Stroomverdeler voor jouw auto

Stroomverdeler Voor Top modellen
- Stroomverdeler VOLKSWAGEN GOLF
- Stroomverdeler BMW 3-serie
- Stroomverdeler VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Stroomverdeler BMW 5-serie
- Stroomverdeler OPEL CORSA
- Stroomverdeler OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Stroomverdeler FORD FIESTA
- Stroomverdeler CITROЁN BERLINGO
- Stroomverdeler AUDI A3
- AUDI A4
- Stroomverdeler RENAULT CLIO
- Stroomverdeler MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Stroomverdeler FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Stroomverdeler FIAT DUCATO
- Stroomverdeler VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Stroomverdeler CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Stroomverdeler kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Goede stroomverdelers zorgen voor soepel rijden zonder veel schadelijke uitstoot
Stroomverdelers voorzien de bougies van hoogspanning
De stroomverdeler (delco) is een belangrijk onderdeel in de auto en bestaat uit verschillende onderdelen die ieder een gedefinieerde functie vervullen. In de bobine wordt de hoogspanning gegenereerd die nodig is voor het veroorzaken van een ontstekingsvonk. In een benzinemotor met meerdere cilinders zorgt de stroomverdeler er o.a. voor dat deze hoogspanning – die tot wel 40.000 Volt kan bedragen – zo gelijkmatig mogelijk over de bougies wordt verdeeld. Bij de vervanging van de verdeler is het daarom heel belangrijk de zogenaamde bougiekabels niet te verwisselen.
Elektromagnetische ontsteking maakt onderbrekercontacten overbodig
De verdeler kennen wij als een onderdeel dat in een behuizing is ondergebracht. Op de buitenste kap zitten behalve de bougiekabels ook het element dat de hoogspanning doorgeeft. In het binnenste van de kap bevindt zich de draaiende rotor die in het Duits ook wel als "vinger" wordt aangeduid. Aan de spits ervan zit een contactoppervlak dat bij het ontstekingsproces direct boven het contactoppervlak van de bijbehorende cilinder in de verdelerkap is geplaatst. In de smalle spleet die tussen de contacten ontstaat, kan de hoogspanning overspringen. In tegenstelling tot auto's van een vroeger bouwjaar worden vandaag de dag enkel nog contactloos functionerende ontstekingen ingebouwd, die de onderbrekercontacten overbodig maken en in plaats daarvan elektromagnetisch werken. Dat gebeurt dankzij de zogenaamde Hall-sensor. In moderne ontstekingssystemen neemt de stroomverdeler tegenwoordig alleen nog de verdeling van de hoogspanning voor zijn rekening.
Slecht functionerende stroomverdelers kunnen aanzienlijke schade veroorzaken
Wanneer de stroomverdeler niet meer functioneert zoals het hoort, kennen de meeste autobestuurders de symptomen: behalve ontstekingsuitval tot onregelmatig draaien van de motor en hoger brandstofverbruik bezorgen dergelijke defecten ons ook startmoeilijkheden en slechtere uitstootwaarden. Het geoefende oog van een gediplomeerd automecanicien vindt fouten in de stroomverdeler meestal meteen, terwijl het voor een doe-het-zelver niet zo makkelijk is om in dergelijke gevallen de wortel van het kwaad te herkennen. Bovendien dient u de vervanging van de stroomverdeler in principe aan een expert in een bevoegde garage over te laten. Uiteindelijk is dit onderdeel voor het exacte onstekingsmoment noodzakelijk en duldt daarom bij zijn installatie niet de geringste fout. Ernstige gevolgen kunnen bijvoorbeeld slechte emissiewaarden en zelfs vernieling van de katalysator zijn. Bovendien zijn alleen professionelen in staat na het inbouwen van een nieuwe ontstekingsverdeler een "fine tuning" van het onderdeel uit te voeren, hetgeen voor zijn onberispelijk functioneren wel vereist is. Zoals altijd is het raadzaam, elk optredend mankement tijdens het rijden zorgvuldig te registreren, de oorzaak zo diep mogelijk na te gaan en in twijfelgevallen de raad van vakpersoneel in een bevoegde garage te vragen. Een slecht functionerende stroomverdeler kan anders de hele motor schade berokkenen.
Dit moet u absoluut weten:
- stroomverdelers brengen hoogspanningen van tot wel 40.000 Volt over
- deze hoogspanning wordt via bougiekabels over de bougies verdeeld
- een stroomverdeler bestaat uit meerdere delen
- deze zijn in een behuizing ondergebracht
- tegenwoordig worden bijna uitsluitend nog elektromagnetische stroomverdelers gemonteerd
- mankementen aan het onderdeel vragen met markante symptomen om aandacht
- daarbij horen o.a. ontstekingsuitval en slecht starten van de auto
- zulke mankementen kunnen zware schade veroorzaken
- enkel vaklui kunnen een diagnose stellen van mankementen aan de stroomverdeler
- voorzichtig bij alle zelf uitgevoerde werkzaamheden: hoogspanning!