00#
57-2059

Distributieketting spanner voor jouw auto

Selecteer uw voertuig
Zoeken
Distributieketting spanner - 48H levering en 2 jaar garantie

Spanner, distributieketting van gekozen en leidende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Distributieketting spanner ervaring
  • VAICO Distributieketting spanner ervaring
  • TOPRAN Distributieketting spanner ervaring
  • SWAG Distributieketting spanner ervaring
  • JP GROUP Distributieketting spanner ervaring
  • LEMFÖRDER Distributieketting spanner ervaring
  • BLUE PRINT Distributieketting spanner ervaring
  • INA Distributieketting spanner ervaring
  • GROOT koopje op prijzen SASIC Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen RUVILLE Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen MEYLE Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen BUGIAD Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen NIPPARTS Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen at autoteile germany Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen ZZVF Spanner, distributieketting
  • GROOT koopje op prijzen PREXAparts Spanner, distributieketting
  • NTY
  • motive
  • AIC
  • Oyodo

Distributieketting spanner kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage

Voor het openen en sluiten van de inlaat- en uitlaatkleppen maken verbrandingsmotoren gebruik van klepregeling. Dit wordt oftewel door een distributieriem of door een stuurketting gerealiseerd. Zoals bij een aandrijfriem heeft ook een stuurketting een kettingspanner nodig. Wij bieden voor alle gangbare motoren de passende kettingspanner en stuurkettingen. Een hoge kwaliteit van deze onderdelen is uitermate belangrijk. Zoals alle auto- en vervangingsonderdelen bieden wij ook kettingspanners en stuurkettingen uitsluitend van gerenommeerde fabrikanten en van OEM-kwaliteit aan. Niettemin profiteert u ook bij deze onderdelen van onze lage prijzen voor vervangingsonderdelen.

Regeling van de timing in de motor

Via de de inlaatkleppen stroomt lucht en dus zuurstof (afhankelijk van constructie) voor het lucht-brandstofmengsel in de verbrandingsruimte. Via de uitlaatkeppen worden de bij de verbranding ontstane uitlaatgassen en residu uit de verbrandingruimte uitgestoten. Tijdens de verbranding en de verdichting zijn beide kleppen gesloten. Alle kleppen in de motor dienen absoluut synchroon met het motortoerental exact te openen en te sluiten. Dit is de taak van de nokkenas of de nokkenassen. De verbrandingsenergie wordt door de krukas in bewegingsenergie omgezet. De aandrijving gebeurt daarom direct via de draaibeweging van de krukas in opwaartse richting naar de cilinderkop en naar de nokkenassen, waarbij de nokkenassen twee keer snel moeten draaien dan de krukas. Deze klepaansturing bevindt zich aan de voorkant van de motor.

Waarom stuurketting of distributieriem?

In de beginperiode van de auto waren stuurkettingen gebruikelijk, totdat de kunststofindustrie de zelfsmerende distributieriem uitvond, die op een multiriem lijkt. Niettemin heeft de aandrijfriem meer onderhoud nodig dan een stuurketting. Voor langere tijd konden aandrijfriemen bovendien niet zo massief worden belast als stuurkettingen. In grote dieselmotoren zijn daarom ook vandaag nog stuurkettingen geïnstalleerd. Autofabrikanten als Mercedes kozen traditioneel heel lang ook bij benzinemotoren voor stuurkettingen. In de laatste jaren worden echter ook bij dieselmotoren voor personenwagens steeds vaker aandrijfriemen gebruikt.

Soorten stuurkettingen en kettingspanners

De stuurketting kan als enkelvoudige ketting (simplex-ketting), dubbele stuurketting (duplex-stuurketting) en tevens als geïnverteerde tandketting zijn vervaardigd. Net zoals de distributieriem moet ook de stuurketting worden opgespannen. Dat gebeurt door de kettingspanner. Deze kan mechanisch (met spanveer), hydraulisch of hydro-mechanisch, dus een combinatie van mechanisch en hydraulisch zijn aangestuurd. Bovendien loopt de stuurketting over een geleiderails uit een materiaal dat er als bakeliet uitziet, maar in werkelijkheid een hoogwaardig en speciaal ontwikkeld kunststof is. Een aantal stuurkettingaandrijvingen zijn bovendien met een stuurkettingdemper uitgerust, ter verhindering van trillingen van de ketting.

Wanneer moten kettingspanner en ketting worden vervangen?

Weliswaar worden stuurkettingen door de fabrikant reeds bij de eerste montage voorgerekt, doch de kettingen rekken bij gebruik nog meer. Dan wordt oftewel de ketting vervangen of een kettingschakel eruitgehaald. De kettingspanner kan in ieder geval een slijtageonderdeel worden genoemd. De vervanging van de spanner, demper en desnoods de geleiderails is in ieder geval goedkoper dan eventuele motorschade, die door uitgesteld onderhoud kan ontstaan. Stuurkettingen hebben meestal een levensduur tussen de 100.000 en 250.000 km, waarbij afhankelijk van fabrikant en voorschriften van de autobouwer controles na uiteenlopende tijd- en kilometerspanningen zijn voorzien. Bij veel motoren dient u zich bij nieuwe wagens bovendien over eventuele typische zwakke plekken van de geïnstalleerde motor te informeren.

Uitzonderingssituaties en de hoeveelheid werk bij het vervanging van de stuurkettingaandrijving

Het kan wel eens voorkomen dat er problemen met de stuurketting zijn, wanneer koppel en maat niet overeenkomen of een leverancier een minderwaardig product heeft geleverd. Overigens zijn kettingspanners en stuurkettingen daadwerkelijk nagenoeg onderhoudsvrij. Alleen bij de vervanging van de ketting moeten de genoemde componenten (geleiderails, spanner, kettingdemper, eventuele aandrijfwielen) tevens worden vervangen. Voor de vervanging moet de motor volledig worden gedemonteerd en daarom vereist dit werk een uitgebreide vakkennis, expertise en speciaal gereedschap.

Kettingspanner en stuurketting voordelig en hoogwaardig in onze auto-onderdelenshop aanschaffen

Kies de kettingspanner, stuurketting en andere onderdelen zoals geleiderails en kettingdemper in onze online shop aan de hand van autogegevens in uw kentekenbewijs uit. Let tevens op modificaties van de kant van de autofabrikant, bijvoorbeeld in het kader van de gebruikelijke modelherzieningen. Alle kettingspanners en stuurkettingen, die wij u voordelig aanbieden, komen van gerenommeerde kwaliteitsproducenten. Bovendien controleren wij vervangings- en slijtageonderdelen steekproefsgewijs om aan onze hoge kwaliteitsvereisten te blijven voldoen. Graag kunt u zich daarover aan de hand van de talrijke positieve klantenbeoordelingen in onze auto- en motoronderdelenshop informeren. De verzending van uw bestelde kettingspanner en stuurketting volgt onmiddellijk op de geslaagde afronding van uw bestelproces.


Suggesties voertuigonderdelen:
Distributieketting spa...
Kettingspanner Borsehung B1T020
B1T020 Borsehung Kettingspanner auto prijs
Borsehung | B1T020
43,37 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Spanner, distributieketting INA 551 0079 10
551 0079 10 INA Spanner, distributieketting auto prijs
INA | 551 0079 10
25,61 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Distributieketting spanner FEBI BILSTEIN 08688
  • Lengte [mm]: 68
  • Diameter [mm]: 18
  • Gewicht [kg]: 0,08
  • Conditie:  Geheel nieuw
08688 FEBI BILSTEIN Distributieketting spanner auto prijs
FEBI BILSTEIN | 08688
45,47 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Kettingspanner INA 551 0236 10
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Conditie:  Geheel nieuw
551 0236 10 INA Kettingspanner auto prijs
INA | 551 0236 10
30,68 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Spanner, distributieketting Borsehung B1T012
B1T012 Borsehung Spanner, distributieketting auto prijs
Borsehung | B1T012
19,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Distributieketting spanner TOPRAN 502 635
  • aangedreven aggregaten: Nokkenas
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten zeszijdig
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Conditie:  Geheel nieuw
502 635 TOPRAN Distributieketting spanner auto prijs
TOPRAN | 502 635
32,56 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Kettingspanner FEBI BILSTEIN 37587
  • Lengte [mm]: 57
  • Diameter [mm]: 19
  • Materiaal: Kunststof, Metaal
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Gewicht [kg]: 0,05
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
37587 FEBI BILSTEIN Kettingspanner auto prijs
FEBI BILSTEIN | 37587
27,24 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Spanner, distributieketting FEBI BILSTEIN 27070
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Gewicht [kg]: 0,58
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
27070 FEBI BILSTEIN Spanner, distributieketting auto prijs
FEBI BILSTEIN | 27070
121,36 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Distributieketting spanner FEBI BILSTEIN 46274
  • Gewicht [kg]: 0,141
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
46274 FEBI BILSTEIN Distributieketting spanner auto prijs
FEBI BILSTEIN | 46274
48,90 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Kettingspanner RIDEX 571T0031
  • aangedreven aggregaten: Nokkenas
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten zeszijdig
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Conditie:  Geheel nieuw
571T0031 RIDEX Kettingspanner auto prijs
RIDEX | 571T0031
32,58 €
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Spanner, distributieketting RIDEX 571T0010
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Conditie:  Geheel nieuw
571T0010 RIDEX Spanner, distributieketting auto prijs
RIDEX | 571T0010
40,91 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Distributieketting spa...
Distributieketting spanner TOPRAN 502 631
  • Inbouwplaats: Bovenaan
  • aangedreven aggregaten: Nokkenas, Balansas
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten zeszijdig
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Conditie:  Geheel nieuw
502 631 TOPRAN Distributieketting spanner auto prijs
TOPRAN | 502 631
53,03 €
Conditie:  Geheel nieuw