ABS ring voor jouw auto

Abs sensorring Voor Top modellen
- ABS ring VOLKSWAGEN GOLF
- ABS ring BMW 3-serie
- Abs sensorring VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- ABS ring BMW 5-serie
- ABS ring OPEL CORSA
- Abs sensorring OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- ABS ring FORD FIESTA
- ABS ring CITROЁN BERLINGO
- Abs sensorring AUDI A3
- AUDI A4
- ABS ring RENAULT CLIO
- ABS ring MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Abs sensorring FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- ABS ring FIAT DUCATO
- ABS ring VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Abs sensorring CITROЁN C3
- CITROЁN C4
ABS ring kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Alle moderne wagens zijn met ABS (antiblokkeersysteem) uitgerust. Daarom is bij de wielen een ABS-sensorring oftewel ABS-ring nodig. Deze ABS-sensorring kan onafhankelijk van de gebruikte technologie kapotgaan. In onze uitgebreide online shop voor vervangingsonderdelen leveren wij u voor bijna alle wagens met ABS ook de passende ABS-sensorring.
Verschillende technologieën bij het ABS
Ook bij het ABS heeft de technologie ondertussen duidelijke vooruitgang geboekt. Aanvankelijk werden inductieve sensoren ingezet. Tegenwoordig is de hall-sensor als ABS-sensor wijd verbreid. De eerstgenoemde wordt ook als passieve en laatstgenoemde als actieve ABS-sensor aangeduid, alhoewel er geen duidelijk verschil (vooral binnen een norm) bestaat. Onafhankelijk daarvan is bij veel auto's een ABS-ring nodig. Bij moderne wagens kan de sensor zich zelfs in het wiellager bevinden.
Functiebeschrijving van een ABS-systeem
We willen niet al te diep in de veelomvattende autotechniek rondom het ABS duiken. Uiteindelijk is de techniek van een ABS-ring altijd hetzelfde principe. De ABS-ring ziet eruit als een tandwiel. De onderlinge afstand van de vertandingen is altijd even groot. Bij het draaien van het wiel leidt de regeleenheid de beweging van het wiel aan het frequentie van het passeren van de vertandingen af. Wanneer het wiel blokkeert, merkt de sensor dit aan de verandering van deze frequentie. De regeleenheid stuurt deze informatie naar de hydraulische pomp. Hiermee wordt het openen en sluiten van de ABS-regelkleppen door de signalen van de regeleenheid beïnvloed. Er wordt precies zoveel druk van het hydraulische systeem aan de remcilinder ontnomen, dat het wiel kan draaien. Het ABS herkent een blokkerend wiel en neemt de hydraulische druk van de remcilinder en wel zodanig, dat het wiel niet blokkeert.
Defecten aan de ABS-sensor of de ABS-ring
Zoals reeds gezegd, zijn er inmiddels verschillende systemen, en dus ook verschillende uitvoeringen van de ABS-ring. Met name bij oudere wagens kan de ABS-ring op de aandrijfas geschoven zijn. Andere wagens (of afhankelijk van voor- of achterwielrem) hebben de ABS-ring in de remschijf geïntegreerd. Met name bij oudere modellen kunnen ring en ABS-sensoren vervuilen. Dan valt het ABS ook uit. Voordat u dus een ABS-ring laat vervangen, dienen de sensoren net zoals de ringen op vervuiling te worden gecontroleerd.
Vóór vervanging van de ABS-sensorring eerst andere typische schadeoorzaken uitsluiten
Is hier alles in orde, is een verder vaak optredend defect op problemen van de kabelboom van de sensor terug te voeren. Omdat de ABS-sensor zelf ook kapot kan gaan, is de elektrische leiding dusdanig gebouwd, dat de sensor relatief makkelijk kan worden vervangen. Afhankelijk van model verschilt de lengte van de elektrische kabel, doch wordt deze aan de onderplaat met de hoofdkabelboom verbonden. Typische schade aan de elektrische leiding is een kabelbreuk of corrosie van de stekkers. Daarom moeten ook deze foutbronnen worden uitgesloten. Overigens kan het ABS ook door andere defecten uitvallen. Het kan het ook laten afweten bij auto's waar de remlichtschakelaar aan het rempedaal defect is.