Comfort / interieur voor alle automerken

Comfortsystemen voor verschillende automodellen
Comfort / interieur - Informatie over werking, reparatie en vervanging
Uit ongerieflijke houten zittingen ontstonden comfortabele polstermeubelen en waar vroeger harde materialen overheersten, is vandaag alles zacht. De interieuruitrusting is sinds de pionierstijd van de auto's sterk veranderd en lijkt tegenwoordig meer op een woonkamer dan op een passagierscabine. Maar ook op het gebied van de veiligheid is men tegenwoordig heel progressief. De pedalen en de pedaalbekleding zijn zodanig geoptimaliseerd dat men ook met natte schoenen er niet vanaf glijdt en ook in extreme situaties deze nauwkeurig kan bedienen. Het dashboard bestaat allang niet meer enkel uit toerental en snelheid, maar men kan tal van informaties aflezen, van benzineverbruik tot achteruitrijcamera. Voor perfect radiogenot kan de dakantenne met telescopische gewrichten worden uitgeklapt, raamopeners functioneren volledig elektrisch en merken zelfs wanneer de bestuurder vergeet, ze weer omhoog te doen.
Veel voorkomende mankementen en hun oorzaken
Mankementen van het dashboard: wanneer de wijzer van de snelheidsmeter vastzit, het oliewaarschuwingslampje brandt, alhoewel er genoeg olie voorhanden is of toont de toerenteller van een kleine wagen toerentallen uit de Formule-1, is de kans groot dat het instrumentenpaneel een storing heeft. Gaat het daarbij om een hoofdzakelijk mechanisch functionerend paneel, kan een garage na diagnose mogelijkerwijs een reparatie uitvoeren. Gaat het echter uitsluitend om een softwarefout, kan een reset van de boardcomputer uitkomst bieden. Bij de moderne, uitsluitend digitaal functionerende variant is dit echter normaal gezien niet mogelijk of loont het de moeite niet. Weliswaar is het functioneren van de auto bij een dergelijk defect niet werkelijk benadeeld, niettemin kan door de verkeerde informatie een ongeval ontstaan. Daarom dient u bij dergelijke mankementen zo snel mogelijk te reageren.
De raamopener functioneert niet meer: of het nou om de mechanische variant met handzwengel of de elektrische variant met elektromotor gaat, beide kunnen een mankement oplopen dat ervoor zorgt dat een venster niet meer omlaag of – wat vooral in de winter ernstig is – niet meer omhoog gaat. Met de juiste vervangingsonderdelen is een vervanging snel gebeurd en moet, onder voorwaarde van een beetje handigheid, niet eens per se door een garage worden uitgevoerd. De complete mechaniek en elektrische inrichting van de raamopener zit achter de deurbekleding verstopt.
De dakantenne valt uit: een slechte radio-ontvangst in landelijke omgeving betekent niet automatisch dat het aan de ontvangst ligt, maar kan ook op een niet meer goed functionerende antenne wijzen. Hier zijn vooral de aansluiting en de kabelverbinding een veroorzaker van storingen en complete uitval. Vaak is ook de antenne zelf kapot. Gelukkig laat deze zich bij de meeste wagens eenvoudig vervangen, is vaak slechts met een moer of schroef bevestigd en kan zonder problemen van zijn sokkel worden verwijderd. Wie de vervanging zelf uitvoert, kan de aansluitingen ook nog voor alle zekerheid met contactspray reinigen. Verder zullen doe-het-zelvers bij de meeste automodellen in hoogstens een half uur dit karwei kunnen klaren.
De APK-keuring en de snelheidsmeter
Door de APK wordt de snelheidsmeter als veiligheidsrelevant instrument beschouwd, dat bij de keuring elke twee jaar wordt gecontroleerd en moet functioneren om een keuringsvignet te verkrijgen. Bovendien verliest u, wanneer u met een kapotte snelheidsmeter onderweg bent, de toestemming voor het rijden met de auto. De rit naar de garage kan nog net, wanneer u voorzichtig rijdt. Verder mag u zich dan ook niet in het wegverkeer bewegen. Weliswaar is het mogelijk, met uw smartphone of de ingebouwde GPS de snelheid te laten schatten, maar dit zijn geen werkelijk geschikte meetinstrumenten in het kader van het Verkeersreglement.
Tips voor een langere levensduur
Wie zijn interieuruitrusting wil ontzien, kan een hele rij van maatregelen treffen, die weliswaar niet absoluut noodzakelijk zijn, maar die ervoor zorgen dat de toestand zo lang mogelijk wordt gehandhaafd. Een daarvan is de reiniging. Met name de zetelbekleding en de tapijtvezels hebben onder vervuiling te lijden. Wie zijn wagen regelmatig reinigt of laat reinigen, kan eventueel optredende schade vermijden. Of daarvoor speciale middelen zoals tapijt- of bekledingsschuim nodig zijn of dat een normale reiniging met schoonmaakmiddelen en stofzuiger volstaat, daarover zijn de meningen verdeeld.
Wie bij zijn auto grotere of kleinere velgen dan aanbevolen monteert, moet erop rekenen dat de snelheidsmeter na de ombouw niet meer goed functioneert. Dat ligt daaraan, dat de snelheid a.d.h.v. de omlooptijd van de voorwielen wordt berekend. Door de grotere (of kleinere) diameter verandert ook de omvang en voor een omwenteling is een langere afstand nodig. Er zijn toleranties, maar die worden al bij afwijkingen van een of twee inch overschreden. Echter geen paniek: de snelheidsmeter kan worden bijgesteld, bij nieuwere wagens met behulp van de software, bij oudere modellen is enig schroefwerk nodig. Beide klussen kosten niet veel en zijn snel klaar. Zo komen ook getunede wagens door de APK-keuring.