0

0.00

#

Remmen voor alle automerken

Selecteer uw voertuig

Vervangingsonderdelencatalogus voor Remmen van topkwaliteit

Merkfabrikanten van Remmen auto-onderdelen

  • ATE

Remmen - Informatie over werking, reparatie en vervanging

De remmen zijn in relatie tot de veiligheid wel een van de belangrijkste systemen in de gehele auto omdat hun taak erin bestaat, de wagen bij elke snelheid tot staan te brengen of de snelheid te verminderen. Regelmatig onderhoud en controle van de remmen is onvermijdelijk omdat defecten tot catastrofale ongelukken met schade aan personen leiden. Wie hiermee lichtvaardig omgaat, brengt niet alleen zichzelf, maar ook zijn medemens in gevaar.
Moderne remsystemen kunnen in de volgende elementen worden ingedeeld: de bediening, dus pedalen en handremhendel; de overbrenging, zoals remleidingen, rembekrachtiging, drukvat, remkabels en hydraulische cilinders; de reminstallatie, hoofdzakelijk bestaand uit het remzadel of de remklauw inclusief de voeringen, de remcilinder en de remschijf of bij de trommelrem de trommel en de remschoenen. Zij kunnen door elektronische rijveiligheidssystemen worden ondersteund en bij moderne wagens bewaakt de boardcomputer hun functioneren.

Veel optredende fouten en hun oorzaken

Een compleet falen van de remmen treedt gelukkig genoeg relatief zelden op. Niettemin kunnen door de hoge belasting, de temperaturen en de slijtage altijd weer elementen het laten afweten, die dan zo snel mogelijk moeten worden gerepareerd. Het meest betreft dit:

    - Het remzadel: het remzadel / de remklauw drukt met behulp van een cilinder de remvoering op de remschijf. Weliswaar worden de gevoelige onderdelen zo goed als mogelijk tegen vuil en het fijne metaalstof afgeschermd; door de veroudering van rubber en siliconen is binnendringen van vocht niet helemaal uitgesloten. Het resultaat is dan een vastzittend remzadel, hetgeen in de meeste gevallen een voortdurende remhandeling veroorzaakt. - De remvoeringen: een heel typisch slijtageonderdeel is de remvoering. De voeringen dienen oftewel na de door de fabrikant aangegeven periode, dan wel bij optreden van de typische tekenen zoals slepende geluiden, verlies van remvloeistof, langere remweg of speling op het rempedaal te worden vervangen. De vervangingsvoeringen moeten bij de auto en rijstijl passen. Wie conservatief en voorzichtig rijdt, kan voor de remvoeringen met lange levensduur kiezen. Wie liever snel rijdt, heeft meer werking nodig, maar moet van duurzaamheid afzien. - De remschijven: versleten remschijven kunnen veel symptomen veroorzaken. Een piepgeluid tijdens het remmen, een over het algemeen slechtere remprestatie en speling op het rempedaal zijn daarvan slechts een paar. Het meest effectief is de controle op zicht. Is de schijf aan de rand dunner geworden en vertoont deze groeven en sleuven, dient zo snel mogelijk een vervanging te worden uitgevoerd. Om "scheeftrekken" tijdens het remmen te voorkomen, moeten de remschijven aan beide kanten worden vervangen. - De trommelrem: ook de hand- resp. trommelrem kan mankementen oplopen. Heel typisch is bijvoorbeeld de slijtage van de trekkabel, die zeer lang onder spanning staat, zodat de hendel veel sterker moet worden aangetrokken om dezelfde kracht te genereren. Zoals bij de schijfrem is ook een vastlopen mogelijk. De wagen kan dan niet meer goed optrekken en rijdt alleen tegen minimum snelheden. Opgepast! Nooit tegen de rem in "optrekken", omdat dan motorschade dreigt.

Wettelijke regelingen

In het verkeersreglement is voorgeschreven, welke remweg een auto bij een bepaalde snelheid mag bereiken, om als veilig te worden beschouwd. Dit wordt elke twee jaar in het kader van de APK-keuring gecontroleerd. De intervallen werden ingevoerd, omdat een verslechtering van de remprestatie van slechts 10% al tot ernstige ongelukken kan leiden. Wie met een defecte rem verderrijdt, - zelfs als hij alleen maar naar de garage wil rijden - verliest de verkeersveiligheid van zijn wagen en maakt zich strafbaar omdat hij zichzelf en derden in gevaar brengt. Weliswaar zijn er geen wettelijke regelingen voor het aanhouden van de intervallen voor controle na aflopen van de door de fabrikant aangegeven levensduur. Ze moeten toch worden gerespecteerd.

Tips voor een langere levensduur

De remvoeringen staan het meest aan slijtage bloot, en moeten daarom van alle onderdelen van de rem het vaakst worden vervangen. De uiteindelijk bereikbare levensduur hangt van verschillende factoren af (gebruiksgraad, rijstijl, automodel, materiaal) en ligt normaal gezien tussen ca. 20.000 kilometer en 100.000 km. Voorgeschreven is de controle in een afstand van twee jaren. De ANWB beveelt echter een check van het remsysteem vóór elke vakantie. Ook de remschijven zijn een typisch slijtageonderdeel, al houden ze het in normale gevallen duidelijk langer uit, tot wel zo'n 200.000 kilometer. Belangrijk is het aanhouden van de minimale dikte en een goed oppervlakteprofiel. Om een langere levensduur te bereiken, moet de rem bij de bestuurder passen. Dat betekent, dat wie graag de bovengrens van snelheid kiest, zich daarop moet inrichten en de juiste remschijven en remvoeringen kiezen, zelfs wanneer dit betekent dat men iets dieper in de buidel moet tasten. Daarentegen kan voorzichtig en behoudend rijden de levensduur positief beïnvloeden, doordat onnodige remmanoeuvres worden vermeden.

Topseller: