, kent misschien nog de gloeibewaker. Bij de personenwagens is de legendarische Mercedes Diesel streep-8 de typische vertegenwoordiger. De starter is niet de contactsleutel. Daarmee wordt slechts de stroom ingeschakeld. Aan het dashboard bevindt zich een trekschakelaar. Deze wordt slechts gedeeltelijk aangetrokken en vastgehouden. Daarnaast zit de gloeibewaker. Dat is een dikke metalen veer in een stevige behuizing, dat als een zeef gaten heeft waar je doorheen kunt kijken. Wordt de trekschakelaar lang genoeg in de positie "voorgloeien" gehouden, begint deze draadweerstand oranje te gloeien – de schakelaar wordt compleet eruitgetrokken en de motor start. Deze gloeibewaker werd door een relais vervangen. Dit relais was aanvankelijk tevens temperatuurgestuurd. Daarna volgden de eerste voorgloeirelais. Deze zijn extra met aansluitingen voor verschillende temperatuursensoren (bijvoorbeeld een koelwatersensor alsmede een temperatuursensor aan de cilinderkop) uitgerust. Deze temperaturen worden aan de elektronische regeling doorgegeven. Binnen de ingestelde parameter in het kenveld verlengt of verkort de regeling het voorgloeien. Bovendien wordt zo het voorgloeien bij een warme start geregeld. Bovendien kunnen de gloeibougies in verschillende standen worden voorgegloeid: normaal voorgloeien, standby-voorgloeien en nagloeien.

Worden motoren met directe injectie (pomp/sproei, common-rail) nog voorgegloeid?

Bij moderne dieselmotoren wordt ogenschijnlijk helemaal niet meer voorgegloeid. Bij directe inspuiting is de druk zo hoog dat voorgloeien, wanneer überhaupt al, meestal slechts nog bij temperaturen onder nul nodig is. Bovendien wordt het voorgloeien automatisch door een bepaalde actie veroorzaakt en duurt dan slechts tussen de twee en tien seconden. Deze "actie" kan bijvoorbeeld het openen of ontgrendelen van de autodeuren zijn, maar ook het omdraaien van de contactsleutel. Het voorgloeien volgt dus afhankelijk van temperatuur volledig onopgemerkt. De vroeger gebruikelijke "gedenkminuut van Rudof Diesel " zoals het voorgloeien vroeger werd genoemd, is er dus zo goed als niet meer.

Defecte voorgloeiregeleenheid of voorgloeirelais identificeren en schade beperken

Bij directe injectiesystemen kan het naar omstandigheden voorkomen, dat een defecte voorgloeiregeleenheid niet meer opvalt. Eventueel ontsteekt de motor nog, alleen wat later. Daarom moet een ongewoon lange startprocedure in elk geval worden gecheckt. Of het voorgloeirelais defect is, kan met verschillende tests worden vastgesteld. Hiervoor kan de spanning aan de bougies worden gemeten. Mogelijkerwijs functioneert het controlelampje in het dashboard niet meer.

Zichtcontrole van het dieselrelais

Een zichtcontrole van de voorgloeiregeleenheid kan tevens zinvol zijn. Het relais of de relais bevinden zich meestal op een relaissokkel met andere relais in de motorruimte of onder het dashboard in het interieur. Via het garagehandboek kunt u de nummers van de betreffende relais identificeren. Heeft u het relais gevonden, trekt u het van de sokkel af en voert een zichtcontrole uit. Opgeblazen of verbrande kunststof aan de sokkel is een aanwijzing van schade. Is de relaissokkel verbrand, dan is er vaak sprake van een contactprobleem en de hoge spanningen beschadigen de sokkel.

Verschillende schadebeelden en mankementen van de gloeistuureenheid

Vervolgens installeert u het relais weer en draait de contactsleutel in de positie "voorgloeien". Nu zou u het relais moeten horen klikken. Na enige tijd (ongeveer 1 minuut) zou weer een geklik te horen moeten zijn. Het kan echter ook zijn dat het voorgloeirelais fout voorgloeit, dus te kort, te lang of helemaal niet. Eventueel (bij een voorgloeiregeleenheid) kan ook een van de temperatuursensoren een foute functie veroorzaken. Bovendien moet de massa worden gecontroleerd. Een slechte massa kan tot een constant zoemend gloeirelais leiden en een ongewoon (te lang, te kort) voorgloeien veroorzaken.

