Remschoenen voor jouw auto
Remschoen Voor Top modellen
- Remschoenen set VOLKSWAGEN GOLF
- Remschoenen set BMW 3-serie
- Remschoenset VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remschoenen set BMW 1-serie
- Remschoenen set OPEL ASTRA
- Remschoenset OPEL CORSA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remschoenen set FORD FIESTA
- Remschoenen set AUDI A4
- Remschoenset CITROЁN BERLINGO
- AUDI A3
- Remschoenen set MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Remschoenen set RENAULT CLIO
- Remschoenset FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Remschoenen set FIAT DUCATO
- Remschoenen set AUDI A6
- Remschoenset CITROЁN C4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
Remschoenen kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Remschoenen altijd aan beide kanten van de as vervangen
Remschoenen behoren tot de belangrijkste componenten van de trommelrem. Zij zijn a.h.w. de tegenhangers van de remvoeringen bij de schijfrem. Ze zijn van buiten niet zichtbaar in het binnenste van de remtrommel aangebracht. Daar zitten steeds twee remschoenen tegenover elkaar geplaatst. De eigenliijke remvoeringen zijn op hun beurt aan de remschoenen bevestigd. Overeenkomstig de vorm van de trommel zijn remschoenen en ook hun voeringen gebogen. De voeringen worden met speciale lijm op de remschoen aangebracht. Deze lijm is uiteraard bestand tegen de optredende hitte van een remmanoeuvre en fixeert de remvoeringen veilig en duurzaam. Wanneer de bestuurder het rempedaal bedient, worden de remschoenen en met hen de remvoeringen tegen de trommelwand gedrukt. Hierdoor ontstaat wrijving en het wiel in kwestie wordt afgeremd. Zodra de bestuurder het rempedaal weer loslaat, plaatsen kleine terugstelveren de remschoenen weer in hun uitgangspositie. Weliswaar werd de trommelrem op den duur voor een groot deel door de schijfrem afgelost. Niettemin wordt hij nog in een aantal auto's geïnstalleerd. Dit betreft met name compacte auto's en zware, oudere vrachtwagens. De relatief eenvoudige constructie en de over het algemeen veilige werking van de trommelrem met zijn remschoenen hebben hem tot een goedkoop alternatief voor de schijfrem gemaakt. Laatstgenoemde heeft zich vooral kunnen doorzetten omdat moderne auto's over steeds meer motorvermogen beschikken, waarvoor een trommelrem minder geschikt is.
Het belangrijkste in het kort:
- Remschoenen zijn onderdelen van de trommelrem.
- Ze worden hoofdzakelijk in kleine wagens gebruikt.
- Hun relatief eenvoudige constructie helpt kosten te besparen
Remschoenen zo mogelijk altijd paarsgewijs vervangen
Natuurlijk zijn ook remschoenen van de trommelrem aan natuurlijke slijtage onderhevig. Afhankelijk van rijgedrag bereikt u met een set remschoenen over het algemeen een tellerstand die tussen de 50.000 en 100.000 km ligt. Roest en stof, vocht en strooizout kunnen de trommel echter aantasten zodat vervanging vroeg of laat nodig is. Remschoenen vervangen kan in slechts een paar stappen. Omdat deze onderdelen veiligheidsrelevante onderdelen van de auto zijn, is het in principe aan te bevelen dergelijke werkzaamheden door competent vakpersoneel in een bevoegde garage te laten uitvoeren. De handel biedt inmiddels complete reparatiesets aan. Deze zijn voordelig omdat een vervanging van remschoenen altijd paarsgewijs moet worden uitgevoerd. Zo wordt ongelijke en eenzijdige remwerking vermeden. Hiervoor heeft u vier remschoenen nodig: aan elke as twee stuks. De complete sets bevatten ook andere accessoires zoals houders, remhendels, terugstelveren, etc., zodat u niet na korte tijd wegens defecte kleine onderdelen opnieuw naar de garage moet. In deze samenhang dient elke autobestuurder zoveel verantwoordelijkheid te tonen dat hij bij de vervanging van onderdelen van een remsysteem altijd waarde hecht aan de onberispelijke kwaliteit van de gebruikte onderdelen. In elk geval genieten originele onderdelen en producten van OEM-kwaliteit de voorkeur in plaats van importwaren of minderwaardige goedkope onderdelen.
Omwille van de veiligheid: originele onderdelen of onderdelen van OEM-kwaliteit
Een afstelmechanisme garandeert gelijkmatige slijtage van de voeringen. De bijbehorende afstellers (=regulateur) zijn bij de meeste reparatiesets inbegrepen. Gerenommeerde garages verwerken bovendien uitsluitend onderdelen van bekende en gerenommeerde merkfabrikanten. Normaal gezien heeft een ervaren mecanicien voor de vervanging van remschoenen amper een uur per wiel nodig. Ook de kosten voor de volledige reparatiesets bijven over het algemeen binnen de perken. Alleen al om die redenen moet in geval van versleten remschoenen direct een afspraak met vaklui in een goed uitgeruste garage worden gemaakt, om zich na vervanging van de versleten onderdelen weer veilig in het wegverkeer te kunnen begeven.
De essentiële punten
- Trommelrem altijd door de vakman laten repareren.
- Complete reparatiesets helpen kosten te besparen.
- Indien nodig de remschoenen altijd meteen laten vervangen.