Motor voor alle automerken

Motordelen voor verschillende automodellen
Motor - Informatie over werking, reparatie en vervanging
De motor is het hart van de wagen en gelijktijdig een van de meest complexe elementen. In totaal bestaat de motor met alles wat erbij hoort uit meer dan 100 onderdelen. Hij wordt in drie delen onderverdeeld: het aanzuigtraject, dat ook voor de samenstelling van het lucht-/brandstofmengsel verantwoordelijk is; het werkdeel, dat voor de ontsteking en omzetting van het chemische in mechanische energie zorgdraagt, en de uitlaat/uitstoot, die de gassen van de verbrande brandstof aan het uitlaatsysteem doorgeeft.
Alles begint met het aanzuigspruitstuk, dat ook de aanzuigpakkingen en de laaddrukregelklep bevat. Het spruitstuk zuigt het brandstofmengsel aan, controleert de juiste druk en geeft het dan aan de inlaatklep verder. Daar stroomt het in de eigenlijke cilinder, die een zuiger en de zuigerringen bevat en op zijn beurt met de krukas is verbonden. Met behulp van de ontsteking zet het mengsel in de motor bij wijze van explosie uit en drukt de kolf van de cilinder naar beneden, die deze kracht aan de krukas afgeeft. Uiteindelijk wordt met behulp van de nokkenas de uitlaatklep geopend, die de verbrande gassen naar de uitlaat leidt. Met de laatste stap begint de kringloop van voren af aan.
Veel optredende fouten en hun oorzaken
Lekkende cilinderkoppakking – Een slijtage van de cilinderkoppakking is voor moderne motoren heel gewoon en alhoewel het niet helemaal accuraat is, kan men deze pakking bijna als slijtageonderdeel beschouwen. Hij zit, zoals de naam laat vermoeden direct boven de cilinderkop en heeft de taak, vuil bij de motor weg te houden, terwijl koelmiddel en olie worden doorgelaten. Typische tekenen van een mankement zijn dichte rookwolken die uit de uitlaat komen (olie wordt verbrand), water in de motorolie en zeldzamer ook verhoogde CO2-waarden in het koelmiddel (alleen in een laboratorium vast te stellen). Voelt het motorblok ondanks regelmatige reiniging olie-vettig aan, is dit tevens een onmiskenbare aanwijzing. Negeert u dit defect, kan dit ernstige gevolgen voor de motor hebben. Vuil en olie kunnen in de cilinder terechtkomen, en een typische "vretende zuiger" uitlokken. Dan is geen redding meer mogelijk.
Nokkenas of nokkenaspakking defect - De nokkenas is veranwoordelijk voor de aansturing van de inlaat- en uitlaatkleppen en heeft dus een belangrijke taak. Door slijtage en afslijtingen kunnen afzonderlijke kleppen uitvallen. Dat is daaraan te merken dat de motor bij een hogere koppel minder presteert, terwijl dit bij kleinere toerentallen niet direct het geval is. Wanneer ook de pakking beschadigd raakt, zijn er al snel kleine metaalspaanders in de olie te vinden. Dan is een defect al ver gevorderd en moet ter bescherming van de motor zo snel mogelijk worden verholpen.
Spruitstuk defect - Zowel het aanzuig- als het uitlaatspruitstuk kunnen door defecten worden getroffen. Is dit bij eerstgenoemde het geval, is dit hoofdzakelijk door een lagere motorprestatie te merken omdat het brandstofmengel de cilinder niet meer goed bereikt. Bij het laatstgenoemde is een welhaast onmiskenbaar teken een gerichte, roetachtige vervuiling van het spruitstuk, die daar ontstaat waar een haarfijne scheur zit. Eender om welk spruitstuk het gaat, in beide gevallen wordt de motorfunctie sterk benadeeld en een reparatie of vervanging moet zo snel mogelijk plaatsvinden.
Tips voor een langere levensduur
Bij een aantal onderdelen van de motor is slijtage welhaast voorgeprogrammeerd. Daaronder zijn bijvoorbeeld de cilinderkoppakking, de klepsturing, de stuurketting, de kleppakking, de motorklepdichting, de nokkenas en de krukkast. Het is niet zo erg als het lijkt: ook deze onderdelen houden het meestal langer dan 150.000 kilometer uit, hetgeen langer is dan de gewoonlijke bezitsduur van nieuwe wagens. Andere zijn voor de "eeuwigheid" gebouwd en houden het bij goed onderhoud zeer lang uit. Dat is de reden waarom er nog oldtimers met originele motoren zijn.
Het is mogelijk, zijn motor binnen enkele jaren te "oververhitten", wanneer u voortdurend tegen de bovengrens van de motorprestatie rijdt en dagelijks voortdurend meer dan gebruikelijk remt en gas geeft. Wie het leven van zijn motor wil verlengen, dient daarom volgende regels in acht te nemen:
-
- Kort na het starten niet meteen vol gas geven, maar wachten totdat de motor zijn werkingstemperatuur heeft bereikt
- De rode zone bij de toerentallen vermijden
- Ook zogenaamde "burnouts" zijn gif voor de motor
- Korte ritten zijn ok, zolang er wordt gecompenseerd
- Minstens een tot twee keer in de maand een langere rit op de snelweg met constant hoge snelheid in hoge versnelling bij gemiddelde koppel. Dit helpt de motor, zich schoon te blazen
- Een motorreiniging kan de levensduur van een aantal onderdelen verhogen, maar bij onvakkundige uitvoering is dit eerder schadelijk. Daarom dient u zoiets aan de vakman over te laten en in ieder geval af te zien van een hoge-drukreiniger.