Ontstekingsmodule voor jouw auto

Ontstekingsmodule Voor Top modellen
- Ontstekingsmodule VOLKSWAGEN GOLF
- Ontstekingsmodule BMW 3-serie
- Ontstekingsmodule VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Ontstekingsmodule BMW 5-serie
- Ontstekingsmodule OPEL CORSA
- Ontstekingsmodule OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ontstekingsmodule FORD FIESTA
- Ontstekingsmodule CITROЁN BERLINGO
- Ontstekingsmodule AUDI A3
- AUDI A4
- Ontstekingsmodule RENAULT CLIO
- Ontstekingsmodule MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Ontstekingsmodule FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Ontstekingsmodule FIAT DUCATO
- Ontstekingsmodule VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ontstekingsmodule CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Ontstekingsmodule kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De ontstekingsmodule moet perfect functioneren
De ontstekingsmodule wordt ook wel als schakelmodule aangeduid. Bij oudere auto's spreekt men van een onderbrekercontact. Zoals bekend, bedraagt de batterijspanning in een normale personenauto 12 Volt. Deze spanning is echter geenszins voldoende om het door de zuigers samengedrukte benzine/luchtmengsel te laten ontbranden. Hiervoor is een aanzienlijk hogere stroomspanning nodig. Om deze te genereren, is de perfecte samenwerking tussen bobine en ontstekingsmodule van essentieel belang. Een bobine (ook wel: bobijn of transformator) is van een primaire spoel (weinig windingen) en een secundaire spoel (meerdere windingen) voorzien. Wanneer er stroom door de secundaire spoel vloeit, wordt in de bobine een magneetveld gegenereerd. Zodra de stroom in de secundaire spoel afbreekt, stort ook het magneetveld in. Dit proces zorgt ervoor dat in de secundaire spoel de hoogspanning ontstaat, die voor het genereren van een ontstekingsvonk noodzakelijk is. Deze hoogspanning kan tot 30.000 – 40.000 Volt oplopen. De ontstekingsmodule opent en sluit de stroomkring van de primaire spoel van de bobine. Terwijl de bobine de batterijspanning van 12 Volt naar een bepaalde hoogspanning transformeert, wordt dit proces door de ontstekingsmodule aangestuurd.
Koellichamen en -oppervlakken beschermen tegen oververhitting
De onderbreking van de stroomkring wordt in moderne auto's door een transistor geregeld. Hij schakelt de stroom via de primaire spoel bliksemsnel en nauwkeurig aan en uit. Ontstekingsmodulen hebben een relatief lange levensduur. Uiteraard hangt die voor een belangrijk deel van het gebruik van de auto af, al mag men in doorsnee van een ononderbroken functioneren van 60.000 tot 80.000 km uitgaan. Teneinde de elektronica tegen oververhitting te beschermen – de primaire stroom voor de bobine bedraagt nog altijd 10 Ampère of meer – zijn ontstekingsmodulen in principe van koeloppervlakken of koellichamen voorzien. Zonder hen zou de elektronica binnen de kortste keren kapot gaan. Dit gevaar kan worden voorkomen wanneer u deze ook nog eens met zogenaamde warmtegeleidingspasta bestrijkt. Een optimale ontsteking is echter ook om andere redenen van groot belang. O.a. de uitstootwaarden van een auto worden in aanzienlijke mate door de ontsteking beïnvloed. Wanneer de onberispelijke samenwerking tussen ontstekingsmodule en bobine verstoord is, zijn afslaan van de motor, verkeerde ontstekingstijden of onvoldoende energie voor het ontstaan van de juiste vonk het gevolg. Een onberispelijk functioneren daarentegen levert een niet te onderschatten bijdrage aan de bescherming van het milieu.
Voorzichtig met werkzaamheden aan bobine en ontstekingsmodule: er bestaat levensgevaar!
Alle werkzaamheden aan ontstekingsmodulen en bobines dient men principieel uitsluitend door bevoegde mecaniciens in een vakgarage te laten uitvoeren. Afgezien van het feit dat een doe-het-zelver voor de nodige werkzaamheden doorgaans niet over het juiste gereedschap beschikt, bestaat bij verkeerde handelingen aan de bobine omwille van de hoge spanningen van tot 40.000 Volt acuut levensgevaar. Bovendien kan enkel een expert vaststellen welke componenten van de ontsteking niet naar behoren functioneren, of ze gerepareerd kunnen worden of dat een vervanging nodig is. Dit moet u over de ontstekingsmodule weten:
- de bobine transformeert de spanning in de auto naar 30.000 tot 40.000 Volt
- de ontstekingsmodule stuurt dit proces aan
- voor de onderbreking van de stroom zorgt een transistor
- deze schakelt de stroom via de primaire spoel aan en uit
- ontstekingsmodulen moeten van koeloppervlakken en koellichamen voorzien zijn
- daarbovenop worden ze met warmtegeleidingspasta bestreken
- werkzaamheden aan bobines en ontstekingsmodulen mogen enkel door een vakman worden verricht
- omwille van de hoge spanning tot wel 40.000 Volt bestaat levensgevaar
- defecte ontstekingsmodulen zorgen voor afslaan van de motor en verkeerde ontstekingsmomenten
- in dergelijke gevallen kan het tot totale motoruitval komen
- de ontsteking beïnvloedt o.a. de uitstootwaarden van de auto
- een onberispelijk functionerende ontstekingsmodule draagt daarom ook aan milieubescherming bij.