Hoofdremcilinder voor jouw auto

Hoofdrem, cilinder Voor Top modellen
- Hoofdremcilinder VOLKSWAGEN GOLF
- Hoofdremcilinder BMW 3-serie
- Hoofdrem, cilinder VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Hoofdremcilinder BMW 5-serie
- Hoofdremcilinder OPEL CORSA
- Hoofdrem, cilinder OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hoofdremcilinder FORD FIESTA
- Hoofdremcilinder CITROЁN BERLINGO
- Hoofdrem, cilinder AUDI A3
- AUDI A4
- Hoofdremcilinder RENAULT CLIO
- Hoofdremcilinder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hoofdrem, cilinder FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Hoofdremcilinder FIAT DUCATO
- Hoofdremcilinder VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Hoofdrem, cilinder CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Hoofdremcilinder kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De hoofdremcilinder behoort tot de veiligheidsrevelante onderdelen in de auto
De wet schrijft twee remkringen voor
In de moderne auto zorgen ondermeer twee onafhankelijk van elkaar functionerende remkringen voor de veiligheid van bestuurder en passagiers. Deze vereiste is door de wet bepaald teneinde ongevallen in het wegverkeer tot een minimum te reduceren. Met dit oogmerk worden in de auto's van vandaag de zogenaamde tandemcilinders toegepast. Wanneer de ene remkring uitvalt, kan de de benodigde druk in de andere worden gegenereerd. Wanneer echter slechts een van deze systemen functioneert, merkt de bestuurder dit aan een langere pedaalweg bij het remmen. In dit geval moet hij dan ook onmiddellijk een garage opzoeken om het mankement te laten verhelpen. Aangezien de remmen tot de veiligheidsrelevante systemen in een auto behoren, moet elk defect eraan zonder dralen worden gerepareerd.
Twee afzonderlijke kamers in één cilinder
De cilinder is verantwoordelijk voor de omzetting van de mechanische in hydraulische kracht bij het trappen op het pedaal. Deze wordt vervolgens aan de afzonderlijke hoofdremcilinders doorgegeven. Men kan zich de hoofdremcilinder als een kleine buis voorstellen waarin zich behalve een zuiger (plunjer) ook twee manchetten bevinden. Wanneer de bestuurder op het rempedaal trapt, wordt de zuiger tegen een veer gedrukt en genereert op die wijze de benodigde druk voor de remmanoeuvre. In een tandemcilincer zijn twee zuigers in aparte kamers ondergebracht. Schade aan dit vervangingsonderdeel kan aan de orde zijn, wanneer in een staande wagen – bijvoorbeeld aan een stoplicht – het rempedaal zich steeds verder laat intrappen. Dit wijst eveneens op onvoldoende remdruk en vereist de directe controle in een vakgarage. Vaak zijn de mankementen niet direct ernstig: storingen aan de hoofdremcilinder kunnen bijvoorbeeld optreden wanneer een overijverige doe-het-zelver gewoonweg is vergeten, het remsysteem behoorlijk te ontluchten. In twijfelgevallen is het zaaks, een vakman te raadplegen.
Werkzaamheden aan het remsysteem enkel door vaklui laten uitvoeren
Het remsysteem van een auto is uiterst complex. Voor zijn onberispelijke werking is het perfecte samenspel van meerdere componenten heel belangrijk. Daarvoor zijn er genoeg voorbeelden: natuurlijk is niet alleen een onmiddellijk afremmen bij het trappen op het pedaal vereist: even belangrijk is het dat de rem weer ontkoppelt, zodra de bestuurder hem niet langer bedient. Elke andere werking zou o.a. snelle slijtage van de remschijven en remvoeringen veroorzaken. Daarom is het van groot belang bij reparatie of vervanging erop te staan dat er originele onderdelen of materialen van OEM-kwaliteit worden gebruikt. Wanneer u de werkzaamheden in een bevoegde vakgarage laat uitvoeren, bent u altijd aan de veilige kant. Hier wordt de gehele reminstallatie weer vakkundig in elkaar gezet en het systeem vervolgens op de juiste wijze ontlucht. Opdat de zuigers in een hoofdremcilinder hun dienst correct kunnen verrichten, is ook de juiste remvloeistof van doorslaggevend belang. Ook hier moet de expertise van vaklui absoluut de voorrang krijgen op eventuele halfslachtige kennis van zaken van doe-het-zelvers. Dit moet u over de reminstallatie weten:
- langere pedaalweg kan op een defect van de wielremcilinder wijzen
- zogenaamde tandemcilinders zijn vandaag de dag de norm
- wielremcilinder zetten mechanische in hydraulische kracht om
- per cilinder: twee gescheiden kamers met ieder een zuiger en twee manchetten
- pedaal kan heel ver worden ingetrapt: ontbrekende remdruk
- verkeerde ontluchting zorgt tevens voor storingen in het remsysteem
- werkzaamheden aan het remsysteem vereist veel vakkennis
- vervanging en reparatie enkel door experts laten uitvoeren.