Differentieel voor jouw auto

Differentieel Voor Top modellen
- Differentieel VOLKSWAGEN GOLF
- Differentieel BMW 3-serie
- Differentieel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Differentieel BMW 5-serie
- Differentieel OPEL CORSA
- Differentieel OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Differentieel FORD FIESTA
- Differentieel CITROЁN BERLINGO
- Differentieel AUDI A3
- AUDI A4
- Differentieel RENAULT CLIO
- Differentieel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Differentieel FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Differentieel FIAT DUCATO
- Differentieel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Differentieel CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Differentieel kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
De differentieel is altijd een belangrijk onderdeel van aangedreven auto's geweest. In principe zijn differentiëlen onderhoudsarm, echter nooit helemaal onderhoudsvrij. Dat wordt bij de toenemende ouderdom van de wagen wel eens over het hoofd gezien. Wij bieden u alle vervangingsonderdelen voor een grondige onderhoudsbeurt of vervanging van de differentieel.
Werkingsprincipe van de differentieel
Voor het eerst werd de differentieel reeds genoemd door Leonardo da Vinci. Een Fransman ontwikkelde het onderdeel in het begin van de 19de eeuw voor voertuigen. Bij bijna alle voertuigen hoort hij sinds de eerste automobielen tot de belangrijke onderdelen. Wie bijvoorbeeld een kleine aanhanger zodanig draaien wil, dat het binnenste wiel op dezelfde plaats blijft, stelt vast dat het buitenste wiel tijdens het draaien meerdere cirkels maakt, terwijl het binnenste wiel nauwelijks beweegt. Auto's moeten echter tenminste aan één as aan beide kanten worden aangedreven.
Werking in detail
De krachtoverbrenging van de motor gebeurt via de transmissie op de cardanas (bij wagens met achterwielaandrijving). De cardanas leidt naar het differentieel. Het differentieel heeft twee taken. Enerzijds moet het de in de lengterichting van de wagen doorgevoerde draairichting van de cardanas in een rechte hoek, dus dwars op het voertuig, op de wielen overbrengen. Daarom lopen de aandrijfasssen zijwaarts uit de eindoverbrenging zijwaarts naar de wielen toe.
Anderzijds komt het bij een auto tevens tot het reeds genoemde effect bij het rijden door de bocht, dat het binnenste wiel minder draait. Zou het bij een differentieel om een starre overbrengingsverhouding gaan, zou een van de aandrijfassen breken. De constructie van een differentieel (planeetwielstelsel) is echter zodanig gebouwd, dat de krachtoverbrenging naar verhouding omzet of verlaagt, zodat de ene aandrijfas sneller en de andere langzamer draaien kan.
Constructie en verschillende uitvoeringen van de differentieel
De constructie betreft oftewel een differentieelbehuizing waaraan vrijliggende aandrijfassen zijn gemonteerd, of de differentieel is als buis naar beide wielen verlengd en de aandrijfassen lopen van binnen beschermd als zogenaamde steekassen. Het voordeel daarbij is dat de steekassen optimaal worden gesmeerd. Het nadeel is dat dit een moeilijke constructie is. Het differentieel is ook voor andere doelen te vinden en ook anders gemonteerd. Bij wagens met voorwielaandrijving is het differentieel in de transmissie geïntegreerd. De aandrijfassen zijn daar direct aan bevestigd. Een andere constructie van het differentieel is de tussenbak bij SUV's en terreinwagens. De tussenbak functioneert echter star, en daarom hebben de desbetreffende wagens aan de voor- en achteras een extra differentieel nodig.
Differenteel, differentieelblokkering en tussenbak bij SUV's en terreinwagens
Hier kan het effect van de verschillende wielrotaties (in bochten) echter negatief werken, bijvoorbeeld op gladde ondergrond of off-road. Een wiel wordt dan aangedreven terwijl het andere niet beweegt. Daarom zijn terreinwagens tevens extra van een vrijloopnaaf voorzien. Hierlangs kan (manueel of automatisch) de aandrijfverbinding naar de aandrijfassen op "star" worden gezet. Op die manier kunnen terreinwagens dan ook hindernissen zoals ijs, sneeuw, modder of een doorweekte zachte bodem overwinnen. Vóór de eerstvolgende rit door de bocht moet deze differentiaalblokkering echter weer worden uitgeschakeld. Bij veel wagens kan in deze modus sowieso alleen met een slakkengang worden gereden.
Onderhoud en zwakke plekken van de differentieel
De differentieelbehuizingen zijn met olie gevuld. De fabrikant levert de benodigde specificaties van de olie. Deze olie moet in grote regelmatige intervallen bijgevuld of ververst worden. Het navullen is het resultaat van de talrijke zwakke plekken. Alle verbindingen en openingen in de behuizing moeten van pakkingen zijn voorzien, die de betreffende assen (cardanas, aandrijfassen) afdichten.
Dit wordt met dichtingsringen bewerkstelligd. Deze dichtingsringen zijn voorzien van een rubberen lip. Het rubber van deze dichtingslip wordt in de loop der jaren poreus en broos, omdat de weekmakers vervliegen. Als gevolg daarvan treden lekken in de transmissie op. Omdat bij terreinwagens en SUV's gelijk meerdere taken in de transmissie worden samengebracht (schakeling, tussenbak, differentiaalaandrijving) is de constructie uiterst complex en heeft dus veel pakkingen nodig. Daarom zijn veel aandrijvingen van terreinwagens en SUV's al na enkele jaren lek.
Onderdelen en vervangingsonderdelen voor de differentieel voordelig en betrouwbaar aanschaffen
In onze omvangrijke online shop bieden wij u een ruim aanbod van de meest uiteenlopende vervangingsonderdelen rondom uw differentieel en differentieelaandrijving, steekassen, aandrijfassen, cardankoppelingen van aandrijfassen, pakkingssets en dichtingsringen, alsmede olie voor verschillende aandrijvingen met de bijbehorende SAE-specificaties aan. De aanschaf in onze online shop loont omdat wij altijd aantrekkelijke prijzen kunnen aanbieden en u niettemin zeker bent, dat u altijd hoogwaardige merkproducten koopt. De verzending volgt onmiddellijk na de voltooide bestelling, die intuïtief eenvoudig en veilig is. Graag kunt u zich a.d.h.v. de talrijke klantenrecenties van ons hoogwaardige aanbod voor differentiëlen en de bijbehorende vervangingsonderdelen vergewissen.