Wielnaaf voor jouw auto

Wielnaven Voor Top modellen
- Wielnaaf VOLKSWAGEN GOLF
- Wielnaaf BMW 3-serie
- Wielnaven VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Wielnaaf BMW 5-serie
- Wielnaaf OPEL CORSA
- Wielnaven OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Wielnaaf FORD FIESTA
- Wielnaaf CITROЁN BERLINGO
- Wielnaven AUDI A3
- AUDI A4
- Wielnaaf RENAULT CLIO
- Wielnaaf MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Wielnaven FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Wielnaaf FIAT DUCATO
- Wielnaaf VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Wielnaven CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Wielnaaf kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Wiellager, wielnaaf of toch allebei?
Bij een auto zijn wielnaaf in wiellager met elkaar verbonden. Dit garandeert de stabiele verbinding tussen de draaiende wielen en de starre wielophanging. De hoeveelheid werk bij vervanging van een van beide componenten is afhankelijk van automodel verschillend: er zijn auto's waarbij de wielnaaf en wiellager apart kunnen worden vervangen. Bij andere wagens is enkel gezamenlijke vervanging mogelijk. Het aantal schroefgaten in een wielnaaf als ook hun onderlinge afstand en de doorsnee van de kring van gaten bepalen welke velgen er aan de auto passen. De reden: veel autofabrikanten willen zo verhinderen dat er producten van ander fabrikaat op hun wagens worden geïnstalleerd. Wanneer u alert bent op ongewone rijgeluiden en bijvoorbeeld bij afzonderlijke bromgeluiden een wiellager tijdig vervangt, hoeft de wielnaaf over het algemeen niet worden vernieuwd.
Vervanging van beide componenten kan zinvol zijn
Opdat enerzijds de aandrijfas en ook de wielen ongehinderd bewegen kunnen, en anderzijds vast en zeker met het chassis verbonden zijn, vervult de wielnaaf een belangrijke taak. Daarvoor heeft hij in het midden een gat, waarin de bewegende delen van de aandrijving kunnen bewegen. Op deze wijze zijn wielnaaf en wiellager weliswaar mechanisch van elkaar gescheiden, doch kunnen in zekere zin samen ageren. Ernstige problemen kunnen optreden wanneer wiellager en wielnaaf in elkaar vastgelopen zijn. Dan kunnen ze nauwelijks nog gescheiden worden. In dergelijke gevallen moet natuurlijk ook de naaf vervangen worden. Een gelijktijdige vervanging van beide componenten kan echter sowieso zinvol zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de wielnaaf al erg roestig is en daardoor ook omliggende onderdelen schade kan berokkenen. Mogelijkerwijs is de vervanging van beide onderdelen veel sneller dan een enkel onderdeel.
Wielnaven altijd door een beroepsmecanicien laten vervangen
Een vervanging van een wielnaaf moet altijd door ervaren mecaniciens in een vakgarage worden uitgevoerd. Alleen zij beschikken over de nodige kennis en vereiste gereedschap om een vervanging vakkundig door te voeren. Vaak moet bij dergelijke werkzaamheden niet alleen het betreffende wiel maar ook de rem worden gedemonteerd. Pas wanneer steekas en draagarm van de wielnaaf zijn losgemaakt, kunnen de betreffende bevestigingsschroeven worden losgedraaid. De professionele monteurs hebben ervaring met dit werk en zullen bij deze gelegenheid ook eventueel optredende roest verwijderen. Van garage-experts kunt er tevens van op aan dat ze bij de vervanging van een wielnaaf niet alleen professioneel te werk gaan, maar ook waarde hechten aan de installatie van eersteklas originele vervangingsonderdelen.
Dit moet u weten:
- wielnaven zorgen voor stabiele verbinding tussen wielen en wielophanging
- soms kunnen ze enkel samen met wiellager worden vervangen
- bij defecten het wiellager tijdig vervangen
- dan kan vervanging van de naaf vaak uitblijven
- bij vervanging moeten soms veel andere onderdelen gedemonteerd worden
- daartoe hoort ook het losmaken van de rem
- daarom mogen alleen vaklui deze werkzaamheden verrichten
- altijd op gebruik van hoogwaardige vervangingsonderdelen letten