Een goedkoop relais kan ernstige schade tot gevolg hebben

Een verbrand of gesmolten relaissokkel kan echter ook door een goedkoop voorgloeirelais zijn veroorzaakt. De relaiscontacten kunnen vervormen en samenkleven. Dan is eventueel ook een permanent zoemen te horen. Bij defecte gloeibougies dient u heel goed te luisteren. Door een zoals beschreven defect voorgloeirelais kunnen de gloeibougies of de gloeistiften blijven gloeien en zo kapotgaan. Om dergelijke ernstige gevolgschade te vermijden – tenslotte zijn hoogwaardige gloeistiften niet bepaald goedkoop in de aanschaf – dient bij opvallende symptomen snel te worden gehandeld en de voorgloeiregeleenheid of het voorgloeirelais alsmede elektrische verbindingen en sensoren te worden gecontroleerd. Alle genoemde componenten, zoals gloeistiften, gloeibougies en de voor het voorgloeien noodzakelijke temperatuursensoren kunt u tevens van hoogwaardige kwaliteit in onze online auto-onderdelenshop bestellen.

Hoogwaardige voorgloeiregeleenheid goedkoop en snel in onze online vervangingsonderdelenshop bestellen

Kies de voor uw wagen benodigde onderdelen via de zoekfunctie, uw autogegevens of de hoofdgroepen van vervangingsonderdelen uit. Vergelijk de vervangingsonderdelennummers met uw oude onderdeel, omdat ook bij dezelfde modelgeneraties zich veranderingen bij het gloeirelais of de voorgloeiregeleenheid kunnen hebben voorgedaan van de kant van de autofabrikant. Talrijke klantenbeoordelingen in de online shop bevestigen u extra de hoge productkwaliteit, de voortdurend lage prijzen alsmede onze uitgebreide aanvullende dienstverlening. De verzending van uw voorgloeiregeleenheid volgt onmiddellijk na geslaagde afronding van uw bestelling.

Suggesties voertuigonderdelen:

  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE142 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE142
    37,97 € -26% Adviesprijs: 51,00 € Bespaar: 26%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE102 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE102
    61,26 € -26% Adviesprijs: 82,00 € Bespaar: 26%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE110 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE110
    129,40 € -26% Adviesprijs: 173,00 € Bespaar: 26%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE101 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE101
    47,58 € -26% Adviesprijs: 64,00 € Bespaar: 26%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE105 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE105
    52,48 € -26% Adviesprijs: 70,00 € Bespaar: 26%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE141 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE141
    79,97 € -26% Adviesprijs: 107,00 € Bespaar: 26%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BERU GSE143 aan aanvaardbare prijs
    BERU | GSE143
    42,07 € -27% Adviesprijs: 57,00 € Bespaar: 27%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BOSCH 0 281 003 085 aan aanvaardbare prijs
    BOSCH | 0 281 003 085
    41,27 € -25% Adviesprijs: 55,00 € Bespaar: 25%
  • Regeleenheid, gloeitijd
    Regeleenheid, gloeitijd van BOSCH 0 281 003 083 aan aanvaardbare prijs
    BOSCH | 0 281 003 083
    32,77 € -26% Adviesprijs: 44,00 € Bespaar: 26%
  • Relais, gloeisysteem
    Relais, gloeisysteem van HITACHI 132196 aan aanvaardbare prijs
    HITACHI | 132196
    56,24 € -26% Adviesprijs: 75,00 € Bespaar: 26%
  • Relais, gloeisysteem
    Relais, gloeisysteem van FEBI BILSTEIN 44177 aan aanvaardbare prijs
    FEBI BILSTEIN | 44177
    44,92 € -26% Adviesprijs: 60,00 € Bespaar: 26%
  • Relais, gloeisysteem
    Relais, gloeisysteem van FEBI BILSTEIN 18342 aan aanvaardbare prijs
    FEBI BILSTEIN | 18342
    31,66 € -27% Adviesprijs: 43,00 € Bespaar: 27%