Hardyschijf voor jouw auto

Hardyschijf Voor Top modellen
- Hardyschijf VOLKSWAGEN GOLF
- Hardyschijf BMW 3-serie
- Askoppelingsschijf VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Hardyschijf BMW 5-serie
- Hardyschijf OPEL CORSA
- Askoppelingsschijf OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hardyschijf FORD FIESTA
- Hardyschijf CITROЁN BERLINGO
- Askoppelingsschijf AUDI A3
- AUDI A4
- Hardyschijf RENAULT CLIO
- Hardyschijf MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Askoppelingsschijf FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Hardyschijf FIAT DUCATO
- Hardyschijf VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Askoppelingsschijf CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Hardyschijf kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Hardyschijven verhogen het rijcomfort
Op het moment dat de aandrijfas van de auto begint te draaien, treden schokken op die zich ook dan voordoen wanneer het toerental verandert. Met name langere assen veroorzaken dan behalve kleine uitlijningsfouten ook onbalans en verschuivingen. Al deze onaangename begeleidingsverschijnselen zouden het rijcomfort aanzienlijk verlagen indien ze niet zouden worden gecompenseerd. De compensatie gebeurt d.m.v. hardyschijven. Deze zijn zowel tussen scharnieras en versnellingsbak als tussen het differentieel en de scharnieras aangebracht. De schijf is naar zijn uitvinder, de Brit John Leslie Hardy genoemd. Hij bestaat in de regel uit elastisch materiaal zoals rubber waarin stalen bussen verwerkt zijn. Deze worden aan de te verbinden assen geschroefd waarbij afwisselend de ene bus met de aandrijfas en de andere met de uitgangsas wordt verbonden. Belangrijk: de hardyschijf (ook wel askoppelingschijf genoemd) is enkel geschikt voor de compensatie van kleinere uitlijningsfouten.
Defecten aan de hardyschijf laten van zich horen
Wanneer dit onderdeel defect is, doen zich vaak trillingen en licht dreunende geluiden voor. Soms is ook een licht geklepper van metaal te horen. Dan zijn de lagerbussen uit het broos en poreus geworden rubber van de hardyschijf gebroken. In dit geval is de functie van de aandrijfas natuurlijk ernstig verstoord. De schijven zijn met zes schroeven aan de kant van de as zowel als aan de kant van de transmissie bevestigd. Bij de originele vervangingsonderdelen zitten nieuwe schroeven er meestal al bij. De vervanging van hardyschijven dient uitsluitend in een bevoegde vakgarage te worden uitgevoerd omdat er tamelijk veel werk bij komt kijken en een aantal componenten moet worden gedemonteerd, voordat u bij de hardyschijven kunt komen. Daarom zijn de kosten voor de reparatie ook hoger dan de prijzen voor het materiaal, die voor een middenklasser per hardyschijf in het hogere tweecijferige eurogebied liggen.
Nogal veel werk
In de garage wordt na het verwijderen van de inkapseling van de motorruimte de versnellingsbak gestut. Alleen de noodzakelijke demontage van versnellingsbak en -lager bewijst al hoeveel werk er bij de vervanging van hardyschijven komt kijken. Doe-het-zelvers beschikken meestal niet over de noodzakelijke mechanische uitrusting of het benodigde equipment. Daarom is het verstandig, dergelijke werkzaamheden uitsluitend door professionele mecaniciens in een bevoegde vakgarage te laten uitvoeren. Zij hebben de nodige ervaring en de vakkundige expertise om dergelijke prestaties veilig en betrouwbaar te kunnen afronden. Bovendien zullen zij ook bij de vervanging van hardyschijven uitsluitend originele vervangingsonderdelen of producten van OEM-kwaliteit in uw auto installeren. Zo kunt u na geslaagde reparatie gegarandeerd weer onbezorgd reizen en naar hartelust van het rijcomfort genieten.
Dit moet u weten:
- hardyschijven compenseren afwijkingen en onbalans van de aandrijfas
- ze bestaan overwegend uit elastisch materiaal
- de schijven zijn naar hun uitvinder John Leslie Hardy genoemd
- ze zijn hoogstens geschikt voor de compensatie van kleine uitlijningsfouten
- ongewone geluiden (dreunen) en trillingen kunnen op defecten wijzen
- in geval van defecten is de functie van de aandrijfas verstoord
- arbeidskosten liggen hoger dan de materiaalkosten
- een vervanging uitsluitend in een vakgarage laten uitvoeren