Cilinderkopbouten voor jouw auto

Kopbouten Voor Top modellen
- Cilinderkopbouten VOLKSWAGEN GOLF
- Cilinderkopbouten BMW 3-serie
- Cilinderkopbout VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Cilinderkopbouten BMW 5-serie
- Cilinderkopbouten OPEL CORSA
- Cilinderkopbout OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Cilinderkopbouten FORD FIESTA
- Cilinderkopbouten CITROЁN BERLINGO
- Cilinderkopbout AUDI A3
- AUDI A4
- Cilinderkopbouten RENAULT CLIO
- Cilinderkopbouten MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Cilinderkopbout FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Cilinderkopbouten FIAT DUCATO
- Cilinderkopbouten VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Cilinderkopbout CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Cilinderkopbouten kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Verbinding tussen cilinderkop en -blok moet ook bij de hoogste belastingen stand houden
In een verbrandingsmotor is het zogenoemde motorblok het centrale element van de aandrijving. Daarin bevinden zich zich o.a. de cilinders en de krukas. Reparaties aan de cilinderkop en het cilinderblok behoren tot de meest veeleisende werkzaamheden voor een mecanicien. Tussen beide genoemde delen bevindt zich de cilinderkoppakking (joint de culasse) die niet alleen de ruimte tussen kop en blok afdicht, maar ook andere taken vervult. Hij sluit de verbrandingskamers van elkaar af en zorgt er bovendien voor dat de toegangen voor lucht en olie alsmede voor het koelsysteem absoluut veilig zijn afgedicht. Om deze redenen is het zeer belangrijk dat de cilinderkop voldoende stevig met het cilinderblok verbonden is. De verbinding moet ook bij de extreme temperatuurschommelingen, die zich tussen het koude aggregaat en een motor in werking voordoen, betrouwbaar stevig afgedicht blijven. Daarom worden voor dergelijke verbindingen speciale cilinderkopschroeven gebruikt, die tot de familie van de expansieschroeven behoren.
Cilinderkopschroeven zorgen voor betrouwbare verbinding
Cilinderkopschroeven beschikken over een speciale elasticiteit en gedragen zich met hun lengteverandering doelmatiger dan starre schroeven. Nog een voordeel van deze bevestigingselementen ligt daarin dat ze sterke inwerkende krachten en hoge temperatuurverschillen moeiteloos aankunnen. Dit gaat zover dat cilinderkopschroeven zelfs in staat zijn, vervormingen van de verbonden onderdelen te compenseren. Hun lange schacht die werkt als een opgespannen trekveer en bepaalde chemische verbindingen in het materiaal verhinderen dat de schroef losraakt en voorkomen zelfs bij de hoogste belastingen een breuk van de schroef. Een goede tip: bij alle werkzaamheden aan de cilinderkop moeten in principe altijd nieuwe schroeven worden gebruikt.
Sleutelen aan de cilinder is uitsluitend werk voor professionals
Aangezien bij het los- en vastdraaien van cilinderkopschroeven niet alleen de juiste volgorde maar ook het aanhalen met het exact correcte draaimoment belangrijk is, moeten deze werkzaamheden uitsluitend aan professionele mecaniciens in een bevoegde vakgarage worden overgelaten. Gebruik altijd met zekerheid de juiste schroeven die met de motorcode overeenkomen. Voor de onberispelijke werking van uw motor is het sowieso vereist dat werkzaamheden aan de cilinderkop uitsluitend door vaklui worden verricht die behalve over de nodige know-how ook over het onontbeerlijke speciale gereedschap beschikken. In een vakgarage gebruiken professionele mecaniciens ook cilinderkopschroeven die op maat gesneden voor uw motor zijn en die u voor lange tijd behoeden voor verdere reparaties van deze aard.
Dit moet u weten:
- reparaties aan de cilinder behoren tot de meest veeleisende werkzaamheden voor de mecanicien
- cilinderkop en -blok moeten permanent betrouwbaar met elkaar verbonden zijn
- in een verbrandingsmotor ontstaan extreem hoge temperaturen
- bovendien doen zich sterke temperatuurwisselingen voor (koude / hete motor)
- speciale expansieschroeven (cilinderkopschroeven) compenseren deze verschillen
- ze moeten absoluut met de motorcode overeenstemmen
- elke storing aan de cilinders uitsluitend door professionele mecaniciens laten verhelpen
- vaklui garanderen gebruik van eersteklas vervangingsonderdelen