Slangen / buizen voor alle automerken

Leidingen voor verschillende automodellen
Slangen / buizen - Informatie over werking, reparatie en vervanging
Slangen en radiateurslangen vormen in de wagen tegelijkertijd verschillende kringlopen, die met verschillende bouwgroepen verbonden zijn. Er is de koelmiddelkringkoop, die voor de koeling van de motor verantwoordelijk is; de airco-kringkoop, waarbij het koelmiddel door de airconditioning wordt gepompt; de verwarmingskringloop voor de verwarming van het interieur; de rem- en koppelingskringkoop die beide normaal gezien hydraulisch functioneren, en natuurlijk de brandstofkringloop, die voor de toevoer van de brandstof naar de motor van toepassing is.
Alle gebruikte slangen en radiateurslangen hebben verschillende eigenschappen die voor hun taak belangrijk zijn. De ene moet tegen hitte bestand en zeer buigzaam zijn, de andere moet brandveilig zijn en mag niet door aggressieve chemicaliën worden aangetast. Weer andere moeten tegen hoge druk bestand zijn en dienen ondanks hoge belasting natuurlijk zo lang mogelijk houdbaar te zijn.
Vaak optredende defecten en hun oorzaken
Marterbeet / Wasbeerbeet: steenmarters zijn ook in ons land thuis, de Amerikaanse wasbeer is geïmporteerd maar rukt ook in de Benelux op. Beide zijn verantwoordelijk voor een hele hoop schade, die de slangen in de wagen betreft. Of en wanneer een marter of wasbeer toebijt, kan niet worden voorspeld. Meestal gebruiken ze de schuilplaats onder de motorkap wekenlang zonder schade te veroorzaken. Een duidelijke indicatie is een plas van koelmiddel, benzine, water of olie onder de auto. Reparatiepogingen falen vaak jammerlijk en worden niet aanbevolen. Beter is de vervanging van de slang en het bijvullen van de verloren gegane vloeistof.
Poreusheid door ouderdom: hierdoor worden vooral de slangen en radiateurslangen van oudere generaties getroffen. De ouderdom tast ze aan. De ommanteling verliest aan structuur en de slangen worden poreus. Is dit te ver gevorderd, kan het tot lekkage van vloeistof komen. De poreuze plekken zijn goed te zien aan de scheuren en het opbollende oppervlak. Hier kan het de moeite waard zijn, uit pure voorzorg ook de andere slangen van de kringloop te vervangen, omdat deze tevens kunnen zijn aangetast, zelfs wanneer ze er nog goed uitzien.
Defecte verbindingselementen: waar de slangen aangesloten zijn, heeft men altijd verbindingselementen nodig. Aansluitstukken en slangklemmen zijn vaak door schade aan de kringloop getroffen omdat hier een mechanische belasting ontstaat. Uiteraard houden de verbindingselementen het normaal gezien enkele jaren uit; vroeg of laat kan het echter voorkomen dat de schroeven of klemmen losraken of een scheur ontstaat en de slang afscheurt. Met een goede blik en veel ervaring is zulke schade tijdig op te merken. Vaak treft het de bestuurder echter als een donderslag bij heldere hemel en dan moet er snel naar de dichtstbijzijnde garage worden gereden om slang en verbindingselementen te vervangen.
Tips voor een langere levensduur
De grootste vijand van slangen is de weekmaker. Bijna alle kunststofslangen hebben weekmaker nodig om de molecuulketens soepel te houden en hun vorm te behouden. Jammer genoeg vervliegt deze vroeg of laat. Dat duurt weliswaar een hele tijd – er zijn slangen die het al een aantal decennia hebben uitgehouden. Zeker is, dat de ouderdomsporeusheid bij bijna elke slang toeslaat. Niettemin houden alle in de auto voorkomende slangen zonder inwerking van buitenaf het meestal meerdere jaren uit.
Wie regelmatig met marters te maken heeft gehad, zal zijn slangen en radiateurslangen misschien vaker moeten vervangen, dan hem lief is. Producten voor afweer zijn er talrijke. Jammer genoeg helpen de geurmiddelen, ultrageluidsapparatuur en afweersprays niet betrouwbaar genoeg en zijn gedeeltelijk zelfs schadelijk voor de menselijke gezondheid. Als enig nuttig afweermiddel heeft de onder stroom gezette draad zich bewezen, die net als het hekwerk van een weide in de complete motorruimte wordt gelegd. Deze doet de dieren dan wel pijn wanneer ze in de motor terechtkomen, gewond of gedood wordt een marter daarbij echter niet. Het gaat slechts om een pijnlijk lesje en de slangen worden met rust gelaten.
Ook weersinvloeden kunnen de slangen beïnvloeden. Vooral hitte en vocht kunnen het oppervlak van veel kunststoffen slangen aantasten, verzwakken en voor kleine scheuren zorgen, die later steeds groter worden. Wie dus zijn slangen wil ontzien, dient zo vaak mogelijk in garages of parkeergarages te parkeren. Hier is de lucht schoon en geklimatiseerd. Vocht, koude en hitte vormen hier geen probleem en de levensduur van de slangen wordt duidelijk verlengd.