Wielophanging voor alle automerken

Ophanging voor verschillende automodellen
Wielophanging - Informatie over werking, reparatie en vervanging
Het hart is de motor van ons lichaam maar voor de voortbeweging hebben we onze benen nodig, Vooruitkomen zou zonder hen niet mogelijk zijn. Een eender principe is bij de auto van toepassing, waar de motor het hart vertegenwoordigt en de asaandrijving inclusief koppeling de benen, die de auto uiteindelijk voortstuwen.
De combinatie eindaandrijving / koppeling wordt vaak als aandrijflijn aangeduid. Daartoe horen behalve koppeling en transmissie ook het differentieel, de fuseekogels, de cardanas, de draagarmen, koppelstang, wiellagers en de stabilisatorstangen. Deze zijn direct met de motor verbonden en dienen als overbrengingspunt om voor de auto het overwinnen van de massatraagheid te vereenvoudigen en via de aandrijfas en de asdifferentieel de koppel op de wielen over te dragen. De askogels zorgen ervoor, dat de koppelrichting van de motor en de wielen worden gesynchroniseerd.
Mogelijke defecten en hun oorzaken
Een aantal onderdelen van de asaandrijving en de koppeling zijn eigenlijk onverwoestbaar en gaan, afgezien van optredende grote mechanische stress zoals bij een ongeval, eigenlijk nooit kapot. Bij andere onderdelen gebeurt dat vaker omdat zij bijvoorbeeld als buffer optreden en vaak dynamisch worden belast. Daartoe behoren:
-
De ashoezen – Klik- of klopgeluiden achter de wielen verraden de vergevorderde slijtage van de ashoezen. De oorzaak is vaak een verhoogde belasting door dwarskrachten die bij het rijden door de bocht optreden. Scheuren de hoezen, verbuigt de as volledig en kan ernstige schade veroorzaken.
De draagarmen en zijn rubbers – Voor de draagarmen is er een eenvoudige test: bij het accelereren moet het stuur volledig in de ene, vervolgens in de andere richting worden gedraaid. Treedt de sturing vertraagd op en heeft de auto lang nodig om weer in zijn spoor te komen, is een defect bijna gegarandeerd. Dit kan tal van oorzaken hebben en ook gewone slijtage kan niet worden uitgesloten. Een vervanging van de draagarmrubbers of vaak alle draagarmen is voor de eigen veiligheid dan onvermijdelijk.
Fuseestuk en wiellagers - Loopt het wiel niet rond en blijft de auto niet goed in zijn spoor, is dit een aanduiding voor een defect van de wiellagers of het fuseestuk. Met name bij asymetrische slijtagesituaties is dit heel goed te merken. Het botsen van het wiel tegen een stoeprand tijdens het rijden kan de oorzaak zijn; vaker is het eenvoudigweg slijtage wegens jarenlang gebruik.
Alle andere: Niet zelden kunnen defecten aan de eindaandrijving / koppeling door klopgeluiden, vaak ook door slepende geluiden worden ontmaskerd. De oorzaak hiervan is, dat de voortdurende mechanische belasting onderdelen vervormt en deze dan niet meer goed passen.
Met kapotte onderdelen naar de APK-keuring
De aandrijflijn hoort samen met de koppeling tot de veiligheidsrelevante onderdelen van de wagen die in het kader van de APK-keuring op mankementen worden onderzocht. Een defect voert tot gebruiksverbod en weigering van een keuringsvignet. Rijdt men dan niettemin toch in het wegverkeer, brengt men zichzelf en anderen in gevaar en riskeert men hoge boetes.
Tips voor een langere levensduur
-
- Let erop dat u met wielen niet tegen stoepranden stoot. Daarbij ontstaat hoge mechanische belasting en kan bij sommige onderdelen zelfs tot defecten leiden.
- Wie op de helling accelereert, dient de handrem te gebruiken in plaats van de zogenaamde koppelingsslipmethode toe te passen. Af en toe kan het geen kwaad; het heeft echter geen positieve invloed op de levensduur.
- Met hoge snelheid door de bocht rijden kan plezierig zijn, maar betekent een hoge belasting voor alle auto-onderdelen. Wie vóór de bocht afremt, minimaliseert niet alleen het ongevalsrisico, maar ontziet tevens zijn gehele auto.
- De meeste onderdelen die tot de aandrijflijn behoren, zijn van zogenaamde "longlife-vetten" voorzien, die gedurende langere tijd voor behoorlijke smering zorgen. Een regelmatige korte blik, ter vaststelling of deze nog in voldoende mate aanwezig is, kan niet schaden. Wanneer de smering namelijk eenmaal compleet wegvalt, is schade voorgeprogrammeerd. Smeerverversing kan door een garage worden uitgevoerd, maar in principe spreekt niets ertegen, wanneer een doe-het-zelver zich hieraan waagt.