Fuseestuk voor jouw auto

Asstomp Voor Top modellen
- Fuseestuk VOLKSWAGEN GOLF
- Fuseestuk BMW 3-serie
- Fuseehuis VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Fuseestuk BMW 5-serie
- Fuseestuk OPEL CORSA
- Fuseehuis OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Fuseestuk FORD FIESTA
- Fuseestuk CITROЁN BERLINGO
- Fuseehuis AUDI A3
- AUDI A4
- Fuseestuk RENAULT CLIO
- Fuseestuk MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Fuseehuis FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Fuseestuk FIAT DUCATO
- Fuseestuk VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Fuseehuis CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Fuseestuk kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De fusee is robuust en laat het hoogst zelden afweten
De wielen van een auto zijn vast of beweeglijk met het onderstel verbonden. Als vast onderdeel van de wielophanging zit de fusee direct op de autoas. Hij dient met name ter stabilisatie van de wielen en doet dit zonder vering of isolatie. De fusee beweegt zich met het in- en uitveren van de wielen mee. Sommige fabrikanten spreken ook wel van de wiellagerbehuizing. Dit is in ieder geval een auto-onderdeel dat tijdens het rijden door voortdurende acceleratie en verandering van richting het meest belast wordt. Daarom zijn kwalitatief hoogwaardige fusees altijd uit gehard staal vervaardigd en houden het vaak storingsvrij een autoleven lang uit. Bij klapperende geluiden die van de voorwielen lijken te komen, kunt u eerder uitgaan van een defect van de wielophanging dan van een kapotte fusee. Niettemin kan het onderdeel een defect vertonen.
Bepaalde defecten kondigen zich spontaan aan
Dit kan aan de ene kan door slijtage van de afstandhouder liggen als aan het verbuigen van de fusee zelf. Aan de andere kant kunnen de schroefgaten van de bevestigingen opgerekt zijn of het onderdeel door roest en barsten beschadigd zijn geraakt. Hoe kan de autobestuurder vaststellen of een fusee aan zijn auto beschadigd is? Hiervoor bestaan een aantal signalen: om te beginnen kunnen trillingen tijdens het rijden of een ongewone tegenwerking van de voorwielen op een defect wijzen. Bovendien reageert de besturing bij beschadigde fusees niet meer zo precies als voorheen en er kunnen zich ongebruikelijke geluiden tijdens het rijden en vooral tijdens het remmen voordoen. In dergelijke gevallen is het hoog tijd voor controle door een professionele mecanicien. Deze controle is absoluut noodzakelijk aangezien een gebroken fusee in het ergste geval ernstige ongelukken kan veroorzaken.
Enkel professionele mecaniciens mogen aan de besturing werken
Weliswaar kunt u de auto opkrikken en dan a.d.h.v. de speling van de wielen conclusies m.b.t. schade trekken. Het is echter beter de auto in een bevoegde vakgarage op defecten te laten onderzoeken. Wanneer een fusee daadwerkelijk vervangen moet worden, dient ook de sporing opnieuw te worden ingesteld. Bij deze werkzaamheden geraken de meeste doe-het-zelvers aan hun grenzen omdat ze niet over het benodigde gereedschap beschikken. Bovendien moeten voorafgaand aan de vervanging van een fusee de nodige componenten worden gedemonteerd. Wiellagerbehuizingen horen in de ruime zin tot de besturing van een auto. Alleen al daarom zijn werkzaamheden een zaak voor gediplomeerde professionals in een bevoegde vakgarage. Hier heeft u ook de garantie dat uitsluitend originele vervangingsonderdelen of identieke onderdelen van hoogwaardige kwaliteit in de auto worden geïnstalleerd. Dit moet u weten:
- de fusee wordt ook wel als wiellagerbehuizing aangeduid
- hij zit direct op de autoas
- fusees worden bovenmatig sterk belast
- ze zijn meestal uit hoogwaardig gehard staal vervaardigd
- defecten aan de fusee kondigen zich vaak vroegtijdig aan
- bij verdenking van schade direct door vaklui laten inspecteren
- reparatie enkel in een vakgarage laten uitvoeren
- na vervanging van fusee altijd de sporing opnieuw instellen