Rembekrachtiger voor jouw auto

Rembekrachtiger Voor Top modellen
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN GOLF
- Rembekrachtiger BMW 3-serie
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Rembekrachtiger BMW 5-serie
- Rembekrachtiger OPEL CORSA
- Rembekrachtiger OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Rembekrachtiger FORD FIESTA
- Rembekrachtiger CITROЁN BERLINGO
- Rembekrachtiger AUDI A3
- AUDI A4
- Rembekrachtiger RENAULT CLIO
- Rembekrachtiger MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Rembekrachtiger FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Rembekrachtiger FIAT DUCATO
- Rembekrachtiger VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Rembekrachtiger CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Rembekrachtiger kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Goede rembekrachtiging voor meer veiligheid
De rembekrachtiger (rembekrachtiging, servorem) verhoogt de remdruk op de wielen aanzienlijk. Dit belangrijke onderdeel is meestal loodrecht op de bestuurderskant in de motorruimte gemonteerd en heeft doorgaans de vorm van een ronde doos. Binnenin bevindt zich een membraan. Bij draaiende motor – we spreken hier van de benzinemotor - wordt in de rembekrachtiger via de zogenaamde smoorklep een onderdruk gegenereerd. In de dieselmotor zorgt een vacuümpomp voor deze onderdruk. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, wordt hierdoor de remdruk aanzienlijk opgevoerd. Rembekrachtiging is in moderne auto's vooral noodzakelijk omdat auto's steeds sneller worden en het gewicht vanwege verschillende comfort- en veiligheidssystemen altijd maar hoger wordt. De levensduur en de functionaliteit van dit component zijn bepaald hoog en daarom is reparatie slechts zelden aan de orde. Natuurlijk komt het altijd op het gebruik van de auto aan: wordt hij overwegend in het voorjaar en de zomer gebruikt of vaker in de herfst en de winter? Rij ik meer op goed geëffende wegen of vaker op ongelijke paden? De veilige werking van dit onderdeel kan ook een leek eenvoudig vaststellen: in geval van een defecte rembekrachtiging moet er aanzienlijk harder op het pedaal worden getrapt om de snelheid van de auto te verlagen of om hem tot staan te brengen. Wanneer de motor uitgeschakeld is, zou het rempedaal echter altijd makkelijk moeten worden kunnen ingedrukt. Wanneer dit niet het geval is, kan het sterk belaste onderdeel defect zijn. Een dergelijke controle is daarom van tijd tot tijd aanbevolen. De oorzaken voor een niet deugdelijk functionerende rembekrachtiger kunnen verschillen. De beschreven onderdruk die noodzakelijk is voor de verhoging van de remdruk kan bijvoorbeeld niet ontstaan wanneer het membraan kapot is of wanneer pakkingen beschadigd zijn geraakt. Ook wanneer de behuizing van de rembekrachtiging al ouder is en door weeromstandigheden, roest of steenslag gaten vertoont, kan geen onderdruk meer worden gegenereerd. Ook kan het bij het remmen voorkomen dat een hoorbaar sissen de oplettende bestuurder een defect verraadt: het wordt door de onderdruk veroorzaakt die met het binnnendringen van lucht in de behuizing van de rembekrachtiger te maken krijgt. Het spreekt vanzelf dat in een dergelijk geval direct een bevoegde vakgarage moet worden opgezocht om de schade te verhelpen. De prijs voor de vervanging van een rembekrachtiger richt zich naar het automodel en die vervanging is geenszins een taak voor een doe-het-zelver, doch vereist aanzienlijk vakkennis. Bovendien raakt vaak ook de hoofdremcilinder beschadigd en moet deze eveneens worden vervangen. De remvloeistof moet bovendien worden ververst en het gehele remsysteem volgens voorschrift worden ontlucht. De rembekrachtiging behoort ook nog eens tot de veiligheidsrelevante onderdelen van de auto. Alleen al daarom dient men dergelijke werkzaamheden uitsluitend aan ervaren professionelen over te laten.
REMBEKRACHTIGER – vraag en antwoord
Waar gaat het om?
- Hij versterkt de remdruk op de wielen van de auto. Hij ondersteunt de bestuurder bij het remmen.
Waarom is hij noodzakelijk?
- Snelle en zware voertuigen moeten veilig kunnen worden afgeremd.
- Hiervoor is enkel pedaaldruk vaak niet meer voldoende.
Wat zijn de tekenen van een defect?
- Het afremmen van de wagen vereist een grotere druk op het rempedaal.
- Bij uitgeschakelde motor kan het rempedaal slechts met moeite worden ingedrukt.
- Een sisgeluid verraadt het binnendringen van lucht in de behuizing van de rembekrachtiger.
Wat zijn de oorzaken voor een defecte rembekrachtiging?
- Kapotte membranen.
- Gaten in de behuizing van de rembekrachtiger.
- Onderdruk kan niet worden gegenereerd.
- Defecte pakkingen.
Wat kost de vervanging van een rembekrachtiger?
- De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid werk en het automodel.
Kan een leek de werkzaamheden verrichten?
- Dergelijke werkzaamheden zijn geen aangelegenheid voor doe-het-zelvers.
- Vaak moet ook de hoofdremcilinder worden vervangen.
- Het gehele remsysteem moet vakkundig worden ontlucht.
- Er is speciaal gereedschap nodig.
- De werkzaamheden vereisen veel ervaring en vakkennis.